رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: حوزه‌های علمیه و روشنفکران دینی باقرائت‌های آشفته وناقص می‌توانند تسهیل گر رشد معنویت‌های نوظهور باشند و یا با اقدامات جذاب و نیازشناسی جذاب ،مقدمه رشد معنویت‌های شریعت محور شوند.
کد خبر: ۸۹۶۹۰۷
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱ 08 September 2020

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد واعظی روزسه‌شنبه درهمایش ملی معنویت‌های نوظهور افزود: باید درقالب مطالعات تبیینی به خاستگاه معنویت‌های نوظهور و علل و عوامل پیدایش آنها پرداخته شود.

وی اظهار داشت: همچنین باید با فعالیت‌های ایجابی، اصلاحی و بهینه‌سازی بهداشت معنوی جامعه با جنبه‌های علمی و درمان‌گرایی و عرضه متناسب با نیاز معنویت اسلامی در برابر معنویت‌های نوظهور ایستاد.

به گفته وی، معنویت خواهی یکی از نیازهای فطری انسان است که این خلأ را باید باکارهای علمی، فرهنگی و اقدامات درمانگرایانه تامین کرد.

واعظی افزود: عده‌ای  دردام معنویت‌های نوظهور افتاده‌اند برای رهایی از وضعیتی که در آن قرار دارند نیازمند اقدامات درمان‌گرایانه و چهره به چهره افراد متخصص هستند.

به گفته وی، ناکامی‌های روحی و روانی، سرخوردگی سیاسی و اجتماعی و عرضه نادرست معنویت‌های دینی از عوامل مهم درظهور این قبیل از معنویت‌هاست.

وی یادآور شد: پدیده معنویت‌های نوظهور یک مساله فراملی است و در تمام کشورهای جهان احساس می‌شود.

واعظی اظهار داشت: بیش از ۴ هزار نحله مختلف در سطح دنیا شناسایی‌شده که در زمینه معنویت‌های نوظهور فعالیت دارند.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: روحانیت و حوزه‌های علمیه در کنار روشنفکران دینی دودسته عمده در به تصویر کشیدن اصول و مبانی دینی در سطح جامعه هستند.

وی اظهار داشت: این دو گروه با اقدامات سنجیده و نسنجیده می‌توانند نقش تسهیل‌کننده و زمینه‌ساز به معنویت شریعت محور و سوق دادن به معنویت‌های نوظهور باشند و همچنین این دو گروه می‌توانند نقشی کاملا برعکس آن را نیز ایفا کنند.

وی تصریح کرد:بخشی از روشنفکران معاصر جهان اسلام درپی بازاندیشی اندیشه‌های دینی هستند که باید ارتباط آن با معنویت‌های ظهور در تقویت و یا ایجاد مانع برای توسعه آنها مشخص شود.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: باز تفسیر دین و عرضه آن با مقتضیات زمان یک واقعیت غیرقابل‌انکار است.

وی یادآور شد: عرضه دین در هر دوره و زمانی باید بر اساس نوع مخاطب و نیازی که احساس می‌شود انجام بگیرد.

واعظی بیان کرد: در یک قرن اخیر شاهد رویکرد نواندیشی از دین هستیم که دارای نظام معرفت دینی و الهیات متفاوتی از شاکله دین در قرون متاخر است که بسیار متاثر از نحله لیبرالیسم قرن نوزدهم می‌باشد.

وی اظهار داشت: دربرخی قرائت‌های نواندیشانه نوعی از قرآن‌شناسی و وحی شناسی عرضه می‌شود که بسیار متفاوت از خوانش علمای متاخر است.

به گفته واعظی، در این نوع از وحی شناسی، از قرآن به‌عنوان وحی شناسی رسول گرامی اسلام (ص)‌تفسیر می‌شود که برگرفته از محدودیت و اقتضائات زمان صدر اسلام است که حاصل اندیشه‌های آن حضرت است.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود:  ریزگزاره‌های این‌چنین تفسیری این‌گونه می‌شود که اوامر و نواهی،قوانین، تکالیف و غیره قرآن مختص به عصر نبوی است و با از بین رفتن آن جامعه تعبد و الزام عمل به آنها از بین رفته‌است.

واعظی یادآور شد: این معنا از نواندیشی دینی با تاریخ‌مند کردن قرآن و تفسیر انسانی از دین هم‌معناست.

به گفته وی، طبق چنین تفسیری  عبارات، متون و پیام‌های دینی ظروف خالی است که انسان بر اساس تجربه‌ها و علایق شخصی آن را به شکل سلایق خود در می‌آورد.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: همچنین برخی از نواندیشان دینی معتقدند هستند که تفسیر اخلاقی از دین را باید طبق درک اخلاقی انسان امروز و تفسیری امروز بیان کرد.

وی گفت:‌ چنین تفاسیری دین می‌تواند جاده‌صاف‌کن و تسهیل‌کننده بروز معنویت‌های نوظهور باشد.

در همایش معنویت‌های نوظهور نقدها و شاخص‌ها که تا پنجشنبه هفته جاری درقم ادامه دارد ،پنل‌های تخصصی نقد آموزه‌ها در معنویت‌های نوظهور، آسیب‌شناسی و شیوه‌های مواجهه با معنویت‌های نوظهور،نقد شخصیت‌ها و جریان‌های مطرح در معنویت‌های نوظهور و گونه شناسی شاخصه‌های کلی و ارتباطات با معنویت اسلامی ارائه می‌شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار