پیروز حناچی با حضور در صحن شورا که به مناسبت برگزاری آیین تودیعش در نشست امروز شورای شهر انجام شد، به ارائه گزارش از عملکرد ۴ ساله شهرداری پرداخت و گفت: این گزارش در نقد کسی نیست و سوء برداشت نشود.
کد خبر: ۹۸۵۰۲۱
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰ 10 August 2021

به گزارش «تابناک تهران»، شهردار سابق تهران، امروز/ سه شنبه/ در سومین نشست شورای شهر، با بیان اینکه اصطلاح فروش تراکم بدون برنامه در دوره پنجم مدیریت شهری به صفر رسید، گفت که مدیریت شهری پنجم با بلندمرتبه سازی مخالف نبود چرا که یکی از عارضه‌ها در کلانشهرها کمبود زمین است و راه حل آن هم استفاده از ظرفیت بلند مرتبه سازی است.

وی افزود: مدیریت شهری با بلند مرتبه سازی بی‌برنامه مخالفت کرد و ضوابط بلند مرتبه سازی را به تصویب رساند و ابلاغ کرد.

حناچی با تاکید بر جلوگیری از تخریب باغات در دوره مدیریت شهری پنجم افزود: یکی از معضلات کلانشهرها به ویژه شهر تهران آلودگی هوا و ترافیک است و نمی‌توان جز کنترل آلاینده‌ها و توسعه فضای سبز، راه حل دیگری برای حل معضل آلودگی هوا متصور شد.

وی گفت: ما تلاش کردیم که میزان فضای سبز در داخل محدوده قانونی شهر را که کار بسیار سخت و پر هزینه‌ای بشمار می‌رود، افزایش دهیم و موفق به انجام این کار شدیم.

شهردار سابق تهران ادامه داد که بسیاری از باغاتی که قرار بود در آن برج باغ ساخته شود امروزه به عنوان فضاهای عمومی در اختیار مردم قرار گرفته است.

وی در خصوص اقدامات مدیریت شهری در حوزه مترو، گفت: توسعه حمل و نقل عمومی در این دوره در امتداد برنامه‌های پیشین بود و حدود ۴۰ کیلومتر طول مسیر و ۳۹ ایستگاه در این دوره به بهره برداری رسید.

حناچی درباره ایجاد باغ راه حضرت فاطمه زهرا (س)، نیز توضیح داد و افزود: با اجرای این طرح خط راه آهن تهران-تبریز که برای بارگذاری ساختمان چهار طبقه طراحی شده بود تبدیل به جذاب ترین محور پیاده شهری خواهد شد و فاز نخست آن افتتاح شده است.

حناچی با اشاره به اقدامات برای کاهش تخلفات در شهرداری ادامه داد: به عنوان مثال اقداماتی که در این مدت مدیریت شهری در کاهش تخلفات در منطقه یک انجام شده است قابل توجه است به طوری که در سال ۹۰ تعداد پروانه‌های شورای معماری مناطق در منطقه یک، ۷۹ مورد بوده است که در سال ۹۸ به یک مورد و در سال ۹۹ به صفر رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: براساس آماری که از منطقه یک اخذ شده است تعداد پروانه‌هایی که تغییر کاربری داشته‌است به صفر رسیده و تعداد پروانه‌های تغییر مشاعات به مسکونی در سال ۹۰، ۲۰ مورد و در ۹۹ به صفر در منطقه یک رسیده است.

وی گفت: تعداد پروانه مشاعات به تجاری در سال ۹۰، ۳۹ مورد و در سال ۹۹ به ۳ مورد رسیده است.

شهردار سابق تهران یکی از برنامه‌های اصلی مدیریت شهری را توجه به کیفیت زندگی شهروندان دانست.

وی در بخش دیگری از گزارش خود با اشاره به لایحه منابع پایدار شهرداری ها و دهیاری ها و همچنین لایحه مالیات بر ارزش افزوده، این ۲ لایحه را از جمله لوایح مهم دانست.

وی گفت: امیدواریم این ۲ لایحه در مجلس که فراکسیون مدیریت شهری را نیز تشکیل داده‌ اند، تعیین تکلیف شود، چرا که منابع پایدار شهرداری ها یکی از موضوعات مهم مدیریت شهری محسوب می‌شوند.

وی در ادامه به موضوع حمل و نقل عمومی در پایتخت اشاره کرد و گفت: در ارتباط با اتوبوس، تاکسی و مترو اقدامات وسیعی در این دوره انجام شد.

وی درباره جزئیات ساخت قطار ملی نیز عنوان کرد: شاسی قطعات، ترمز و همچنین سیستم درب‌ها از بخش‌هایی است که توسط مهندسین و متخصصان ایرانی آماده شده و مساله بسیار مهمی محسوب می‌شود و بهره‌برداری قطار ملی می‌تواند معضل قطار شهری را حل کند.

شهردار سابق تهران با اشاره به عملکرد کمیسیون ماده ۱۰۰ و منابع حاصل از آن، عنوان کرد: در این مساله نیز پرونده‌هایی که از سالهای قبل تجمیع شده بودند مورد بررسی و کارهای کارشناسی قرار گرفت و در واقع مورد اعمال قانون قرار گرفتند.

وی در ادامه این گزارش با بیان اینکه پیش از این روزانه هفت هزار تن زباله در سطح شهر تهران و به آرادکوه انتقال پیدا می‌کرد گفت: خوشبختانه با راه‌اندازی ایستگاه‌های میانی و بازیافت زباله میزان زباله‌های انتقال داده شده به آرادکوه به ۵ هزار و ۳۰۰ تن کاهش پیدا کرده و این نشان می‌دهد جهت‌گیری عمومی در حوزه مدیریت شهری برای این مسئله درست است.

وی ابراز امیدواری کرد که مدیریت شهری بتواند از سرمایه اجتماعی و شهروندان و آموزش آنها و در ادامه همراهی شهروندان تهرانی برای کاهش زباله‌ها و بازیافت آنها استفاده کند.

شهردار تهران در ادامه با اشاره به عملکرد سامانه های ۱۸۸۸ و ۱۳۷ اظهار داشت: شهروندان می‌توانند موضوعات و مشکلات و مسائل سریع را از طریق سامانه ۱۳۷ پیگیری کنند و سامانه ۱۸۸۸ هم برای رسیدگی به شکایات طراحی شده است.

وی درباره امکان دریافت عوارض از اتوبان های پایتخت خاطرنشان کرد: در کشورهای مختلف از این روش استفاده می‌کنند اما این موضوع در تهران هنوز عملیاتی نشده است. چرا که احداث اتوبانها توسط بخش خصوصی انجام نمی‌شود و چنانچه اتوبانها توسط بخش خصوصی ایجاد شود می‌توانیم بر موضوع دریافت عوارض تمرکز کنیم اما در حال حاضر چنین بحثی نداریم ولی در آینده می‌توان چنین پروژه‌هایی را اجرا کرد.

شهردار سابق تهران با بیان اینکه سال های گذشته در پاییز و زمستان با مشکل آبگرفتگی در پی بارش باران روبرو بودیم گفت: اما امسال با تمهیدات همکاران بشدت سالهای قبل با این موضوع روبرو نبودیم که علت آن لایروبی به موقع و جمع‌آوری زباله در سطح مناطق بوده است.

حمل و نقل عمومی تهران موضوع حاکمیتی است

پیروز حناچی پس از ارائه گزارش عملکرد خود به اعضای شورای ششم در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنان پاسخ داد.

وی درباره حمل و نقل عمومی تهران، گفت: موضوع حمل و نقل عمومی تهران یک موضوع حاکمیتی است چرا که تا قبل از کرونا روزانه پنج میلیون نفر از حمل و نقل عمومی تهران استفاده می‌کردند و در حال حاضر هم حدود دو و نیم میلیون نفر از آن استفاده می کنند.

شهردار سابق تهران با تاکید بر اینکه حمل‌ونقل عمومی تهران فقط به عهده شهرداری تهران نیست، اظهار داشت: به ویژه در شرایط تحریم و در شرایط ارزی که نوسانات قیمت ارز باعث می شود قیمت واگن و اتوبوس گران تر شود.

وی گفت: این موضوع، مساله ساده ای نیست و حتماً دولت باید به کمک شهرداری تهران بیاید.

حناچی در پاسخ به این پرسش که اکنون پس از تودیع و تحویل پست شهرداری تهران به کجا میروید؟، گفت: من استاد دانشگاه تهران هستم و به شغل معلمی برمیگردم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار