مسعود پزشکیان با اشاره به نشست های کمیسیون ویژه بررسی برجام با انتقاد از برخی رفتارهای سلیقه ای اعضا، گفت: تعدادی از اعضای کمیسیون برخوردهای سلیقه ای دارند که با بررسی بی طرفانه منافات دارد.
کد خبر: ۹۳۴۵۹
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۰ 12 September 2015

تابناک آذربایجان غربی  :عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بی انصافی است بگویم با برجام ایران باخته است اظهار داشت: برخی در کمیسیون برجام از قبل تصمیمشان را گرفته اند و تنها به دنبال جمع آوری اطلاعات برای جمع بندی ذهنی شان هستند.

مسعود پزشکیان در گفت و گو با خانه ملت با اشاره به نشست های کمیسیون ویژه بررسی برجام با انتقاد از برخی رفتارهای سلیقه ای اعضا، گفت: تعدادی از اعضای کمیسیون برخوردهای سلیقه ای دارند که با بررسی بی طرفانه منافات دارد.

نماینده مردم تبریز اسکو و آذر شهر در مجلس نهم شورای اسلامی با اشاره به جلسه کمیسیون ویژه با علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی هسته ای کشور، اظهار داشت: تعدادی از دوستان از آقای صالحی سوال می پرسیدند اما اجازه نمی دادند جواب بدهد، این در صورتی است که در جلساتی که آقای جلیلی در کمیسیون حاضر می شود، او تنها صحبت می کند و بقیه در تایید صحبت های جلیلی فقط سکوت می کنند.

وی با انتقاد از چنین رفتارهای دوگانه نمایندگان با مسئولان کشوری، ادامه داد: اگر سوالی طرح می شود باید اجازه دهیم، سوال شونده پاسخ دهد، در نهایت فقط بگوید قانع نشده است این رفتار درست نیست که اجازه صحبت کردن به صالحی و تیم مذاکره کننده را ندهند چون مخالف هستند.

برخی از قبل تصمیمشان را گرفته اند

عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام تاکید کرد: بر داشت من از رفتارهای دوگانه اعضای کمیسیون برجام این است که به نظر می رسد عده ای از قبل تصمیمشان را گرفتن و این جلسات تنها برای جمع آوری داده هایی در راستای جمع بندی ذهنی خودشان است.

وی ادامه داد: اما عده دیگری در کمیسیون ویژه حضور دارند که گوش می دهند تا اطلاعاتشان افزایش یابد و بر اساس آن تصمیم گیری کنند. وظیفه کمیسیون ویژه این است که داده ها را جمع آوری کند امیدواریم جمع آوری اطلاعات را بی طرفانه انجام دهد.

برجام دستاورد بزرگی است

پزشکیان در بررسی و ارزیابی برجام گفت: به نظر من برجام دستاورد بزرگی است در برخی بخش ها محدودیت هایی اعمال شده که از ابتدای کار ما این امتیازات را نمی خواستیم , بر اساس فتوای رهبری ما هرگز خواهان ساخت بمب اتم نبودیم.

این نماینده ادامه داد: برخی در خصوص نحوه استفاده از اقلام دو منظوره ابراز نگرانی می کنند. در کمیسیون هم توضیح دادم که به طور طبیعی هر دستگاهی از خارج می خریم باید شرکت مربوطه آن را نصب کند بنابراین می دانند کجا نصب می شود. از سوی دیگر باید کمپانی مربوطه نحوه کار کرد و نگهداری دستگاه ها را آموزش دهد.

وی با بیان اینکه نگرانی برخی نمایندگان را درک نمی کند، اظهار داشت: وقتی قرار نیست، با دستگاه های دو منظوره کاری خلاف برنامه صلح آمیز هسته ای انجام دهیم، نمی دانم چرا نگران بازرسی ها و سرکشی کمپانی به دستگاه ها هستند.

پزشکیان تاکید کرد: در برجام هر کشوری به دنبال اهداف و سیاست های خود است، آمریکا و دیگر کشورها پیگیر اهداف خود هستند، ما هم باید اهداف خود را پیگیری و اجازه ندهیم تبلیغات منفی آنها بر اهداف با اثرگذار باشد.

تولد بابک زنجانی ها متاثر از روش گذشته بود

این نماینده اعتقاد دارد که روش گذشته در مذاکرات و اعمال تحریم ها علیه ایران باعث شده بود که بازار اقتصادی غیر شفاف شود و از این وضعیت بابک زنجانی هایی متولد شوند.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط پیش آمده وقتی از دستاوردهای گذشته و حال صحبت میکنیم و آنها را با هم مقایسه می کنیم باید از مشکلاتی که روش قدیمی بر ما متحمل می شد هم صحبت کنیم و آن را در بررسی ها قرار دهیم .

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تحریم ها برای کشور خطراتی داشت باید این موضوع را سبک و سنگین کنیم و بعد دست اوردهای برجام را مورد بررسی قرار دهیم. قبول داریم برجام کاملا به نفع ما نیست اما بسیاری از حقوقمان را نیز از دست ندادیم.

وی عنوان کرد: فراموش نکنیم که آمریکایی ها به شدت از نتیجه حاصل شده عصبانی هستند در انگلستان هم کج دار و مریض، با برجام کنار آمده اند، اسرائیل که از ریشه مخالف این برجام و توافق است، در این شرایط ما هم بگویم مخالفیم و ضرر کردیم جای تعجب دارد.

پزشکیان خطاب به مخالفان برجام در ایران گفت: این دوستان بگویند زمانی که منفعت می کردیم چه کار می کردیم؟ متاسفانه در این سالها نصف کارخانه های کشور بسته شد خیلی ها بیکار شدند، چه رانت هایی که نشد، گروه مخالف باید جوابگوی این موضوعات باشند.

تنها دو حق می خواستیم

نماینده مردم تبریز با یادآوری این موضوع که جلیلی تاکید داشت، ۱۰۰ حق مسلم ایران در برجام از بین رفته است، گفت: ما تنها به دنبال دو حق بودیم که به دست اوردیم. اولی مجوز بین المللی برای فعالیت های هسته ای بود، دومی هم داشتن آب سنگین است که در برجام هر دو حق لحاظ شده است.

وی ادامه داد: حقوقی که جلیلی آن را مسلم از برباد رفته می داند، تبعات دو حق بزرگی است که در برجام لحاظ شده است. آنها می گویند پیج و مهره های ساختمان نیست، اگر بخواهیم به این شکل برجام را بررسی کنیم بیش از میلیون ها حق ما لحاظ نشده اما نباید فراموش کرد که از ابتدا ایران بر دو حق خود اصرار داشت.

پزشکیان اظهار داشت: اکنون این حق را داریم که سانتریفیوژهایمان را آپ گریت کنیم، غنی سازی را داشته، با دنیا در تعامل باشیم همچنین می توانیم با دنیا برای ارتقا تحقیقاتمان مشارکت داشته باشد. این نکات دستاوردهای برجام است مگر اینکه به دنبال غنی سازی عمیق تر بودیم که از آن بی خبر بودیم. اما ما نمی خواهیم عمیق تر غنی سازی کنیم که اکنون بگویم حق ما لحاظ نشده است.

این نماینده گفت: اما نتیجه روند مذاکره در گذشته تورم، رکود اقتصادی وپایین آمدن رشد اقتصادی کشور بود. آن زمان اگرمی توانستیم پول ها را از طریق بانک منتقل کنیم در بازار شفاف معامله می کردیم و بابک زنجانی هم به وجود نمی آمد.

وی با انتقاد از دیپلماسی گذشته اظهار داشت: حق نفتی ۳ میلیونی ایران با روش گذشته به یک میلیون رسیده بود، آن روش مشکلات متعددی برای کشور ایجاد کرده بود. با این حال قبول داریم که آن روش هم دستاوردهایی داشت و کاری کرد آمریکا و اروپا مذاکره را قبول کنند تا در نهایت حق غنی سازی و آب سنگین ایران در جهان تثبیت شود.

پزشکیان ادامه داد: بدر گذشته سیاست این روش بود، با این حال باید بررسی کنیم ببینیم برای چیزهایی که به دست آوردیم چه هزینه هایی دادیم. باید ببینیم کشورهایی که ذیل بند هفت شورای امنیت قرار می گیرند چه وضعیتی پیدا می کنند آیا می توانستند شکوفا شوند.

این عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس نهم شورای اسامی اظهار داشت: البته در مدتی که ما بر اساس روش گذشته مسیر را طی کردیم به دستآوردهایی هم دست یافتیم این را قبول داریم اما بی انصافی است که بگویم تیم جدید هر کاری کرد جز نتیجه باخت برای کشور نداشت و قدیمی ها برنده بودند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار