به بهانه روز ملی شعر و ادب فارسی؛
این همایش که با همت سازمان بسیج هنرمندان استان اردبیل، انجمن فرهنگی – ادبی خطایی و با مشارکت اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان و باحضور شعرا، ادبا و مدیرکل فرهنگی اجتماعی استانداری اردبیل، خانواده های معظم شهدا برگزار شد.
کد خبر: ۹۶۰۹۰
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۷ 16 September 2015

با استقبال کم نظیر اصحاب هنر وادب استان همایش بزرگداشت استاد شهریار و روز ملی شعر وادب فارسی در اردبیل برگزار شد

این همایش با همت سازمان بسیج هنرمندان استان اردبیل، انجمن فرهنگی – ادبی خطایی وب ا مشارکت اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان و باحضور شعرا، ادبا و مدیرکل فرهنگی اجتماعی استانداری اردبیل، خانواده های معظم شهدا برگزار شد.

به گزارش تابناک اردبیل، رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان اردبیل گفت: شعر وادب فارسی به جهت توجه به ارزش های الهی و پیوندش با آموزه های پیامبران الهی و باتکیه بر باورهای اصیل دینی همواره در طول تاریخ شعر، متعهدانه و آرمانگرا بوده است.

وی افزود: شعر فارسی یکی از زیباترین، ظریف ترین، نجیب ترین واخلاقی ترین شعرهای جهان است شاید به همین جهت است شعرای ایرانی نه تنها در ایران ومنطقه بلکه در اقصی نقاط دنیا از شهره پرآوازه برخوردار هستند ومردم دنیا به دیده واحترام وتکریم به آنها نگاه می کنند.

دشتی گفت: یکی از خصوصیات شعرای ایرانی این بوده است که همواره مردم را به صلح ودوستی ، صفا وصمیمیت، همزستی مسالمت آمیز، برابری و برادری، دستگیری از یکدیگر در برابر مشکلات و رنج ها، احترام مقابل، گذشت و بخشش، فداکاری و ایثار واز جان گذشتگی، حب وطن، مردانگی وشجاعت، دعوت کرده اند و از کج روی ها و چنگ و خونریزی، دشمنی و عدوات، خوشگذرانی، زندگی لهو و لعب، پوچی و بی ارزشی برحذر می دارند.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان اردبیل درادامه با اشاره به نامگذاری یکصدمین سال تولد استاد محمد حسین شهریار به عنوان روز شعر وادب فارسی افزود: شعرای ترک زبان و دررأس آنها استاد شهریار در کنار ترویج شعر آذری به شعر فارسی هم عشق می ورزند و ضمن حفظ هویت خود درجهت اعتلای شعر و ادب فارسی علاقه خاصی از خودشان نشان داده اند که این مهم در سایه عشق و علاقه مردم این دیار به یکپارچگی و حفظ تمامیت ارضی کشورمان بوده است.

وی تصریح کرد: استاد محمد حسین شهریار علیرغم زندگی در ادوار متفاوت همیشه طرفدار حق و حقیقت بوده است، که دوران رژیم ستم شاهی با قلم و بیان خود به مبارزه با این رژیم پرداخت و در اوج اعتراضات مردمی بر علیه رژیم وابسته پهلوی در کنار مردم بود و بعد از انقلاب اسلامی علی الخصوص در دوران دفاع مقدس با سرودن شعرهای حماسی و انقلابی در تهییج جوانان ایرانی برای حضور در جبهبه های حق علیه باطل نقش بسزایی ایفا کرد.

دشتی درادامه گفت: روز ملی شعر وادب فارسی فرصت مغتمنی است که ابعاد مختلف شخصیت اجتماعی، ادبی، هنری، انقلابی و معنوی استاد سیدمحمد حسین شهریار مورد کنکاش قرار گیرد و با استفاده از ظرفیت های هنری و بهره مندی از اندیشه روز، تفکر واندیشه ناب این پدیده عرصه شعر و ادب قرن در جامعه ساری و جاری گردد.

در ادامه این همایش دکتر احد پیشگر از اساتید دانشگاههای استان اردبیل در خصوص زندگانی پر فراز و نشیب استاد شهر یار و تذکره ی شعرای استان اردبیل سخنان مبسوطی ایراد کردند.

در این همایش شعرای استان از جمله رحیم اسدالهی، علاالدین اشرفی، علی انوش، سحر آذروش، افسون بهنژاد، یدالله پور عبدالحسین، احد پیشگر، شفیع خلیل زاد، استاد عابدی، لطفعلی فکرت، محمد فرید، سیامک میکائیلی، پرناز قربانی، شهاب الدین وطندوست، اسکندر نجفی، سید سعیداطهر نیاری، علی عابدیان آخرین سرودهای خود را در مورد استاد شهریار قرائت کرد.

رونمایی از کتاب اندیشه های ماندگار سبلان اردبیل از بخش دگیر این همایش بود، کتاب تذکره ی شعرای اردبیل « اندیشه های ماندگار سبلان » توسط محمد ولی محمدی و ابوالفضل محبی و با حمایت مالی بهرام مراد نژاد تهیه و تدوین شده است.

در پایان این مراسم از مؤلفان کتاب اندیشه های ماندگار سبلان، حامی مالی آن وخانواده های معظم شهیدان هنرمند طاهر دبیر، سید رسول سید حاتمی ناصرعلی صوفی توسط سازمان بسیج هنرمندان استان اردبیل تجلیل به عمل آمد.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
خدایش بیامرزددیوان ایشان وکتاب حیدربابای سلام همیشه نام ویاد ایشان را زنده نگه میدارد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار