صیادان مازندران این روزها در حالی برای رفتن به دریا و آغاز فصل صید ماهیان استخوانی لحظه شماری می‌کنند که بررسی‌های میدانی و گفت‌وگوهای خبرنگار ایرنا با برخی از آنها نشان می‌دهد که بخشی از وعده‌هایی که مسئولان طی سال‌های گذشته به آنان دادند ، محقق نشده است .
کد خبر: ۹۰۵۹۵۸
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۳ 03 October 2020

صیادان مازندران این روزها در حالی برای رفتن به دریا و آغاز فصل صید ماهیان استخوانی لحظه شماری می‌کنند که بررسی‌های میدانی و گفت‌وگوهای خبرنگار ایرنا با برخی از آنها نشان می‌دهد که بخشی از وعده‌هایی که مسئولان طی سال‌های گذشته به آنان دادند ، محقق نشده است .

به گزارش ایرنا ، عدم تحقق بعضی از وعده ها مانند بیمه صیادی و لاینحل ماندن مشکلات همچنین گله ای بود که دیروز تعدادی از صیادان مازندرانی هنگام بازدید محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی از بندر صیادی بابلسر با او در میان گذاشتند.

یکی از مهم ترین مشکلات صیادان شمال ایران ، برخوردار نبودن از مزایای بیمه مشاغل سخت و زیان آور است . قرار گرفتن شغل صیادی در ردیف مشاغل سخت و زیان آور با پیگیری سازمان شیلات ایران از مجاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، سازمان تامین اجتماعی در آبان ماه سال ۱۳۹۳ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

کاهش نرخ بیمه حق سهم صیادان از ۲۷درصد به ۱۷درصد از مصوبات هیات دولت است و وزارت رفاه باید آن را عملیاتی می کرد ، موضوعی که شیلات ایرانی می گوید به رغم پیگیری و در اولویت قرار گرفتن این موضوع ، اما همچنان به عنوان یک وعده قانونی محقق نشده است.

طبق آمار رسمی شیلات ایران ۱۲۱ شرکت‌های تعاونی صیادی پره با ۱۰ هزار ماهیگیر در استان‌های شمالی مازندران ، گیلان و گلستان فعالیت می کنند.

خبرنگار ایرنا هنگام بازدید رییس مجلس شورای اسلامی از بندر صیادی بابلسر به خاطر غیررسمی بودن این بازدید و دعوت نشدن از سوی تیم رسانه ای مجلس حضور نداشت ، ولی صیادان که در این بازدید حضور داشتند گفتند که طرح تعدیل و تثبیت شغل صیادی ، سخت و زیان آور بودن شغل صیادی و کاهش ۱۰ درصدی حق بیمه صیادان از ۲۷ درصد به ۱۷ درصد از مهم ترین خواسته هایی بود که آنان با رییس مجلس در میان گذاشتند.

صیادان مازندرانی البته از مشکلات معیشتی و کاهش درآمد در شرایط کرونایی هم به عنوان موضوع دیگر مطرح شده با دکتر قالیباف یاد کردند.

تعدادی از صیادان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفتند که به دلیل آلودگی بیش از حد رودخانه ها و آب دریای خزر، تغییر اقلیم بویژه افزایش تعداد روزهای توفانی دریا ، کم شدن دبی آب رودخانه ها و از همه مهم تر صید غیرمجاز هر ساله درآمد آنان به نسبت تورم کمتر می شود و این مساله باعث شد تا صید ماهیان استخوانی به کمترین میزان برسد.

آنان با تاکید بر این که ماهیگیری شغل اصلیشان است و در سخت ترین شرائط آب و هوایی برای صید ماهیان استخوانی فعالیت دارند ، افزودند که با وجود کاهش درآمدشان ، اما هزینه زندگی با اضافه شدن تعداد خانوار بیشتر و کاهش ارزش پول ملی مشکلاتشان را دوچندان کرده است.

بیمه ۶ ماهه در یک سال

یکی از ماهیگیران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : صیادان طبق قانون فقط حدود ۶ ماه از سال در این حرفه فعالیت دارند و بقیه سال ها یعنی ۶ ماه نخست هر سال باید از جیب بخورند و هیچ تضمینی هم ندارد بتوانند در دیگر ماه های سال فعالیتی داشته باشند .

فصل صید ماهیان استخوانی در مازندران از نیمه مهر ماه هر سال شروع می شود و تا اواخر فروردین سال بعد ادامه می یابد. فصل صید پارسال به خاطر شیوع کرونا زودتر از موعد مقرر پایان یافته بود.

حمید واحدی افزود: در ۶ ماه بیکاری فعالان این حرفه متاسفانه حق بیمه آن ها نیز پرداخت نمی شود و در نتیجه امروز دیده می شود که برخی از صیادان با گذر حدود ۴۰ سال فعالیت و رسیدن به سن کهولت همچنان باید در این شرائط بسیار سخت و طاقت فرسا تلاش کنند به امید آنکه روزی بازنشسته شوند.

وی سهم پرداختی حق بیمه تامین اجتماعی هر صیاد را حدود ۲۷ درصد اعلام کرد و اظهار داشت : در حالی که در سال های پیش دولت مصوبه ای مبنی بر سخت و زیان آور بودن حرفه صیادی و کاهش سهم بیمه از ۲۷ درصد به ۱۷ درصد داشت و این مصوبه موجی از شادمانی در دل صیادان این استان ایجاد کرده بود ، متاسفانه با گذشت سال ها هنوز این مصوبه اجرایی نشده و مسکوت باقی مانده است.

۵۴ شرکت تعاونی صیادی پره با چهار هزار و ۲۰۰ صیاد این روزها در حال آماده سازی تورها و ادوات ماهیگیری هستند تا با آمادگی کامل فصل صید را آغاز کنند.

کمیته مدیریت صید شیلات ایران فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر در مازندران را امسال پانزدهم و بیستم مهر ماه تعیین کرد و صیادان استان نیز این روزها با آماده‌سازی تورها و دیگر ادوات صیادی خود را در سال جهش تولید برای رفتن به دریا آماده می‌کنند.

صید و ماهیگیری در سواحل دریای خزر به روش"پره " است، به این صورت که تورهایی با ارتفاع هفت تا ۱۰ متر و به طول یک هزار و ۲۰۰ متر به کمک یک قایق به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا ( ۱۴ متری عمق دریا ) ریخته و پس از انباشته شدن از ماهیان استخوانی شامل گونه های کفال، سفید و کپور، به وسیله تراکتور به ساحل کشیده می‎شود.
سر صیاد ، فوکا پوش ( صیادان باچکمه های بلند) تور ریز ، چینت چی ( مرمت کار تور ) قایقران و تراکتور ران از نیروهای اصلی در انجام صیادی پره هستند.
گونه های کفال، ماهی سفید و کپور عمده ترین ماهیان استخوانی دریای خزر هستند که توسط ماهیگیران صید و در بازار عرضه می شود.

بر اساس آمار شیلات مازندران، صیادان پارسال هفت هزار تن انواع ماهی را به روش پره از آب های ساحلی دریای خزر صید کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار