بررسی روزنامه صبح دوشنبه اصفهان
تابناک: روزنامه های صبح اصفهان در روز دوشنبه به بررسی موضعاتی همچون، وضعیت اداره کل فرهنگ و ارشاد اصفهان، افزایش حقوق کارگران در شرایط فعلی، وضعیت مترو و تصادفات در ایران پرداختند.
کد خبر: ۹۵۲۴
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۲ 02 March 2015
به گزارش تابناک اصفهان، روزنامه های صبح اصفهان در روز دوشنبه به بررسی موضعاتی همچون، وضعیت اداره کل فرهنگ و ارشاد اصفهان، افزایش حقوق کارگران در شرایط فعلی، وضعیت مترو و تصادفات در ایران پرداختند.




روزنامه نصف جهان در یادداشتی تحت عنوان" آقاي استاندار! باز هم تحمل مي كنيم اما..." به بررسی وضعیت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سکاندار آن در آینده پرداخت و نوشت: بـار ديگـر زمـزمه هاي در گوشي به حد وافري بالا گـرفتـه اسـت تـا هركدام در يك گمانه زني محفلي، گزينه اي خاص را براي تصدي سكانداري اداره كل فــرهـنــگ و ارشــاد اســلامـي استـان اصفهـان مطـرح نمايند. اسامي موجود به حدي زياد شده اند كه طرح و معرفي هر يك به مجالي گسترده نياز دارد. معلوم نيست قرعه به نام چه كسي خواهد افتاد و كدام فرد، كليد فرهنگي ساختمان آجري رنگ خيابان آبشار اصفهان را از دولت تدبير و اميد به امانت مي گيرد ولي آنچه در اين ميان مهم مي نمايد، نگراني هايي اسـت كـه از بـابـت قـطـعـي شـدن احـتـمالي صدارت بـرخـي گـزيـنـه هـا در بين اصحاب فرهنگ و هنر و كاركنان اداره مربوط به آن ايجاد شده و در حال ريشه دواندن است.

مطلقاً قصد دفاع از <قطبي> به عنوان مديركل فعلي در ميان نيست. چرا كه عملكرد او تاكنون به حدي انتقاد بر انگيز بوده است كه ديگر جاي هيچ دفاعي را باقي نمي گذارد. از بدو ورود به ساختمان اين اداره كــل تــا پــاشـنـه در اتـاق جنـاب <قطبـي> بـه ازاي هـر سنگ فرش مي توان يك انتقاد نسبت به فعاليت هاي صورت گرفته و يا برنامه هاي بر زمين مانده مطرح نـمــود. در ايــن مـسـيــر وقـتــي بــه حـوزه مـطـبـوعـات مي رسيم، حتي اوضاع و احوال از انتقاد هم عبور كرده و به افتضاح كشيده مي شود اما با اين اوصاف باز هم بايد گفت كه براي تغيير <قطبي> بايد اندكي دست به عصا راه رفت.

او خـود مـي داند كه از اين اداره كل رفتني است و تا كنون چندين بار هم اين موضوع را در جمع برخي معاونين و مصدرنشينانش مطرح نموده است. تمام حاميان سياسي و مجلس نشين وي نيز از حمايت او دست كشيده اند و با اين وصف، ميزان چسبندگي قطبي به ميز و صندلي مديريتش، تنها به يك تلنگر بند اسـت. ولـي در ايـن زمـان آنـچه مهمتر از لزوم عزل <قطبي> است، فرد جديدي است كه به جاي وي در صدر امور قرار مي گيرد.

در بيـن گـزينـه هـايـي كه احتمال تصدي آنها به عنوان سـكــانـدار بعـدي سـاختـار فـرهنـگ اصفهـان بـه گـوش مي رسد، به نام هايي بر مي خوريم كه حضور آنها با بـروز فـاجـعـه در عـرصـه فـرهـنگ و هنر اصفهان برابر خواهد بود. متأسفانه ظاهراً قرار است همان بلايي كه بر سر سيستم ورزش استان نازل شد، عرصه فرهنگ و هنر را نيز در بر بگيرد. در عرصه ورزش يك فرد مثلاً عـلـمـي بـه صـرف آنـكـه اسـتـاد دانـشگاه بوده است، به صدارت ساختار ورزش و جوانان استان منصوب شد تا همه چيز، تنها و تنها در متن تئوريك خلاصه شده و چيزي كه از اين اداره كل به گوش مي رسد انتقادات روزافزوني باشد كه تمامي ندارند.

براي حوزه فرهنگ و ارشاد اصفهان نيز كه به شدت نـيــازمـنــد يــك مـديـر اجـرايـي خـلاق اسـت، مـتـأسـفـانـه گزينه هايي مطرح شده اند كه بيشتر ايده آليست هايي هستنـد كـه همه چيز را بر اساس فرضيه هاي آرماني مـطـرح مـي كننـد و بـدون اينكـه بـه واقعيـت هـاي روز جـامـعه و نياز هاي قشر زير مجموعه آشنايي خاصي داشـته باشند، از دريچه نظريه پردازي هاي زمانبر كه اغلب براي آرمان شهرهاي روِيايي قابل تحقق است برخورد مي كنند.

بـرخـي از افرادي كه ظاهراً مقدمات صدارت آنها در حـال طـي شـدن است، دقيقاً داراي چنين مشخصاتي هستند و در صورت قطعي شدن حضورشان در راس سيستم متولي فرهنگ اصفهان، از هم اكنون مي توان پيش بيني كرد كه چه آينده سرشار از رخوت و ركودي بر فضاي فرهنگي اصفهان حاكم خواهد شد.

در اين ميان، آنان كه مي توانند و اندك دغدغه اي براي اصلاح اوضاع رو به افول فرهنگ و هنر اصفهان دارند، بـايـد قـبـل از ايـنـكـه فـاجعه اي براي مديريت فرهنگي اصـفـهـان رقـم بـخـورد، بـه مـؤثـريـن در ايـن انـتصاب و به خصوص استاندار اصفهان عرض حال ببرند تا مبادا سيستمي كه تنها و تنها به حركت نياز دارد، اسير زندان تئوري هايي شود كه سال هاست نقش و تأثير خود را از دست داده اند.

اسـتـانـدار اصـفـهان، خود بارها از علاقه مندي اش به حوزه فرهنگ و هنر و رسانه سخن گفته و تأكيد كرده كه انبوه مشكلات استان به او اجازه نداده است اندكي هـم بـه حـال و روز ايـن بـخـش و انـتـظـارات موجود و كـاسـتـي هـاي آن بپردازد. متأسفانه بيم آن مي رود كه همين مشغله ها باعث شود تا فردي در راس اداره كل فـرهـنـگ و ارشـاد اصـفـهان قرار بگيرد كه در صورت فـراغـت اسـتـانـدار، انـتـظـارات ابـتـدايـي او را هم نتواند اجرايي نمايد.

اسـتـاندار اصفهان قاعدتاً نشان داده است كه يك فرد اجرايي و عملگراست و اگر بنا بر نظريه پردازي باشد، خود نيز قادر است در اين عرصه خودنمايي كند. پس با چنين شرايطي آيا باز هم نياز به يك تئوريسين فرهنگي دارد يا بايد فردي را به مصدر امور فرهنگي برساند كه بتواند موتور محركه فرهنگ و هنر در اصفهان باشد؟

متأسفانه برخي از منصوبين <قطبي> در اصفهان چنان <باري به هر جهت> طي ايام مي كنند كه چيزي به جز ركود و سكون و طرح و برنامه هاي خجالت آور هيچ چيز ديگري را شاهد نيستيم. با اين وصف آيا فردي كه تنها يك استاد دانشگاه بوده، مي تواند روح كار و تلاش شبـانـه روزي را بـه چنيـن افـرادي تـزريـق نمـايد؟ و آيا استاندار اصفهان حاضر است در برابر انتقاداتي كه در كارنامه مدير كل آتي درج مي شود، سينه سپر كند؟

آيـا استـانـدار اصفهـان نمـي دانـد برخي از به اصطلاح كارشناسان و مديران مياني اين اداره كل، چقدر راحت و بـي دغـدغـه، قلب موضوع نموده و حقايق را پنهان مي كنند كه حال مي خواهد فردي را به اين اداره كل بفرستد كه به راحتي آب خوردن، دور زده مي شود و خـود نـيـز نـاخـواسته اسير بازي هاي سياسي و اداري افرادي مي شود كه تنها براي گذران زندگي و نه براي سـامـان دادن به دغدغه هاي فرهنگي به اين اداره كل رسيده اند؟

هيچ نامي از كسي به ميان نمي آوريم. از كسي هم دفاع نمي كنيم و با هيچ فرد و گزينه اي هم دشمني يا عقد اخوت نداريم. تا بدان حد در دوره جناب <قطبي> و به هـمـت مـديـران مـيـانـي ايـن بخش، حوزه مطبوعات و فرهنگ و هنر، به سكون و ركود كشانده شده كه قدر مسلـم مـي دانيـم اگـر خـود وزير ارشاد هم به اصفهان بيايد، چندان اتفاق خوشايندي در اين عرصه به وقوع نـخــواهــد پـيــوسـت. امـا بـاز هـم تمـام اينهـا دليـل بـر آن نمي شود كه از طرح دغدغه هاي خود منصرف شويم.

مـتـأسـفـانـه استاندار اصفهان طي مدت چندين و چند ماهي كه در اصفهان حضور دارد، براي امور فرهنگي اصـفـهـان نـتـوانـسـتـه قـدم از روي قـدم بـرداشـته و هيچ عـمـلـكـرد بـزرگ و كـوچـكـي در كـارنـامـه خود ندارد. قـاعـدتـاً ابـواب جـمـعـي فـرهـنـگ و هنر اصفهان نيز به خـوبـي مـي دانـنـد كـه مـديـريـت ارشـد اسـتـان اسير چه مشكلات متفاوتي است. اما اين دليل نمي شود كه تا ابد، آنان زبان انتقاد و انتظار را در كام خود فرو نشانده و از طرح مطالبات فرهنگي جامعه خودداري نمايند. آيا در چنان زماني استاندار اصفهان كه خود به عنوان عامل اصلـي ارائـه كليـد عـرصـه فـرهنـگ بـه مـدير كل بعدي اســت، حــرفــي بــراي دفــاع از انـتـخــاب خـود خـواهـد داشت؟

نـمـي گـويـيـم چـه كـسـي بـيـايـد و چـه كـسـي نـيـايد. اين موضوع در صلاحديد مستقيم مدير ارشد استان است. فقط اميدواريم روزي فرا نرسد كه اصحاب فرهنگ و هنر و ادب و رسانه استان، فانوس به دست بگيرند و در كوي و برزن به دنبال <قطبي> بگردند. بر اين نكته كه عملكرد <قطبي> و زير مجموعه وي مطلقاً قابل دفاع نـيـســت تــأكـيــد مــي كـنيـم ولـي از هـم اكنـون مـي تـوان پـيـش بيني كرد كه اگر برخي گزينه هاي مطرح براي صـدارت در راس امـور فـرهنگي به ساختمان خيابان آبشار بروند، اوضاع و احوال از همين هم كه هست بدتر و اسفبارتر خواهد شد. چه بسا كساني كه سابقه مـــديـــريـــت روشـــن در امـــور اجــرايــي كــلان نــدارنــد، نمي توانند گره گشاي مشكلات فرهنگي استان باشند.

متأسفانه استاندار اصفهان به جهت مشغله فراوان، در انتصابات حوزه هاي مختلف كمترين نقش و تأثير را داشته و اغلب براي وي تصميم گرفته اند و حتي براي وي مـعـاون ارشـد هـم تـعـيـيـن كـرده انـد.

امـا ايـن دلـيل نـمــي شـود كـه وي حـوزه فـرهـنـگ را هـم اسـيـر سـايـر مشكلات نموده و اجازه دهد تا يك انتخاب ضعيف سيـاسـي و اداري، فـرداي جوانان اين شهر و استان را متأثر از ضعف خود نمايد.
بـا تـوجـه بـه هجـوم انبـوه مـاهـواره ها و نرم افزار هاي ساختار شكن سايبري، توجه به موضوع فرهنگ براي اصفهان، از رسيدگي به اقتصاد و حتي معيشت مردم نيز حياتي تر است و كوتاهي و اهمال و ساده انگاري در برابر انتخاب فردي كه قرار است به اين مهم بپردازد، نه تنها بر ذمه استاندار اصفهان است، بلكه ممكن است به راحتـي غيـر قـابـل تصـور، تمـام اقدامات مثبت و مؤثر استاندار اصفهان را نيز تحت تأثير خود قرار دهد.

با اين وصف خالي از لطف نيست اگر شخص اول امور اجرايي استان كه به عنوان مؤثرترين فردي كه در تعيين سـكــانــدار چــرخـه فـرهنـگ در اصفهـان نقـش آفـرينـي مـي كـنـد، انـدكـي در قـطـعي نمودن گزينه هاي مطرح فعلي تأمل نموده و انتخاب قطعي را به نظر سنجي و بررسي هاي بيشتر موكول كند.

<قطبي> با تمام ضعف‌ها و كاستي هاي خود و با تمام زخم هايي كه منصوبين او بر پيكر نحيف فرهنگ و هنر و ادب و رسانه اصفهان وارد كردند، با تمام بخشنامه هايي كه به روِساي اداراتش در شهرستان ها فرستاد ولي به هـيـچ انـگـاشـتـه شـد، با تمام كوتاهي هايي كه در برابر جـمـاعـت قـلـم به دست و مطبوعات داشت و با تمام ناكامي هايي كه در اين حوزه شاهد بوديم، با تمام عزل و نصب هايي كه تنها براي تثبيت موقعيت خود انجام داد و سر رشته امور را به برخي كارشناسان كاغذي و افراد بي تجربه سپرد، با تمام رخوتي كه در بين برخي از پــرسـنــل زيــر مـجـمــوعــه خــود تــزريــق كــرد و افـرادي بـدون انگيـزه كاري و اجرايي را شاهد شديم، با تمام سـرپـوش هـايي كه بر ضعف هاي موجود گذاشت و اجــازه نــداد تــا انـتقـادات صـريـح و بـي پـرده بـه گـوش بالا نشينان وزارتي برسد، باز هم براي چند ماه ديگر مي تواند قابل تحمل باشد.

او تحمل مي شود به شرط آنكه گزينه بعدي فردي باشد كــــه بــتــــوانــــد ســــوهـــان بـــه دســـت گـــرفــتـــه و زنــگـــار از چـهــره فــرهـنــگ اصـفـهــان بــزدايــد و نــه تـنـهــا در حــوزه نظريه پردازي، بلكه در عرصه اجرايي و اداري و حمايتي نيز، فردي قاطع و صاحب انديشه عملياتي باشد.




روزنامه نسل فردا در گزارشی تحت عنوان " افزایش ناچیز دستمزد به میزان تورم" به بررسی افزایش حقوق کارگران در شرایط فعلی پرداخت و نوشت: در بسیاری از کشورهای دنیا در هنگام نزدیک شدن به سال نو ، دولت با تدابیری که می اندیشد سعی بر آرامش در بازار دارد و حتی المقدور مایحتاج عیدانه مردم را با پایین تر از قیمت عرف ، روانه بازار می کند تا در با این کار مردم روزهای خوشی را در ایام ابتدایی سال نو سپری کنند، اما گویی در ایران اینگونه نیست و به جای اینکه در شب های پابانی سال اجناس با کمیت و کیفیت بالا به دست مردم برسد با کیفیت های پایین و قیمتی نجومی در بازار فروخته می شود. البته حضور ناظران اصناف برای کنترل قیمت ها بعضا گزارش می شود ، اما یا ناظران از تعداد کافی برخوردار نیستند یا اینکه برخی از فروشنده ها شیوه های گران فروشی و کم فروشی را به خوبی یاد گرفته اند که در چنگ ماموران تعزیرات نمی افتند . در هرصورت هیچگاه نشده که اکثریت مردم از بازارهای پایانی سال رضایت داشته باشند یا اینکه توانسته باشند با خیال راحت از وضعیت اجناس از نظر قیمت و کیفیت به خرید بپردازند.
مقوله اصلی خرید در میان مردم ، میزان نقدینگی آنها محسوب می شود و برای اینکه بسیاری از مردمی که نقاب نارضایتی در بازار بر چهره دارند ، از قشر حقوق بگیر جامعه و یا بهتر بگوییم کارگر هستند ، با میزان دستمزد نمی توانند از پس خرید سال نو بر بیایند.
همانطور که قبلا اشاره شد ، با توجه به عدم حمایت کافی دولت از قشر کارگر و حقوق بگیر جامعه برای تامین ارزاق و مایحتاج ضروری، حقوق مقوله مهم تر و اصلی این قشر برای خرید محسوب می شود که متاسفانه همیشه با چالش هایی برای افزایش روبه رو بوده است.
افزایش ناچیز سالانه حقوق به جد ثابت کرده است که نمی تواند باری از روی دوش فرد بردارد و همیشه بار سنگین اقتصاد خانواده سنگین و سنگین تر می شود.
آخرین بسته‌ای که برای افزایش حقوق و دستمزد کارگران مشمول قانون کار ارایه شد ، مربوط به اسفندماه سال گذشته است که طی آن، حداقل دستمزد به ۶۰۹ هزارتومان، حق بن نقدی ۸۰ هزارتومان، حق مسکن ۲۰ هزارتومان و پایه سنواتی نیز به روزانه ۵۰۰ تومان رسید. مجموع افزایش‌های اعمال شده با وجود نرخ تورم حدود ۳۲ درصدی سال گذشته، ۲۸.۵ درصد بوده است.
**حرف های ضد و نقیض دولت از کاهش تورم
اما با این وجود، شرایط برای تعیین حداقل دستمزد سال ۹۴ که تا روزهای آینده تعیین تکلیف خواهد شد، دشوارتر و پیچیده است. دولت به دفعات در ماه‌های اخیر از کاهش سرعت رشد قیمت‌ها و نرخ تورم خبر داده و از سوی دیگر، کارگران می گویند در اقلام اصلی مصرفی خانوار تغییر چندانی حاصل نشده و در برخی موارد مانند هزینه مسکن، حمل و نقل و خوراک نیز افزایش هایی به ثبت رسیده است.
در هفته گذشته نیز بانک مرکزی در گزارشی از افزایش قیمت ۱۱ قلم اصلی در سبد معیشت خانوارهای کارگری در فاصله بهمن ماه سال گذشته تا بهمن امسال خبر داد و از این رو نمایندگان کارگران بر این نکته تاکید دارند که در سال‌جاری، بند دوم ماده ۴۱ قانون کار که به لزوم تامین معیشت خانوار کارگری می پردازد ، باید مورد توجه قرار گیرد.
اما نکته اصلی اینجاست که با افزایش ناچیز دستمزد به تبع آن شاید هم بیشتر قیمت ها افزایش پیدا می کند که این مسئله نه تنها باری از روی دوش حقوق بگیران بر نمی دارد ، بلکه به مشکلات اقتصادی آنها نیز می افزاید.
یعنی می توان باور داشت که قشر کارگر هیچگاه با افزایش حقوق ، مورد حمایت دولت و یا تشکل های حامی قرار نگرفته اند.

** افزایش دستمزد متناسب با کاهش تورم


شاید بدتر از این خبر، می توان به شایعات اخیر در رابطه با افزایش دستمزد به میزان تورم اشاره کرد؛ زیرا کارفرمایان معتقدند که به دلیل پایین آمدن تورم باید افزایش دستمزد هم نسبت به آن انجام گیرد و بیشتر از آن را از عهده کارفرمایان خارج دیدند.

**افزایش نرخ اقلام چیز دیگر از تورم می گوید


در حالی که حسن روحانی ، رییس جمهور کشورمان از پایین آمدن نرخ تورم در میان مردم سخن می گفت ، به فاصله مدتی کوتاه نرخ مرغ در بهمن ماه از ۵۸۰۰ تومان به ۷۹۰۰ تومان و علاوه بر آن، قیمت گوشت گوسفند نیز از ۲۳۰۰۰ تومان به ۳۴۰۰۰ تومان افزایش یافته است. فرامرز توفیقی ، مشاور عالی مجمع نمایندگان کارگران ایران با تاکید بر اینکه تا امسال کارگران نجابت به خرج دادند و با کارفرمایان و دولت همراهی داشته اند، به مهر گفت: کارفرمایان در مذاکرات امسال بر تعیین حداقل مزد سال آینده براساس بند اول ماده ۴۱ قانون کار (تعیین مزد بر اساس نرخ تورم بدون توجه به معیشت) به میزان ۱۵ درصد تاکید دارند.
نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: قیمت میوه دست کم ۴۰ درصد رشد کرده و هزینه های درمان ۴۳ درصد افزایش پیدا کرده است. ایاب و ذهاب ۲۰ درصد و هزینه های مسکن و ساختمان نیز ۱۸ درصد بالا رفته است.
به گفته توفیقی، سئوال اینجاست که نرخ تورم صفر درصدی از کجا آمده است؟ چرا کارگران سبد معیشت با رشد قیمت صفر درصد را نمی‌بینند؟
وی با تاکید بر اینکه متاسفانه کارفرمایان نمی‌پذیرند که در مسئله دستمزدها طی سال‌های گذشته در حق کارگران اجحاف شده است، گفت: هیچ وقت تورم ملاک تعیین مزد نبوده است که امسال کارفرمایان بر این موضوع پافشاری می کنند.
این مقام مسئول کارگری کشور افزود: برای اینکه بتوان تا حدودی قدرت خرید نیروی کار را تقویت کرد چاره‌ای جز در نظر گرفتن هر دو بند ماده ۴۱ قانون کار یعنی تورم و معیشت را نداریم ولی اگر کارفرمایان همکاری نکنند و بر نظر ۱۵ درصدی خود پافشاری کنند، کارگران هم صورتجلسه شورای عالی کار را امضا نخواهند کرد.

** مصوبه افزایش ۱۵ درصدی مزد را امضا نمی‌کنیم


توفیقی تصریح کرد: اگر شورای عالی کار بخواهد در سال‌ جاری تنها نظر کارفرمایان را در تعیین مزد اعمال کند، نمایندگان کارگران هیچ مصوبه ای را امضا نمی‌کنند و تبعات آن نیز بر عهده دولت خواهد بود.
عضو شورای عالی کار اظهارداشت: اگر این اتفاق بیفتد، به معنای نقض صریح ۳ جانبه گرایی شورای عالی کار است؛ بنابراین اگر دولت به این مقوله توجه دارد، باید بر رعایت ۳ جانبه گرایی در شورای عالی کار تاکید داشته باشد.

وی ادامه داد: کارگران می‌گویند دولت بسته‌های واقعی حمایتی برای کارگران و کارفرمایان در نظر بگیرد. در عین حال نیز ما چیز زیادی از کارفرمایان نخواستیم و عنوان شده تنها افت قدرت خرید امسال مشمولان قانون کار را جبران کنند؛ بنابراین اگر افزایش مزد سال آینده تنها به میزان ۱۵ درصد یعنی نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی باشد، ما هیچ مصوبه‌ای را امضا نمی‌کنیم.




روزنامه زاینده رود نیز در خبری به بررسی وضعیت مترو پرداخت و نوشت: شهردار اصفهان با بیان اینکه شهرداری اصفهان 6 سال برای دریافت واگن‌های قطار شهری انتظار کشیده است گفت: با ورود 4 رام واگن جدید، فاز اول خط یک مترو اردیبهشت سال آینده راه اندازی خواهد شد.
سید مرتضی سقاییان نژاد در آیین بهره‌برداری از پروژه‌های منطقه 5 شهرداری اصفهان، با بیان اینکه طی 2 ماه گذشته بهره‌برداری از پروژه‌های 5 منطقه شهر اصفهان صورت
گرفته است، اظهار داشت: این پروژه‌ها با اعتباری بالغ بر 350 میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ساماندهی کوه‌های نخودی و قائمیه همانند کوه صفه در دستور کار شهرداری قرار دارد، ابراز داشت: همچنین توسعه تله سیژ ناژوان تا آتشگاه و پس از آن تا کوه قائمیه نیز اجرایی خواهد شد.
شهردار اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر راه اندازی قطار شهری اصفهان بزرگ‌ترین دغدغه مردم اصفهان است، بیان داشت: در این راستا باید توجه داشت که 10 کیلومتر از خط اول مترو اصفهان بیش از 2 سال است که آماده بهره‌برداری است.
انتظار 6 ساله شهرداری اصفهان برای در اختیار گرفتن واگن‌های مترو
وی با تاکید بر انتظار 6 ساله شهرداری اصفهان برای در اختیار گرفتن واگن‌های مترو ابراز داشت: این در حالی است که پس از این همه سال انتظار سه رام به کشور وارد و تنها یک رام آن به اصفهان داده شده است.
سقاییان نژاد با بیان اینکه با یک رام واگن نمی‌توان قطار شهری را راه‌اندازی کرد، افزود: در این راستا شهرداری اصفهان با بودجه‌های داخلی خود و بدون کمک اعتبارات دولتی 4 رام واگن را خریداری کرده و درفروردین سال آینده به اصفهان وارد خواهد کرد.
وی در ادامه با اشاره به راه اندازی سه خط بی آر تی سال آینده در شهر اصفهان گفت: خطوط میدان قدس – خوراسگان، میدان جمهوری – میدان آزادی و میدان قدس – میدان جمهوری راه اندازی خواهد شد.

تزریق 200 دستگاه اتوبوس به شهر اصفهان در سال آینده


شهردار اصفهان با بیان اینکه سال آینده 200 دستگاه اتوبوس به شهر اصفهان تزریق خواهد شد افزود: خرید خودروهای هیبریدی برای شهر اصفهان نیز در دستور کار معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در سال آینده است.
وی بهره‌برداری از پروژه‌ میدان شورا در منطقه 5 شهرداری اصفهان را نیز از دیگر پروژه‌های شهرداری اصفهان دانست و ابراز داشت: این میدان نیز سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
سقاییان نژاد با اشاره به فرارسیدن سالگرد اعلام برنامه‌های اقتصاد مقاومتی ابراز داشت: شهرداری اصفهان در این زمینه اقدامات مناسبی را انجام داده است و نتیجه اقدامات خود را در جلسه‌ای مجزا در اختیار شهروندان قرار خواهد داد.
حمید عصار‌زادگان، مدیر منطقه 5 شهرداری اصفهان نیز در این مراسم با اشاره به بهره‌برداری از 90 پروژه در شهرداری منطقه 5 اظهار داشت: این پروژه‌ها با اعتباری بالغ بر 170 میلیارد تومان در سطح این منطقه به بهره‌برداری رسیده است.

توزیع عادلانه خدمات، از سیاست‌های اصلی شهرداری است


وی به اجرای پروژه‌ها به صورت محله‌محوری در سطح منطقه اشاره کرد و ادامه داد: توزیع عادلانه خدمات از سیاست‌های اصلی شهرداری در سطح منطقه است و ما با اجرای این سیاست در راستای محرومیت‌زدایی از سطح منطقه تلاش می‌کنیم.
شهردار منطقه 5 اصفهان با تاکید بر اینکه محله دنارت یکی از محله‌های محروم در سطح این منطقه است، تصریح کرد: این محله در غرب خیابان وحید واقع شده است و بیشترین تراکم جمعیتی منطقه به این خیابان اختصاص دارد.
وی با بیان اینکه در سال گذشته خیابان علامه محمد‌تقی جعفری حد فاصل خیابان رودکی تا خیابان کشاورزی با آزاد‌سازی 110 واحد مسکونی در این منطقه احداث و راه‌اندازی شده است، اضافه کرد: سیاست شهرداری، کلید در مقابل کلید است و شهرداری با احداث مجموعه مسکونی 54 ساختمانی در راستای تحقق این سیاست تلاش کرده است.

راه‌اندازی نخستین پارکینگ مکانیزه در اصفهان


عصار‌زادگان با اشاره به راه‌اندازی نخستین پارکینگ مکانیزه در این منطقه تاکید کرد: نخستین پارکینگ مکانیزه شهر اصفهان در مساحتی حدود 98 متر با ظرفیت 36 خودرو در محدوده شهرداری منطقه 5 اصفهان راه‌اندازی
شده است. وی با تاکید بر اینکه هر ساله پروژه‌های بسیاری در صفه اجرا می‌شود فزود: شهرداری هر ساله 20 میلیارد تومان در محدوده صفه هزینه می‌کند.
شهردار منطقه 5 اصفهان به راه‌اندازی فاز دوم تله‌کابین صفه اشاره کرد و گفت: شهرداری نسبت به مرمت قلعه شاه‌دژ با اعتباری حدود 2 میلیارد تومان اقدام کرده است.




روزنامه اصفهان زیبا در گزارشی به بررسی تصادفات در ایران پرداخت و نوشت: آمارها نشان می دهد که هر ساله حدود دو میلیون نفر در جهان جان خود را به دلیل حوادث ترافیکی از دست می دهند و بیش از 50 میلیون نفر دیگر دچار صدمه می شوند.اگر چه در سال های اخیر با تدابیر خاص برای مبارزه و پیشگیری از این حوادث اقداماتی انجام شده است، اما هنوز شاهد تصادفات دلخراش در جاده ها هستیم که به گفته کارشناسان اغلب آنها به دلیل بی احتیاطی در رانندگی رخ می دهد و در پی آن منجر به بالا رفتن میزان مرگ و میر در بسیاری از کشورها از جمله ایران شده است.
ایران؛ جزو بالاترین تلفات انسانی در حوادث رانندگی
به گفته سرهنگ حسین غلامی، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان حوادث ترافیکی یکی از علل اصلی مرگ و میر و صدمات جدی در تمامی سنین به شمار می آیند.وی با اظهار تاسف گفت: ۹۰ درصد تلفات ناشی از تصادف با وسایل نقلیه موتوری که همه ساله میلیون ها کشته و مجروح در سراسر جهان بر جای میگذارد مربوط به کشورهای در حال توسعه است و تاسف بارتر اینکه ایران یکی از کشورهایی است که از بالاترین میزان تلفات انسانی در حوادث رانندگی برخوردار است. به نحوي كه در كشور ما به طور ميانگين در هر ساعت سه نفر بر اثر تصادف جان خود را از دست مي دهند.سرهنگ غلامی ادامه داد: در واقع تعداد کشته شدگان در تمامی انواع حوادث و در رأس آنها حوادث ترافیکی، بعد از مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی مقام دوم را در کشور دارد با این تفاوت که بیماری های قلبی، عروقی عمدتا افراد سنین بالاتر از 60 سال را به کام مرگ می کشاند. در حالی که میانگین سنی تلفات ناشی از حوادث ترافیکی 36-27 سال است.

عامل انسانی؛ مهم ترین عامل تصادفات


وی با بیان اینکه شکی نیست ناامنی جاده ها، نقایص خودروها و ساير علل هر یک به نوبه خود در افزایش تلفات ناشی از تصادفات وسایل نقلیه در کشور نقش دارند، افزود: آنچه در صدر علل افزایش تلفات قرار دارد چیزی جز فرهنگ نادرست رانندگی و خطاي رانندگان نیست.رییس راهور استان افزایش حجم ترافیک و رفت و آمد بیش از حد خودروها را در بزرگراه ها و معابر سبب از دست رفتن وقت، سرمایه و کاهش میزان تولید در جامعه و افزایش تصادف و سوانح عنوان کرد و گفت: متاسفانه این موارد سبب می شوند تا میزان رانندگی پر خطر افزایش یابد؛ چراکه برخی از رانندگان سعی می کنند تا به اعتقاد خود با رانندگی با سرعت های خیلی بالا و تخلف از دستورها و قوانین راهنمایی و رانندگی نقایص فوق را جبران کنند، غافل از اینکه اینگونه رفتارها جز زیان و خسارت جانی و مالی برای آنان و دیگران در پی نخواهد داشت.وی بیان داشت: بررسی حوادث ترافیکی در سنوات اخیر حاکی از آن است که بخش مهمی از حوادث رانندگی در 30-20 کیلومتری ورودی و خروجی شهرهای اصلی، بزرگراه های اصلی و جاده های کمربندی شهرها اتفاق می افتد که علت اصلی این مساله شتاب و عجله بی مورد و رانندگی با سرعت های بسیار بالاست.

سرعت غیرمجاز


سرهنگ غلامی سرعت غیرمجاز را از مهم ترین و شایع ترین عامل تصادفات و مرگ و میر در حوادث ترافیکی ذکر کرد و افزود: گرچه سرعت زیاد و حوادث ترافیکی رابطه ای بسیار پیچیده با یکدیگر دارند اما به زبان ساده می توان گفت که هر چه سرعت وسیله نقلیه بالاتر باشد احتمال انحراف و واژگونی خودرو و نیز تصادف، صدمه و مرگ و میر افزایش می یابد.وی ادامه داد: براساس یک قانون مشهور در فیزیک، انرژی یک اتومبیل با توان دوم سرعت آن رابطه مستقیم دارد. فرض کنید اتومبیلی که با سرعت 50 کیلومتر در ساعت در حرکت است به جسمی برخورد کند، در این حالت میان انرژی که این اتومبیل به مانع مقابل وارد می کند متناسب است با عدد 2500= 50X50، در حالی که اگر همین اتومبیل با سرعت 100 کیلومتر در ساعت به مانعی برخورد کند میزان انرژی که آزاد میکند متناسب با عدد 10000= 100 100X است.این مقام مسوول در توضیح بیشتر یادآور شد: مفهوم این محاسبه این است که در حالت دوم اگر چه سرعت اتومبیل دو برابر شده ولی انرژی تخلیه شده به چهار برابر حالت اول افزایش یافته است و این انرژی در زمان تصادف به خودرو و سرنشینان منتقل شده و احتمال صدمه و مرگ و میر آنان را به میزان زیادی کاهش می دهد.

قربانیان سرعت های غیرمجاز


وی با اشاره به اینکه 50 درصد از مرگ های ناشی از حوادث ترافیکی در شهرهاي استان مربوط به موتورسیکلت سواران است که بخش عمدهای از آن در اثر برخورد اتومبیل با موتورسیکلت اتفاق می افتد، عنوان کرد: نکته در خور توجه اینکه 75 درصد این مرگ ها صرفا به علت صدمات و ضربات مغزی در اثر نداشتن و یا عدم استفاده صحیح از کلاه ایمنی در موتورسواران است.سرهنگ غلامی عابران پیاده به خصوص کودکان را نیز از جمله قربانیان سرعت های غیرمجاز و انحراف رانندگان خودروها ذکر کرد و گفت: یکی از مطالعات مشترک انجام شده توسط کارشناسان ترافیک و پزشکی نشان می دهد که اگر اتومبیلی با سرعت 50 کیلومتر در ساعت به کودکی برخورد کند احتمال مرگ کودک حدود 50 درصد است ولی اگر همین اتومبیل با سرعت 65 کیلومتر در ساعت، یعنی فقط 15 کیلومتر بیشتر به همان کودک برخورد کند احتمال مرگ کودک به 90 درصد افزایش می یابد که این درصد افزایش خطر، درصد بسیار هشدار دهنده ای است.وی با اظهار امیدواری از اینکه با رعايت سرعت مطمئنه در هنگام تردد و رعايت قوانين و مقررات شاهد كاهش تصادفات و تلفات در سطح جامعه باشيم، تاکید کرد: لازمه این امر فرهنگسازی بیشتر است.

فرهنگسازی از دوران کودکی


فرهنگ سازی در دوران کودکی بهترین زمان برای آموزش است که روانشناسان و کارشناسان بر آن تاکید می کنند.دکتر بهرام فروزنده، از روانشناسانی است که این موضوع را جدی دانست و گفت: پدران و مادران باید از همان دوران کودکی در آموزش مباحث قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی به آنها کوشا باشند.وی با اشاره به اینکه آموزش فرهنگ ترافیک از زمان کودکی، از موضوعاتی است که کارشناسان ترافیکی بر آن اتفاق نظر دارند، یادآور شد: الگوگیری فرزندان از والدین را در تمام مراحل زندگی از جمله مقررات راهنمایی و رانندگی نباید فراموش کرد.این روانشناس، آموزش فرهنگ ترافیک به کودکان را از سوی مدارس و نهادهای مربوطه موثر دانست و تاکید کرد: در این نوع آموزش حضور همه کودکان لازم است.وی اظهار کرد: آموزش کودکان از طریق خانواده نباید همیشه به طور مستقیم باشد؛ چراکه آموزش های مستقیم همراه با کنترل، نظارت و سختگیری، به کاهش یادگیری می انجامد. ضمنا خانواده در دوره پیش از پنج سالگی، باید ترکیبی از نقش های آموزشی، کنترلی و پشتیبانی را ایفا کنند، تا کودک ضمن شناسایی محیط خود، راه های خویشتنداری و اجتماعی شدن را فرا گیرد.فروزنده با اشاره به اینکه در آموزش فرهنگ ترافیک به فرزندان، همیشه لازم نیست که کودک یا نوجوان تشویق یا تنبیه شود، بیان داشت: گاه لازم است شرایطی فراهم شود که خود او در خصوص هنجارهای ترافیکی به تعمق و تفکر بپردازد و اهمیت هریک از اجزای فرهنگ مذکور را دریابد.وی با اشاره به نظریه کارشناسان آموزش فرهنگ ترافیک به طور کلی آموزش کودکان را دارای پنج ویژگی خاص، یعنی آموزش پیش از دوره دبستان، به صورت تجربی و نیز مطابق با اصول رشد کودکان و همچنین به صورت مکرر و مداوم و دارای جایگاه خاصی در مدرسه عنوان کرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار