کد خبر: ۹۶۵۱۳
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۴ 17 September 2015
باید ادعای جرم، مجازات و مضر بودن مرکز آفرینش برای ما قطعی شود

نحوی‌نژاد: برای تخلف مرکز آفرینش تنها به تعطیلی بسنده نمی‌کنیم

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: به این نتیجه رسیدیم که باید تعطیلی مرکز نگهداری از معلولان آفرینش ادامه یابد و بررسی کامل صورت گیرد، در صورت اثبات این امر درگیری قضایی به‌دنبال دارد و تنها به تعطیلی بسنده نمی‌کنیم و افراد باید مجازات شوند.

حسین نحوی‌نژاد در نشست با خانواده معلولان مرکز نگهداری از معلولان آفرینش که چندی پیش براثر شکنجه‌های واردشده به مددجویان، از این مرکز شکایت کرده بودند که امروز در اداره کل بهزیستی البرز برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از عملکرد بهزیستی، اظهار داشت: در حال حاضر یک میلیون و 200 هزار معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور قرار دارند.

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی به‌ظاهر سازمانی ثروتمند است اما 0.6 بودجه کشور به این سازمان تعلق دارد، افزود: این درحالی است که 5 درصد افراد جامعه تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: معلولان ذهنی، معلولان جسمی، معلولان روانی مزمن، ضایعه نخاعی، نابینا، ناشنوا، سالمندان معلول، کودکان کار و خیابانی، دختران فراری، معتادان زنان سرپرست خانوار، دختران آسیب دیده و زنان ویژه از جمله جامعه‌ای هستند که بهزیستی باید به آنان سرویس دهد و در مجموع 4.5 میلیون نفر را تشکیل می‌دهند.

وی با اعلام اینکه به‌تأیید سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات حقوق افرادی که در بهزیستی کار می‌کنند نسبت به سایر ادارات در رتبه‌های آخر قرار دارد، خطاب به خانواده این کودکان، گفت: با توجه به اینکه با مشکلات فرزندان شما آشنا هستیم اعتقاد داریم که کودکان معلول باید در خانه باشند اما گاهی برخی از خانواده‌ها نمی‌‌توانند از معلولان نگهداری کنند.

نحوی‌نژاد خاطرنشان کرد: گاهی وضعیت معلولیت و اختلال رفتاری سبب سخت شدن نگهداری از معلول توسط خانواده‌ها می‌شود و خانه‌های کوچک نیز مزید بر علت هستند و در این راستا دولت باید برنامه‌‌ای برای نگهداری و مراقبت این افراد در مراکز داشته باشد.

وی افزود: از مجموع افراد تحت پوشش بهزیستی 40 هزار نفر به‌صورت شبانه‌روزی تحت پوشش قرار دارند که تنها 3 درصد را تشکیل می‌دهند و 97 درصد تحت حمایت و برنامه‌های سازمان بهزیستی در خانه‌ها نگهداری می‌شوند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با ابراز "هزار و 100 مرکز توانمندی شبانه و روزانه در کشور داریم" بیان کرد: در این راستا افرادی را که در این زمینه فعالیت مرتبط داشتند تشویق کردیم تا مراکزی را ایجاد کنند و بر این اساس 90 درصد مراکز ایجاد شده دولتی نیست و با سرمایه‌گذاری دولتی ایجاد شده است.

وی با اعلام اینکه بر اساس برآوردها برای موارد شبانه‌روزی حداقل ماهانه 800 هزار تومان هزینه لازم است، گفت: در شش ماه نخست امسال توانستیم 400 هزار تومان یارانه به این مراکز پرداخت کنیم و حدود 400 تا 500 هزار تومان توسط خانواده‌ها باید پرداخت شود که البته در بسیاری از نقاط کشور حتی 10 درصد این مبلغ نیز دریافت نشده است.

نحوی‌نژاد با اظهار "تعطیل شدن حتی یک مرکز برای ما ناراحت‌کننده است، چراکه ظرفیتی از ما در حال کم شدن است" تصریح کرد: مشکلات در همه سیستم‌ها وجود دارد و بهزیستی نیز ممکن است دچار این مشکلات شود اما به‌صورت کلی با توجه به نظارت‌های صورت گرفته وضعیت مناسبی وجود دارد.

وی افزود: علی‌رغم همه نظارت‌ها باید در مراحل پذیرش دقت کنیم که در جایگاه واقعی پذیرش شوند و مناسب جایگاه خود باشند و ظرفیت مناسب باید در کشور ایجاد شود و نوبت‌دهی نشود، همچنین وجود دستورالعمل قوی در دستور کار قرار گیرد.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: باید به فرآیند توانبخشی همراه با موارد سخت افزاری توجه کرد و بیماران از ابتدای نگهداری تا یک سال آینده تغییر محسوسی داشته باشند و شرایط ورود به زندگی در آنان ایجاد شود که این امر در اولویت قرار دارد.

وی با اشاره به اجرای دستورالعمل جامع تأمین ایمنی مددجویان در مراکز، گفت: یکی از دلایل اجرای این دستورالعمل مرکز آفرینش بود، بر این اساس هر اتفاقی که در مرکز افتاد باید ظرف یک روز به مدیر استان و کشور اطلاع داده شود.

نحوی‌نژاد با اشاره به سومین طرح ابلاغی در این حوزه بیان کرد: ایجاد انجمن اولیا و مربیان در همه مراکز و سرکشی آنان باید در دستور کار قرار گیرد و وضعیت و مشکلات گزارش داده شود و ما نیز موظف به بررسی هستیم.

وی با اشاره به روند تخلفات این مراکز، افزود: هزاران تخلف در مراکز روی می‌دهد و با توجه به میزان تخلف به ‌آنان تذکر داده و یا اخطار و برخورد صورت می‌گیرد و در صورت حل نشدن مشکل در زمان در نظر گرفته شده، مشکل باید توسط مدیرکل بهزیستی استان به شورا و کمیسیون مرکزی ارجاع داده شود.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: در این زمینه این شورا از اختیارات خود استفاده می‌کند و ممکن است تعطیلی موقت برای مرکز در نظر بگیرد و در این راستا در البرز به‌محض خروج فیلم آزار و شکنجه و یا حتی احساس تحقیر در مرکز، گزارش انجام شد.

وی با تأکید بر "در کمیسیون به این نتیجه نرسیدیم که اتفاقی نیفتاده بلکه به این نتیجه رسیدیم که باید تعطیلی ادامه یابد و بررسی کامل صورت گیرد" گفت: در صورت اثبات این امر درگیری قضایی به‌دنبال دارد و تنها به تعطیلی بسنده نمی‌کنیم و افراد باید مجازات شوند.

نحوی‌نژاد خاطرنشان کرد: حدود 14 سال از فعالیت مرکز آفرینش می‌گذرد و باید ادعای جرم، مجازات و مضر بودن این مرکز برای ما قطعی شود و در این زمینه باید شواهد بررسی شود، درحالی که مرکز تعطیل باشد.

وی با اشاره به تعطیل شدن این مرکز در خردادماه اظهار داشت: برخی رسانه‌ها شهریورماه وارد این قضیه شدند و معزول شدن مدیر مرکز از نخستین رأی‌ها محسوب می‌شد و سپس به‌صورت موقت تعطیل شد و این عجیب است که چرا رسانه‌ها پس از 3 ماه به این موضوع ورود کردند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در هفته گذشته 2 مرکز سالمندان در کشور تعطیل شد، تصریح کرد: باید تا حد امکان ظرفیت‌های موجود را حفظ کنیم اما علی‌رغم فشارهایی که با بسته شدن این مراکز به ما از سوی برخی جاها وارد می‌شود، محکم می‌ایستیم اما تمام تلاش ما این است که مرکزی تعطیل نشود چراکه توان ایجاد مرکز جدید برای ما وجود ندارد.

وی با تأکید بر "پیش از دلسوزی رسانه‌های خارجی ما خود دلسوز این قضیه هستیم" بیان کرد: از رسانه‌های داخلی برای انعکاس این اخبار تشکر می‌کنیم و ورود حساس رسانه‌ها به این موضوع برای ما دلگرم‌کننده است اما جانب انصاف و عدالت باید رعایت شود تا برای باقی مراکز عدم انگیزه ایجاد نشود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار