معاون منابع انسانی قوه قضائیه از خالی بودن ۵ هزار پست در دستگاه قضا خبر داد و درباره جذب نیروی زن در قوه قضائیه گفت: طبیعتا دستگاه قضا به خدمات آقایان بیشتر از خانم‌ها نیاز دارد.
کد خبر: ۹۵۶۸۸
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۲ 16 September 2015
حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا امینی در نشست خبری با موضوع جذب، آزمون و کارآموزی در قوه قضائیه اظهار کرد: در برنامه پنجم توسعه کشور مجوز جذب 4 هزار قاضی جدید و به عبارت دیگر سالانه 800 نفر صورت گرفته بود. طبق تلاش‌های صورت گرفته از سال 1390 تاکنون 3700 نفر به عنوان قاضی در سراسر کشور جذب شدند. 
معاون منابع انسانی قوه قضائیه اضافه کرد: به رغم تلاش‌های صورت گرفته و با توجه به متوسط خروجی نیرو به دلیل بازنشستگی، بازخریدی و مانند آن هم‌اکنون حدود 5 هزار پست خالی در دستگاه قضا وجود دارد که امیدواریم پیش‌بینی‌های لازم در برنامه ششم توسعه کشور برای تامین نیاز قوه قضائیه صورت گیرد.
این مقام مسئول در دستگاه قضایی با بیان اینکه جذب کادر قضایی به دو طریق جذب عمومی و اختصاصی انجام می‌شود، گفت: آزمون عمومی قضاوت معمولا در اوایل نیمه دوم هر سال با بهره‌گیری از ظرفیت‌های سازمان سنجش آموزش کشور، به صورت سراسری و همزمان برگزار می‌شود. 
امینی ادامه داد: آزمون امسال در تاریخ 8 آبان‌ماه برگزار می‌شود که ثبت‌نام آن از روز گذشته 24 شهریورماه آغاز شده است و تا دوم مهرماه ادامه دارد.
وی تصریح کرد: نتایج آزمون نیمه دوم آذرماه اعلام می‌شود و کسانی که حدنصاب علمی لازم را در مرحله اول کسب کنند برای مرحله بعد یعنی آزمون تشریحی دعوت می‌شوند. 
معاون منابع انسانی قوه قضائیه افزود: آزمون تشریحی، 4 دی‌ماه امسال برگزار می‌شود و منابع و مواد آزمون از طریق سایت معاونت منابع انسانی به اطلاع داوطلبان می‌رسد، همچنین نتایج آزمون تشریحی نیمه اوم اسفندماه سال 94 اعلام و پذیرفته‌شدگان از نیمه دوم فروردین‌ماه سال 95 برای مصاحبه دعوت می‌شوند. 
به گفته امینی  از ابتدای برنامه پنجم توسعه تاکنون 140 هزار نفر در جذب عمومی و اختصاصی قضاوت شرکت کرده‌اند که از این تعداد 5 درصد به گزینش معرفی شدند. 
وی در ادامه در خصوص آزمون اختصاصی نیز گفت: در کنار آزمون عمومی به منظور ایجاد انگیزه برای نخبگان حوزوی و دانشگاهی، فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و حوزه‌های برتری که دارای معدل بالاتری هستند، از شرکت در آزمون عمومی تستی و تشریحی معاف و در شرف دارا بودن شرایط مندرج در آیین‌نامه جذب مستقیما به مصاحبه دعوت می‌شوند.
این مقام مسئول در دستگاه قضایی در خصوص روند کارآموزی قضات جذب شده نیز گفت: پذیرفته‌شدگان آزمون علمی و گزینش برای طی دوره کارآموزی قضایی به بخش آموزش معرفی می‌شوند و کارآموزی آنها شامل یک سال برنامه آموزشی فشرده به میزان 1200 ساعت است که در قالب دروس علمی، کارگاهی و کارورزی ارائه می‌شود. هم‌اکنون حدود 16 هزار نفر  در 9 مرکز آموزشی در سطح کشور مشغول گذراندن دوره کارآموزی هستند که از این تعداد حدود یک هزار کار قضایی خود را تا پایان سال آغاز می‌کنند.
* خروج سالانه 200 قاضی از قوه قضائیه
امینی افزود: به طور معمول سالانه 200 نفر از قضات به دلیل بازنشسته شدن، بازخریدی و مانند آن از مجموعه دستگاه قضایی خارج می‌شوند و در حال حاضر نیز به راحتی با بازخریدی و نقل و انتقالات قضات موافقت نمی‌شود. 
وی افزود: هم‌اکنون حدود 10 هزار قاضی در کل کشور داریم که خروج سالانه 200 قاضی از مجموعه دستگاه قضا با توجه به تعداد قضات طبیعی است. 
معاون منابع انسانی قوه قضائیه همچنین در خصوص جذب کادر اداری نیز گفت: جذب نیروی انسانی برای بخش‌های اداری قوه قضائیه فرایند خاصی دارد که این فرایند در برنامه پنجم توسعه پیش‌بینی شده و طبق آن موظف هستیم سالانه 10 درصد از نیروهای جذب شده را به بخش اداری اختصاص دهیم و این در صورتی است که توان مالی دولت اجازه به کارگیری نیروها را بدهد.
امینی افزود: سال گذشته با اینکه دو دوره از افراد متقاضی خدمت در کادراداری قوه قضائیه آزمون گرفته شد اما این متقاضیان به دلیل محدودیت‌های اعتباری دولت هنوز جذب نشده‌اند و منتظر هستند در صورتی که اعتبارات دولت اجازه دهد، وارد سیستم شوند، به گفته امینی در مجموع 2 هزار نفر برای بخش اداری و 1700 نفر نیز برای کادر خدماتی منتظر اجازه دولت و آغاز خدمت در دستگاه قضایی هستند. 
به گفته این مقام مسئول در قوه قضائیه هم‌اکنون 50 درصد پست‌های اداری در دستگاه قضا بلاتصدی است.
معاون منابع انسانی قوه قضائیه همچنین درباره به کارگیری قضات در شوراهای حل و اختلاف گفت: سال گذشته تعداد 60 قاضی در اختیار شوراهای حل و اختلاف گذاشته شد و امسال نیز حدود 100 نفر در اختیار شوراها قرار می‌دهیم تا آراهای صادره در این مراکز متقن و قانونی باشند. 
* ماموریت 37 قاضی در دولت و مجلس
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص تعداد قضاتی که هم‌اکنون خارج از قوه قضائیه به خدمت مشغول هستند، در صورتی که دستگاه قضایی به آنها نیاز دارد، گفت: تعداد قضاتی که در داخل ستاد یا بیرون از ستاد مشغول خدمت هستند زیاد نیست و به حدود 500 نفر هم نمی‌رسد. باید توجه داشته باشیم که بخشی از کارهای ستادی ما نیاز به حضور قاضی دارد و در برخی از موارد نیاز است که آنها در بخش‌های ستادی انجام خدمت کنند که البته تعدادشان نیز زیاد نیست.
به گفته امینی هم‌اکنون 37 نفر از قضات بیرون از دستگاه قضایی در مجموعه دولت و مجلس مشغول خدمت هستند.
* وجود 650 تا 700 نیروی زن در قوه قضائیه
معاون منابع انسانی قوه قضائیه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص به کارگیری بانوان و دستگاه قضایی به عنوان قاضی گفت: در حال حاضر منع قانونی برای جذب خانم ها نداریم اما طبیعتا محدودیت‌ داریم چرا که دستگاه قضایی به طور طبیعی به خدمات آقایان بیشتر از خانم‌ها نیازمند است. 
وی گفت: فعلا در بخش‌های ستادی، محاکم خانواده و مشاوره‌های قضایی از بانوان استفاده می‌کنیم. هم‌اکنون حدود 650 تا 700 نیروی خانم در قوه قضائیه وجود دارد که این افراد عمدتا در دادیاری‌ها و مشاوره‌های خانواده و همچنین بخش‌های ستادی مشغول به خدمت هستند.
امینی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا در جذب متقاضیان گرایش‌های سیاسی افراد در نظر گرفته می‌شود یا خیر، گفت: گزینش برای کادرهای اداری قانون و آیین‌نامه خود را دارد و در بحث گزینش آنها چیزی تحت عنوان ملاک سیاسی نداریم. در مورد قضات نیز دستگاه قضایی به طور جداگانه گزینش خود را انجام می‌دهد و نیاز است که افراد صلاحیت‌های خاص شخصیتی‌، عقیدتی، علمی و مهارتی داشته باشند اما در گزینش قضات نیز شاخصی تحت عنوان شاخص سیاسی نداریم.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار