عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به طرح حمایت از احداث، تجهیز، نوسازی و مدیریت مساجد کشور گفت: تصویب این طرح سبب می‌شود که مساجد موجود کارایی بیشتری نسبت به گذشته داشته باشند و سرانه مساجد کشور افزایش یابد.
کد خبر: ۹۳۴۵
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۷ 02 March 2015

جمشید جعفرپور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به طرح حمایت از احداث، تجهیز، نوسازی و مدیریت مساجد کشور اظهار داشت: « این طرح پس از تصویب بودجه در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد».

وی هدف از این طرح را ساماندهی بیشتر مساجد عنوان کرد و گفت: « انتظار می‌رود با تصویب این طرح مساجد موجود کارایی بیشتری نسبت به گذشته داشته باشند و سرانه مساجد کشور افزایش یابد».

نماینده مردم لارستان، خنج و گراش با بیان اینکه وضعیت فارس از لحاظ سرانه مساجد مانند وضعیت عمومی کشور است، افزود: « اگر این طرح به طور کامل در صحن تصویب شود، توسعه مساجد را در تمام کشور شاهد هستیم».

یکی از وظایف اساسی جمهوری اسلامی ایران حمایت از مساجد و توسعه تربیت دینی و اسلامی است اما این موضوع متولی مشخصی نداشته که همین امر سبب اقدامات موازی و متداخل در بسیاری از موارد شده است. بنابراین کمیسیون فرهنگی مجلس طرح مذکور را پس از بررسی به مجلس پیشنهاد داده است.

تشکیل معاونت امور مساجد در سازمان اوقاف و تغییر نام سازمان اوقاف و امور خیریه به سازمان اوقاف، مساجد و امور خیریه از مواد اصلی این طرح است.

معاونت مذکور موظف است با پژوهش مستمر و پس از تبیین شاخص‌های جمعیتی مربوط و براساس پراکندگی جمعیت شهرها و روستاهای کشور، مساجد و نمازخانه‌های مورد نیاز و مساحت آنها را تعیین کرده و جانمایی و احداث مساجد را پیگیری کند.

طرح‌هایی که این معاونت ارائه می‌دهد باید دارای تنوع باشد و شاخصه‌های معماری ایرانی – اسلامی در آن رعایت شود البته لازم به ذکر است که احکام این قانون نافی وظایف دستگاه‌های اجرائی و هیئت امنای مساجد نیست.

این طرح در تاریخ یک خرداد سال 92 به امضای اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس رسیده و برای بررسی به مجلس تقدیم شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار