در لایحه بودجه سال آینده پیش‌بینی شده حدود ۱۹۹ هزار میلیارد تومان از محل فروش نفت، گاز و میعانات گازی درآمد برای کشور حاصل شود، رقمی که در بودجه امسال حدود ۴۷ هزار میلیارد تومان بود و رشد قابل توجهی برای آن در نظر گرفته است.
کد خبر: ۹۲۵۲۹۹
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶ 19 December 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا علی حیات نیا کارشناس مسائل اقتصادی ، با خوشبینانه دانستن درآمد‌های پیش بینی شده حاصل از فروش نفت برای بودجه سال ۱۴۰۰، گفت: معتقدم سال آینده فروش نفت در بهترین شرایط به ۱.۲ تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز می‌رسد.

وی با اشاره به پیش‌بینی انجام شده مبنی بر فروش ۲.۳ میلیون بشکه نفت در روز در بودجه سال ۱۴۰۰، اظهار کرد: این نگاه خوشبینانه برآمده از نگاهی آیده‌آل به جایگاه تولید نفت ایران و مناسبات بین‌المللی ما است.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: اگرچه اعدادی که درباره فروش نفت اعلام می‌شود متفاوت است، اما امسال فروش روزانه نفت ما حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه بود و معتقدم سال آینده در بهترین شرایط این فروش ممکن است با بهبود مناسبات بین‌المللی به ۱.۲ تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز برسد.

حیات‌نیا افزود: به احتمال زیاد پیش‌بینی فروش این میزان نفت برای سال آینده با اتکا به برداشته شدن تحریم‌ها در نظر گرفته شده، اما نباید فراموش کنیم نمی‌توانیم با روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا به طور قطع روی تغییر سیاست‌های این کشور حساب کنیم.

وی اضافه کرد: به علاوه حتی اگر دولت جدید آمریکا در سیاست‌های این کشور تغییراتی ایجاد کند، باز هم این تغییر و تحولات تا نیمه دوم سال آینده به طول می‌انجامد.

حیات‌نیا پیامد‌های چنین نگاه خوشبینانه‌ای به بودجه سال ۱۴۰۰ را کسری بودجه دانست و عنوان کرد: در چنین شرایطی دولت مجبور می‌شود به برخی از سیاست‌ها مانند خلق پول و یا تامین کسری از بانک‌ها روی بیاورد که نتیجه آن دامن زدن به نرخ تورم کشور خواهد بود.

وی افزود: بهتر است به جای در نظر گرفتن چنین درآمدهایی، دولت از هزینه‌های جاری و غیرمفید خود بکاهد.

حیات نیا از وابستگی به درآمد‌های نفتی در بودجه سال آینده هم یاد کرد و افزود: به نظر می‌رسد در شرایطی که در چند سال گذشته تلاش شده بود وابستگی بودجه کشور به درآمد‌های نفتی کمتر شود، در بودجه سال آینده این وابستگی تا حدودی افزایش یافته است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار