کد خبر: ۹۷۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۸ 03 March 2015

ماهی قرمز کنار خیابانها،نوید اتمام سال را میدهد.سالی که با تمامی سختی و مشکلاتش آخرین روزهای خود را سپری میکند.

هر روز فروشنده ماهی قرمز،این موجودات کوچک خوش رنگ را داخل تشت ها و تنگ های شیشه ایی میریزد و منتظر مشتری میشود.ماهی های کوچک هم که از سردی آب زیاد نمیتوانند جنب و جوش کنند چشم براه دوخته اند که شاید کسی آنها را بخرد و بجای گرمتری ببرد و نازشان را بکشد.

اما مردم از کنار تنگهای آب که داخلشان ماهی های قرمز کوچک و بزرگ از سرمای آب گوشه ایی کز کرده اند میگذرند و خیال خرید ماهی ندارند.ماهی فروش که از نبود مشتری حوصله اش سر رفته کم کم مجبور میشود تا داد بزند واز مشتریان بخواهد که ماهی بخرند.

ناگهان پسربچه ایی به طرف تنگ ماهی ها میدود و التماس کنان از مادرش میخواهد که از این ماهی هابخرد.اما مادر نمیتواند بخرد.با هزار بهانه از پسرش میخواهد که از آنجا بروند.اما پسربچه دست بردار نیست.مادر قیمت ماهی را میپرسد.ماهی فروش قیمت را میگوید.مادر روبه پسرش میکند دیدی گران است.من پول ندارم.هنوز بابات حقوق نگرفته اگه گرفت باهم می اییم و میخریم.

مادر به زور پسرش را از آنجا دور میکند و ماهی فروش باز با دلتنگی و ناراحتی منتظر مشتری میشود .آخر ماهی فروش هم به پسرش قول داده تا شب موقع برگشتن برایش تفنگ بخرد.اما افسوس... که عصر شده و هنوز مشتری زیادی برای خرید ماهی نیامده و پدر مجبور است باز با شرمندگی پیش خانواده برگردد.

این حکایت شرمندگی، اکنون حال و روز خیلی ها شده است.بازار رونق سالهای گذشته را ندارد. همه نگران و مضطربند.از یکسو مخارج شب عید و خریدهای سال نو،از طرفی چکهای پاس نشده،از طرف دیگر مالیاتهای سنگین که به هیچ صراطی مستقیم نیستند و با قسم و سوگندی عذری را قبول نمیکنند و از همه مهمتر کرایه منزل و کرایه مغازه دیگر اوضاع را دوچندان پیچیده و نگران کننده میکند.

به گفته مسئولین تورم پایین آمده ،اما به چه قیمتی؟به قیمت رکود بی سابقه در بازار و دادو ستد.دیگر در کسب و کار رمقی نمانده،آمار چکهای برگشتی بانکها حکایت از اوضاع بد اقتصادی دارد.

براساس آمار درصد تعداد چك‌ها و اسناد برگشتي به كل اسناد مبادله‌شده در آبان 93 به رقم 13/3 درصدي رسيد كه در 10سال اخير بي‌سابقه بوده است. آمار بانك مركزي از تعداد اسناد مبادله شده و برگشت شده آبان‌ 93 در تهران نشان مي‌دهد كه در اين ماه 4 ميليون‌و78هزار برگ اسناد مبادله شده كه بيش از 13درصد آن يعني 541هزار برگ برگشت داده شده است.

از نظر ميزان مبلغ چك‌ها و اسناد مبادله شده نيز در اين ماه 100هزار و 596ميليارد تومان اسناد بانكي مبادله شده كه مبلغ برگشتي آن معادل 6/8 درصد يا 6هزار و 840ميليارد تومان آن برگشت خورده است.

اين ميزان چك برگشتي به تعداد 541هزار برگ كه 13/3 درصد تعداد و 6/8 درصد مبلغ اسناد مبادله شده در ماه‌هاي سال 93 و در 10 سال اخير بي‌سابقه بوده است.

در مهر 93 كه اقلام چك برگشتي به 523 هزار برگ رسيده بود، آقاي سيف رييس كل بانك مركزي و برخي كارشناسان نسبت به رشد رقم چك برگشتي ابراز نگراني كرده و خواستار بازگشت اعتبار به چك در بازار شده بودند

در آبان 1393 نسبت‌هاي تعداد و مبلغ اسناد برگشت داده شده به مبادله شده به‌ترتيب به 13/3 و 6/8 درصد رسيد. نسبت‌هاي مزبور در آبان 1392 به‌ترتيب 11/2 و 6/1 درصد بوده است.

در هشت ماه اول سال 1393 حدود 3/9 ميليون برگ سند به‌مبلغي معادل 420/7 هزارميليارد ريال در اتاق پاياپاي اسناد بانكي تهران برگشت داده شد. در اين دوره متوسط شاخص‌هاي تعداد و مبلغ اسناد برگشت داده شده به‌ترتيب به اعداد 92/0 و 177/2 رسيد كه نسبت به دوره مشابه سال 1392 به ترتيب 19/8 و 29/8 درصد افزايش يافته است.

در هشت ماه اول سال 1393 نسبت اسناد برگشت داده شده به مبادله شده از نظر تعداد و مبلغ به‌ترتيب به 12/3 و 5/2 درصد رسيد. نسبت‌هاي مزبور در هشت ماه اول سال 1392 به ترتيب 10/9 و 4/6 درصد بوده است.

برای برون رفت از این اوضاع باید فکری کرد. باید بیش از هر زمانی به فکر مردم بود.باید مسئولین بجای اینکه انرژی خود را از یکسال قبل به موضوع انتخابات صرف کنند آن انرژی را برای حل مشکلات معیشتی مردم کنند.مشکل اقتصادی خانواده ها در طولانی مدت آسیبهای اجتماعی و فرهنگی جبران ناپذیری را بر پیکره کشور وارد خواهد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار