گرد و غبار نفس خوزستانی ها را به تنگ آورد؛
از طرف دیگر هنوز مشخص نیست بسته تسهیلات دولت برای مقابله شهروندان خوزستانی با پدیده گرد و غبار به کجا رسیده است. هنوز اطلاعی از پرداخت تسهیلات به شهروندان برای استانداردسازی منازل و ادارات و اماکن عمومی برای مقابله با این پدیده و کاهش عوارض آن در دست نیست.
کد خبر: ۹۱۷۹۰
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۶ 09 September 2015
با وجود آنکه سلزمان حفاظت محیط زییست خوزستان رسما اعلام کرده است: با فعال شدن تعدادی از کانون های داخلی در استان ،گرد و غبار در تعدادی از شهرها به بیش از 66 برابر حد مجاز رسیده، ولی خبری از فعالیت دستگاههای امدادی و بهداشتی در کلانشهر اهواز و سایر شهرهای خوزستان نیست.

به گزارش تابناک خوزستان، در حالی که وقوع پدیده های گرد و غبار و یا آلودگی در برخی کلانشهرها بویژه تهران، باعث اعلام آماده باش تمامی مراکر امدادرسان، اورژانس ها، مراکز بهداشتی، هلال احمر و... می شود و خودروهای امدادرسان و اورژانس در نقاط مختلف شهر حضور پیدا می کنند و مراکز بهداشتی اقدام به اطلاع رسانی، آموزش و آگاه سازی شهروندان می کنند در خوزستان طی دو روز گذشته شاهد این اقدامات نبوده ایم. نه خبری از توزیع بسته های آموزشی بود و نه از توزیع ماسک و شیر خبری بود، حتی امروز در ادارات و مدارس نیز امروز آموزشی به کارکنان، شهروندان و دانش آموزان داده نشد.

فعالیت های آموزشی، اطلاع رسانی و امدادی طی این دو روز بگونه ای بوده که انگار همه شرایط عادی است.

تندبادهای محلی و نقطه ای از روز گذشته باعث بروز پدیده گرد و غبار در تعدادی از شهرهای استان شده است.

در حالی که در برخی شهرهای خوزستان همچون باغملک، صیدون، ایذه و... شاهد بارندگی بود برخی شهرهای خوزستان همچون اهواز، ماهشهر، آبادان و... با شدت پدیده گرد و غبار روبرو شدند و شدت این گرد و غبار در ساعات مختلف متفاوت بوده است.

طبق اعلام سازمان هواشناسی این پدیده با شدت و ضعف در شهرهای استان تا دوشنبه هفته آینده ادامه می یابد.

آلودگی هوا؛ 66 برابر حد مجاز

میزان گرد وغبار سه شنبه در ساعت 21 در شهر اهواز به دو هزار و 225 میکرگرم بر مترمکعب (14 برابر حدمجاز) و عین دو (ورودی غربی اهواز) به سه هزار و 341 میکروگرم بر مترمکعب (22 برابر حدمجاز) رسید.

شدت این پدیده در همین زمان در شهرهای ماهشهر به دو هزار و 234 میکروگرم بر مترمکعب، سوسنگرد به یک هزار و 131 میکروگرم بر مترمکعب، شوشتر 620 میکروگرم بر مترمکعب، شوش 550 میکروگرم بر مترمکعب و آبادان به 161 میکروگرم بر مترمکعب رسیده است.

در حالیکه حد مجاز آلودگی هوا 150 میکروگرم بر مترمکعب است، غلظت گرد و غبار در ساعت 23 سه شنبه در اهواز830 میکروگرم بر مترمکعب، آبادان 10 هزار میکروگرم بر مترمکعب، اندیمشک 88 میکروگرم بر مترمکعب، دزفول 85 میکروگرم بر مترمکعب، عین دو یک هزار و 797 میکروگرم بر مترمکعب، سوسنگرد 274، بهبهان 46 میکروگرم بر مترمکعب و ماهشهر 10 هزار میکروگرم بر مترمکعب بوده است.

میزان گرد وغبار در ساعت یک بامداد امروز در اهواز 10 هزار میکروگرم بر مترمکعب، آبادان 9 هزار و 985 میکروگرم بر مترمکعب، بهبهان22 میکروگرم بر مترمکعب، شوش70 میکروگرم بر مترمکعب، سوسنگرد 452 میکروگرم بر مترمکعب، دزفول76 میکروگرم بر مترمکعب، عین دو 10 هزار میکروگرم بر مترمکعب، ماهشهر سه هزار و 206 میکروگرم بر مترمکعب و شوشتر 105 میکروگرم بر متر مکعب بود.

کودکان، سالمندان و بیماران تنفسی از تردد خودداری کنند

در همین حال مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت خوزستان گفته است: کودکان، سالمندان و بیماران تنفسی و قلبی عروقی در شرایط گرد و غبار از تردد در فضای باز خودداری کنند.

مهران معلم به ایرنا گفت: خوزستان چندین سال است که درگیر پدیده گرد و غبار شده به همین دلیل نیاز است که شهروندان توصیه های بهداشتی در این شرایط را جدی بگیرند.

وی کودکان، سالمندان و بیماران تنفسی و قلبی عروقی را گروه های پرخطر دانست که باید در شرایط گرد و غبار تردد نکنند.

معلم اظهار کرد: افرادی که ناچار به خروج از منزل در شرایط گرد و غبار هستند حتما از ماسک استفاده کنند و در صورت نبود ماسک دستمال مرطوب تمیز و یا هر پوشش دیگری که در دسترس دارند بینی و دهان خود را بپوشانند.

وی تاکید کرد: با توجه به تداوم پدیده گرد و غبار در استان بهتر است که شهروندان پیش بینی تهیه ماسک استاندارد را داشته باشند که نوع SSP2 نمونه مناسبی است.

این عضو کارگروه مقابله با آلودگی هوای استان در ادامه محافظت ابنیه را نیز در شرایط گرد و غبار ضروری دانست و گفت: مردم باید در این شرایط به سمت اماکن مسقف بروند بنابراین باید ساختمان های اداری و مسکونی با استفاده از درگیر و پنجره های مناسب به صورتی ایمن شوند که گرد و غبار وارد محیط نشود.

با این وجود به نظر می رسد تلاش های آموزشی، فرهنگی و امدادی به انجام این مصاحبه محدود شده و اطلاع رسانی مناسب به شهروندان انجام نمی شود.

از طرف دیگر هنوز مشخص نیست بسته تسهیلات دولت برای مقابله شهروندان خوزستانی با پدیده گرد و غبار به کجا رسیده است. هنوز اطلاعی از پرداخت تسهیلات به شهروندان برای استانداردسازی منازل و ادارات و اماکن عمومی برای مقابله با این پدیده و کاهش عوارض آن در دست نیست.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار