باید به این نکته توجه داشت که کرونا عاشق حیات بر روی این کره خاکی است و برای ادامه این حیات به تک ، تک ما نیازمند است این روزها نیز در حال طرح عملیاتی بزرگ است به نام یلدا یا همان شب چله، که از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است و در آخرین شب پاییز، به‌عنوان بلندترین شب سال، با شور و شوق زیادی در میان خانواده ها جشن گرفته می‌شود.
کد خبر: ۹۲۵۱۱۳
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰ 18 December 2020

تابناک ایلام ،مجتبی قیطاسی :: شب یلدا که به عنوان یکی از شب‌های مقدس در ایران باستان مطرح بوده به‌صورت رسمی در تقویم ایرانیان باستان از سال ۵۰۲ قبل از میلاد در زمان داریوش یکم به تقویم رسمی ایرانیان باستان راه یافت.

اما بعد از قرن ها و سال ها، شب یلدا در آخرین روزهای پاییز 99 متفاوت است تفاوتی به وسط یک جهان ،یلدای امسال نباید دورهمی داشته باشد ،جشن یلدای امسال شب نشینی اقوام و خانواده در کنار یکدیگر نباید ممکن شود ، آن هم به یک علت شاید همه شما از آن با خبر باشید و شایدم وجودش را با تمام وجود احساس کرده باشید و یا شایدم نه ، وجودش را تا به امروز انکار کرده باشید .

ولی چه بخواهیم و چه نخواهیم وجود دارد ، ویروسی است منحوس ، وحشی و چموش ،که پیر و جوان ، کودک و نوزاد نمی شناسد به هر خانه که سرک کشد تخم دردمندی می کارد پیکر بی جان ،دُرو می کند و در خرمن گاه گورستان ، خرمن ها جنازه می گذارد .

آری کرونا ،ویروسی که تا به این لحظه از میان جهانیان قریب به 74 میلیون نفر را مبتلا و حدود 628 هزار نفر نیز قربانی گرفته و طبق آمار 50 درصد بستری های کرونایی در کشور به دلیل دورهمی های خانوادگی می باشد و باید به این نکته توجه داشت که این ویروس به نوزاد چند ماهه یا پیرمرد 90 ساله رحم نمی کند و شاید گفت کرونا یک ویروس دموکرات است  به این دلیل  به مساوات در قتل عام پیر و جوان و آزادی افراد در استفاده از ماسک معتقد است .

باید به این نکته توجه داشت که کرونا عاشق حیات بر روی این کره خاکی است و برای ادامه این حیات به تک ، تک ما نیازمند است این روزها نیز در حال طرح عملیاتی بزرگ است به نام یلدا یا همان شب چله، که از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است و در آخرین شب پاییز، به‌عنوان بلندترین شب سال، با شور و شوق زیادی در میان خانواده ها جشن گرفته می‌شود.

کرونا به دنبال همچین فرصت طلایی است زمانی که تمام اعضای خانواده در تدارک یک جشن خانوادگی به دور هم جمع شدند اما غافل از آن که کرونا در کمین تک تک آنهاست .

در یلدا های سال ها گذشته تاکید ما به جای آوردن صله رحم و سرکشی از مامان و بابا بزرگ ها به بهانه یلدا و البته  با کنار گذاشتن گوشی ها حتی برای یک شب بود که برای یک دم در کنار کانون گرم خانواده به دور از تکنولوژی آسوده خاطر به شعرخوانی و داستان خوانی بزرگ تر ها و مسن های خانواده گوش فرا دهیم و حضور همدیگر را حتی برای یک شب تجربه و لمس کنیم.

اما امسال همه چیز فرق می کند اگر کنار هم جمع شویم پس از 14 روز از تعدادمان کم می شود کرونا از میان ما قربانی خواهد گرفت ، برای خندیدن و شاد بودن، برای دوباره نفس کشیدن و دیدن یلداهای دیگر باید از هم دوری و فاصله ها را رعایت کنیم و هم اکنون زمان استفاده از گوشی های هوشمند ضروری است تا با استفاده از ارتباط تصویری و فضای مجازی بلندترین شب سال را از راه دور به سبک کرونا در کنار هم جشن بگیریم و یک یلدای متفاوت را تجربه کنیم تا از نحسی این ویروسی به دور باشیم .

فراموش نکنیم در این روز ها همه به کمک هم نیازمندیم و تا با رعایت توصیه های بهداشتی و دوری از هم شاهد ظهور پیک جدیدی از کرونا نباشیم اما در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و یا برگزاری دورهمی های خانوادگی همانند شب یلدا بازهم باید چشم انتظار موج جدیدی از حمله ای ویروس کرونا درجامعه بوده و شاهد از دست دادن عزیزانمان و به سوگ نشستن برای نزدیکمان باشیم .

بیایم به به امید عید دیدنی سال ۱۴۰۰ یلدا دور هم جمع نمی‌شویم و در خانه بمانیم در شب یلدا کرونا را به هم، هدیه ندهیم. بلندترین شب سال را به خطرناک‌ترین شب سال تبدیل نکنیم اگر می‌خواهیم سال ۱۴۰۰ را به پدر و مادرمان تبریک بگوییم و انان را سرسفره هفت سین سال نو ببینیم دورهمی‌های شب یلدا را به صورت مجازی برگزار می‌کنیم.

و به این توصیه بهداشتی گوش فرا دهیم که حضور در اماکن سرپوشیده بدون تهویه هوا و به مدت طولانی، یکی از اصلی‌ترین راه‌های انتقال بیماری است و دورهمی شب یلدا را تعطیل کنیم. به این دلیل ناقلان بیماری اگر به مدت طولانی در یک محیط سربسته بدون تهویه باشند، حتی اگر از ماسک هم استفاده کنند بعد از گذشت چند ساعت ویروس را به افراد اطراف خود منتقل می‌کنند.

بیایید هشدارها را جدی بگیریم تا پس از سپری شدن این شب کهن ایرانی پشیمان نشویم که ای کاش به توصیه های کارشناسان و مدافعان حوزه سلامت گوش می دادیم زیرا ختم کلام هر کدام از آنها در این روزها که به شب باستانی یلدا نزدیک می شویم فقط به توجه مردم نسبت به رعایت پروتکل های های بهداشتی برای کنترل و مهار ویروس کرونا موکد هستند . و در این روزها به احترام تمامی شهدای مدافع سلامت که برای حفظ سلامت ما جان خود را فدا کردند و به آسمان ها پر گشودند بیایم از هر گونه دوره همه بپرهیزیم و برای سلامت خود و خانواده در خانه بمانیم ./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار