دانشمندان انستیتو پاستور ایران با دستور وزیر بهداشت با تلاش شبانه روزی به دانش بومی تولید واکسن در کشور دست یافتند.
کد خبر: ۹۵۹۴۸۷
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۴ 26 April 2021

رییس انستیتو پاستور ایران در نشست کارآزمایی واکسن کروناگفت: این انستیتو در حوزه تشخیص در دورترین نقاط کشور  400آزمایشگاه  فعال دارد  و  در تولید کیت به مرحله خودکفایی رسیدیم و علاوه بر تامین نیاز داخل قادر به صادرات هم هستیم.

علیرضا بیگلری  افزود: کشور در عرصه خریدهای خارجی و تولیدات داخلی فعال شد و یک محور خالی بود که آن هم شرکت در کمپانی صاحب نام برای مشارکت  در تولید صنعتی واکسن بود.

وی گفت: باتوجه به شناختی که از شرکت های تولید کننده داشتیم واکسن مورد نظری که امروز مرحله آزمایش انسانی آن  شروع شده به سه دلیل مهم انتخاب شد و  یکی اینکه واکسن طراحی ویژه ای دارد بطوریکه این طراحی متمایز تر از واکسن های دیگر است و دیگر اینکه  دوز بوستر یا یادآور در این واکسن است در حالی که شرکت های دیگر به تازگی  بوستر می سازند .

رییس انستیتو پاستور ایران افزود:تمام سازمان های بهداشتی واقف هستند زمانی که  واکسن تزریق می شود دوباره سیستم ایمنی نیاز به تحریک مجدد دارد  و بوستر این واکسن که چند ماه پس  از واکسیناسیون تزریق می شود و سیستم ایمنی را بیدار کند برای افرادی که پیش از این به  بیماری مبتلا می شوند تک دوز آن بوستر یاداور می تواند سیستم ایمنی را تحریک و فرد را از ابتلا مصون کند.

علیرضا بیگلری گفت: کوبا نزدیک ترین موسسه به انستیتو پاستور ایران بود بطوریکه  واکسن هپاتیت که در بدن ایرانی ها تزریق شده هم محصول مشترک ایران و کوبا است.

 بیگلری افزود: دلیل بعدی هم  این است که به ساختارهای موجود بسیار شبیه است و نیاز به ساخت تجهیزات جدید نیست  و این واکسن فن کونژوکاسیون داخلش دارد و تعداد شرکت های فعال در این زمینه انگشت شمار هستند .

وی گفت: واکسن محصول مشترک ایران وکوبا که در مرحله  سوم بالینی است مرحله  یک و دو را در کشور کوبا با موفقیت پشت سر گذاشته بطوریکه واکسن کارایی خوبی و عوارض کمی دارد .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :