معاون توسعه پیشگیری بهزیستی تهران با اشاره به آغاز «طرح مدیریت مورد» در مرکز ترک اعتیاد اجباری ماده ۱۶ گفت: افراد پس از دوره غربالگری که بهبودیافته محسوب میشوند جهت ترخیص تحت اجرای طرح مدیریت مورد قرار می‌گیرند.
کد خبر: ۹۶۵۷۵۲
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۱ 22 May 2021

ایران شفیعی درباره طرح مدیریت مورد، اظهار داشت: بر اساس این طرح، بهبودیافتگان بی بضاعت، بدون حمایت خانواده و نیازمند حمایت های قضایی، روانشناسی، روانپزشکی، شناسایی و کمک های مورد نیاز خود را دریافت می کنند.

وی در تشریح این طرح گفت: معتادان به مواد مخدر و متجاهر، که توسط اداره مبارزه با مواد مخدر و نیروی انتظامی از سطح شهر جمع آوری می شوند با دستور مقام قضایی به مراکز غربالگری تحت نظارت بهزیستی فرستاده می شوند. بیماران بعد از سپری کردن دوران قرنطینه به منظور تکمیل دوره درمان به مراکز ماده ۱۶ ارجاع می شوند.

وی ادامه داد: بیماران بعد از گذراندن ۳ تا ۶ ماه دوره درمان با احتساب دوره قرنطینه، گزارش مراکز مذکور و بنا بر نظر مقام قضایی و تحت نظارت طرح مدیریت مورد که شامل ارزیابی فردی، وضعیت سرپناه، اشتغال و آماده‌سازی شغلی و خدمات تکمیلی شامل حقوقی، روانی‌ ـ اجتماعی، پزشکی ، برنامه ریزی، ارجاع و وصل کردن مراجع به منابع، پایش-نظارت و هماهنگی و اتمام دوره توانمندسازی و جامعه ‌پذیری می شود، قرار می گیرند.

شفیعی با اشاره به مراحل نگهداری معتادان در مراکز اجباری ترک اعتیاد گفت: بر این اساس در شهرستان تهران معتادان متجاهر گروهی که با حکم قضایی به مرکز شفق جهت غربالگری اولیه منتقل می شوند بعد از این دوران جهت تکمیل دوره درمان به مرکز غیر دولتی ماده ۱۶ تهران- مرکز اقامتی بهبود و بازتوانی خانه دوست یاران- تحت نظارت بهزیستی انتقال پیدا می کنند.

وی گفت: بیماران این مرکز بعد از مدت گذراندن ۳تا ۶ ماه (با احتساب دوره غربالگری) که بهبودیافته محسوب میشوند جهت ترخیص تحت اجرای طرح مدیریت مورد قرار می گیرند، بر اساس این طرح بهبودیافتگان بی بضاعت، بدون حمایت خانواده و نیازمند حمایت های قضایی، روانشناسی، روانپزشکی شناسایی و کمک های مورد نیاز خود را دریافت می کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: در راستای اجرای طرح مدیریت مورد بهزیستی شهر تهران در ۲۸ اردیبهشت امسال، ۶۶ نفر از بهبودیافتگان ماده ۱۶ که در کمپ خانه دوست یاران، به مدت چهار ماه تحت نظر بودند، با دریافت حکم ترخیص قضایی و بررسی و ارزشیابی مرکز تولد دوباره مجری طرح مدیریت مورد درشهر تهران وارد مرحله ترخیص شدند.

وی افزود: براین اساس معتادان بهبود یافته در صورت داشتن خانواده با اخذتعهد مبنی بر اینکه در جامعه رها نشوندتحویل خانوداده می شوند و در صورتی که فاقد خانواده باشند به مراکز توانمند سازی می روند.

وی خاطر نشان کرد: ظرفیت تنها مرکز ماده ۱۶ تهران، مرکز خانه دوست یاران، ۲۰۰ نفر است که با اجرای طرح مدیریت گام مؤثری در راستای تسریع و کمک رسانی تخصصی به بهبودیافتگان، پذیرش تعداد بیشتر بیماران و ایجاد چرخه علمی وتخصصی بهبود بیماران معتاد، کمک به بازتوانی آنان ودر پی آن، جلوگیری از رها شدن بی هدف در جامعه و ادامه سبک زندگی ناسالم برمی داریم.

منبع/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار