عزاداری های دهه اول ماه محرم الحرام در شهر کریمه اهل بیت (س) و با رعایت همه پروتکل های بهداشتی آغاز شده و در گوشه و کنار این شهر مراسم های مختلفی در حال برگزاری است.
کد خبر: ۸۹۰۹۳۵
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸ 23 August 2020

به گزارش تابناک قم، این عزاداری‌ها در صحن و سرای حضرت فاطمه معصومه (ع) در ساعات مختلف روز برگزار می‌شود که مراسم بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء با سخنرانی حجت الاسلام و‌المسلمین میرباقری و مداحی حسن شالبافان همراه است.

در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی امسال نیز زیارت عاشورا با 100 لعن و 100 سلام در آستان مقدس فاطمی (س) قرائت می‌شود.

برنامه دیگر حرم مطهر حضرت شفیعه محشر (س)، قرائت زیارت ناحیه مقدسه در روزهای نهم و دهم ماه محرم الحرام سال جاری خواهد بود که این مراسم پیش از نماز جماعت مغرب و عشاء برگزار می‌شود.

امسال همچنین صحن مسجد مقدس جمکران و برخی شبستان‌های این میعادگاه منتظران حضرت موعود (عج) نیز پذیرای عزاداران حضرت سالار شهیدان خواهد بود، آن جا که برنامه‌های هیئت فاطمیون قم با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین بی آزار تهرانی و مرثیه سرایی مهدی سلحشور از ساعت 23 شب اول تا شب یازدهم ماه محرم الحرام در صحن این مسجد برگزار و این مراسم از شبکه‌‌های یک و قرآن و معارف سیما نیز پخش خواهد شد.

در عین حال هیئت محبین اهل بیت (ع) نیز برنامه امسال دهه اول محرم خود را در شبستان کربلا همین مسجد و از ساعت 17 تا 19 با سخنرانی حجت‌الاسلام احمد پناهیان برگزار خواهد کرد.

قرائت زیارت عاشورا در روزهای دهه نخست ماه محرم سال جاری از ساعت 7 و 30 دقیقه تا 8 صبح و همچنین قرائت زیارت ناحیه مقدسه در غروب روز عاشورا از دیگر برنامه‌های مسجد مقدس جمکران برای عزاداری حسینی امسال خواهد بود.

مراسم عزاداری به همت هیئت رزمندگان اسلام قم در دهه اول محرم با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین میرزامحمدی و مداحی حسن شالبافان از شب اول محرم و از ساعت 21 و 30 در محوطه باز گلزار شهدای حضرت علی بن جعفر (ع) برگزار می‌شود، در عین حال که برنامه دیگری نیز با سخنرانی حجت الاسلام ضیایی و از ساعت 17 و 30 دقیقه روزهای دهه اول محرم در همین مکان و در جوار مزار شهدا برپاست.

امسال هیئت ثارالله (ع) قم نیز برنامه خود را به مدت 12 شب در فضای باز مدرسه مبارکه فیضیه اقامه می‌کند، آن جا که از سی ام مرداد ماه و از ساعت21، حجت الاسلام والمسلمین میرباقری و عباس حیدرزاده، عزاداران حسینی را به فیض می‌رسانند.

هیئت قتیل العبرات قم نیز امسال عزاداری خود را به صحن باز آستان مقدس امامزاده شاه جمال (ع) واقع در ابتدای جاده قم - اراک منتقل کرده است، برنامه ای که از پنجشنبه سی ام مرداد ماه به مدت 11 روز و از ساعت 14 تا 16 با سخنرانی حجت الاسلام خلج در موضوع تکریم و تعظیم عاشورا برپا می‌شود.

از دیگر برنامه‌های عزاداری در قم و در فضای باز می‌توان به مراسم بلوار پیامبر اعظم (ص)، نبش میدان سلام، فضای باز غمخانه بی بی شهربانو اشاره کرد که با بیان احکام توسط حجت الاسلام شانظری و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین بندانی نیشابوری همراه است. این مراسم از شب اول محرم به مدت 10 شب و از ساعت 23 آغاز می‌شود.

امسال فضای باز مجموعه ورزشی شهید حیدریان قم نیز میزبان عزاداران هیئت خادم الرضا (ع) خواهد بود، برنامه ای که از شب اول محرم تا شب عاشورا از ساعت 22 و به مدت دو ساعت با سخنرانی حجت الاسلام الیاسی و مرثیه سرایی سید علی حسینی نژاد همراه است.

مزار شهدای گمنام در کوه خضر نبی (ع) قم نیز از دیگر مکان‌هایی است که از ساعت 22 و 45 دقیقه شب‌های دهه اول محرم امسال با مداحی جواد برزگر میزبان عزاداران حسینی خواهد بود.

همچنین محفل شاه علقمه نیز در سال جاری مراسم عزاداری خود را در صحن مسجد اعظم و صحن مسجد مقدس امام حسن عسکری (ع) اقامه می‌کند. این برنامه از شب اول محرم به مدت 10 شب و از ساعت 23 و 15 دقیقه با سخنرانی حجت الاسلام صادقی واعظ آغاز می‌شود.

در کنار ظرفیت محدود هیئات در سال جاری، ضرورت رعایت فاصله گذاری اجتماعی و دستورالعمل‌های بهداشتی، از نکاتی است که در اطلاعیه برگزاری اکثر قریب به اتفاق مراسم‌های عزاداری دهه اول محرم در شهر مقدس قم مورد توجه قرار گرفته و به آن‌ها اشاره شده است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار