کد خبر: ۹۲۴۷۱
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۵ 10 September 2015

دبیریازدهمین جشنواره نمایش هفت هنراز برگزاری دو گارگاه آموزشی تئاتر فیزیکال و روانشناسی نقش و شخصیت برای گروه‌های شرکت کننده در جشنواره خبرداد.

حامد نصرآبادیان درگفت وگو با خبرنگارخبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه البرز، اظهارکرد: یازدهمین جشنواره سراسری تئاترهفت هنر از10شهریور آغاز و تا 21 همین ماه ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: درمجموع 63 اثر از تهران، ارومیه، اراک، خرم آباد، بروجرد و ...به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که از این تعداد 37 اثر به مرحله بازبینی رسید.

نصرآبادیان افزود:‌ ازاین 37 اثر راه یافته به مرحله بازبینی، درنهایت 12 اثر به بخش نهایی جشنواره راه یافت که دو نمایش از میان آنها به خاطر حضور درسایر جشنواره‌ها انصراف دادند.

وی ادامه داد: اجرای عمومی نمایش‌های راه یافته به جشنواره درچهار روز انجام شد و بعد از آن اجرای ویژه داوری گروه‌ها آغاز شد.

نصرآبادیان گفت: امروز چهارشنبه (18 شهریور ) آخرین روز از اجرای بخش داوری گروه‌ها است و با پایان آن گروه‌ها باید منتظر اعلام نتایج باشند.

این استاد دانشگاه یادآورشد: داوری این جشنواره را دکتر ناصرآقایی (ریاست پردیس دانشگاه تهران )، کتایون فیض مرندی (مدیر پیشین گروه نمایش دانشکده هنرو معماری تهران ) و مسعود موسوی (استاد گروه نمایش دانشگاه‌های ایران ) به عهده دارند.

وی ادامه داد: به برگزیدگان این جشنواره علاوه بر تندیس جوایز نقدی نیز اهدا می‌شود.

وی تصریح کرد: یازدهمین جشنواره سراسری هفت هنر در دو بخش دانشگاهی و تجربی برگزار می‌شود تا امکان مقایسه کیفیت آثار ارائه شده توسط هنرمندان جوان بخش تجربی و دانشگاهی فراهم شود.

وی اضافه کرد: درهریک از بخش‌های تجربی و دانشگاهی پنج اثر حضور دارند که داوری آنها به صورت مجزا برگزار می‌شود.

دبیر یازدهمین جشنواره تئاتر هفت هنر گفت: تا قبل از اتمام بخش اجرای عمومی و آغاز بخش داوری به هیچ یک از گروه‌ها اطلاعاتی در خصوص داوران داده نشده بود تا شائبه امکان سوگیری توسط داوران دربین اعضای گروه‌ها ایجاد نشود.

نصرآبادیان درخصوص برگزاری کارگاه‌های آموزشی این جشنواره افزود: با توجه به انصراف دو گروه از گروه‌های راه یافته به بخش نهایی جشنواره ، با هماهنگی با مدیریت آموزشگاه بنا شد دو کارگاه آموزشی تئاتر فیزیکال و روانشناسی نقش و شخصیت برگزار شود.

وی با اشاره به دلیل برگزاری این دو کارگاه گفت: متاسفانه اکثربازیگران گروه‌های راه یافته درتکمیل مثلث حس، بیان و بدن مشکل داشتند و غالبا به درک درستی از نقش‌های خود نرسیده بودند.

نصرآبادیان ابراز کرد: متاسفانه بیشتر این بازیگران درایجاد هماهنگی بین حرکات بدن، حس و جملاتی که روی صحنه ادا می‌کردند، مشکل داشتند.

وی یادآورشد: ‌این مشکل هم دربازیگران بخش دانشگاهی و هم دربازیگران بخش تجربی که به نوعی سال‌ها خاک صحنه را خورده‌اند، مشهود بود.

نصرآبادیان ادامه داد: تا زمانی که بازیگر روی صحنه تئاتر بازی باورپذیری از خود ارائه ندهد نمی‌تواند مخاطب را روی صندلی‌های سالن نگه دارد.

دبیریازدهمین جشنواره نمایش هفت هنر گفت: تئاتر هنری مردمی است و بدون حضور مخاطب قوی‌ترین نمایش‌ها نیز مفهومی نخواهند داشت.

وی اظهار کرد: ‌برگزاری کارگاه تئاتر فیزیکال به عهده من بود و کارگاه روانشناسی نقش و شخصیت را هم عرفان پهلوانی به عهده داشت.

وی افزود:‌ هر چند یک کارگاه دو ساعته کارگاه کاملی برای آموزش مطالبی که یک بازیگر برای یادگیری آنها چندین سال وقت می گذارد کافی نیست ولی بدون شک زمینه‌ای می‌شود تا اعضای گروه‌های راه یافته به سمت رفع ضعف‌های خود گام بردارند و برحرکات بدن و حس خود روی صحنه را بیشتر متمرکز شوند.

وی ادامه داد: هرچند نمی‌توان گفت نمایش‌های راه یافته به این جشنواره آثاری خاص و فوق العاده بودند ولی با توجه به تجربه‌های قبلی برگزاری این جشنواره، سطح کیفی آثار ارائه شده قابل قبول بود.

این استاد دانشگاه گفت: این جشنواره توسط بخش خصوصی و بدون حتی یک ریال حمایت بخش دولتی برگزار شده بنابراین وجود برخی ضعف‌ها و نواقص درفرایند برگزاری آن دور از انتظار نیست.

نصرآبادیان افزود: امید است دردوره‌های بعدی شاهد حضور گروه‌های بیشتر و قوی‌تری دراین رویداد هنری باشیم.

وی در پایان گفت: ‌اختتامیه این جشنواره شنبه (21شهریور) با حضور اعضای گروه‌های شرکت کننده و مسئولان آموزشگاه هفت هنر برگزار می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار