مدیرکل انتقال خون گلستان از کاهش ۲۵ درصدی اهدای خون توسط مردم این استان در تعطیلات عاشورایی نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: در این مدت شهروندان گلستانی ۵۲۲ واحد خون اهدا کردند که همچنان نیازمند اهدای آن هستیم.
کد خبر: ۹۸۷۵۶۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۵ 21 August 2021

صادق بنی‌عقیل روز شنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از مجموع اهدا کنندگان خون گلستان از روز سه شنبه ۲۶ مرداد تا ظهر جمعه ۲۹ مرداد ماه ۷ درصد زن و مابقی مرد بودند .

به گزارش ایرنا، میزان اهدای خون مردم در شب های قدر در ماه مبارک رمضان سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش داشت.

بنی‌عقیل در خصوص دلایل احتمالی کاهش اهدای خون اظهار داشت :تشدید پیک کرونا و تعطیلات چند روزه سبب شد تا بخشی از شهروندان به مسافرت یا ییلاقات استان بروند و این موضوع اهدای خون را کاهش داد.

به گفته وی سال گذشته شاهد مشارکت گروهی روستاییان و اهالی شهرهای کوچک استان در نذر خون بودیم به نحوی که با همکاری پایگاه های بسیج با پیش بینی مینی بوس این افراد به پایگاه های انتقال خون هدایت می شدند که امسال به سبب شدت شیوع کرونا این طرح اجرایی نشد.

مدیرکل انتقال خون گلستان یادآور شد: در زمان حاضر ذخیره خونی استان بیش از چهار روز است اما همچنان نیازمند مشارکت مردم به ویژه گروه های خونی O مثبت و منفی و A مثبت و B مثبت هستیم.

وی میزان مشارکت زنان گلستان در اهدای خون را کم برشمرد و گفت : به نظر می رسد بانوان استان به دلایلی از جمله ترس از کم خونی و مخالفت نزدیکان، تمایل زیادی به اهدای خون نداشته باشند.

بنی عقیل به سفر اعضای کمیسیون بهداشت و درمان استان به گلستان اشاره و اضافه کرد: متاسفانه در این سفر هم توجهی به سازمان انتقال خون و مقوله تهیه اتوبوس جهت ایجاد ایستگاه سیار انتقال خون نشد.

گلستان بیش از سه هزار و ۵۰۰ بیمار خاص و نیازمند خون دارد که از این تعداد، هزار بیمار دیالیزی و ۴۰۰ بیمار مبتلا به تالاسمی بوده و نیازمند استفاده مستمر از خون هستند.

مدیرکل انتقال خون گلستان گفت: نیاز خونی بیماران و مراکز بیمارستانی گلستان روزانه ۱۸۰ واحد است که برای تحقق این مقدار حداقل باید هر روز ۲۰۰ نفر برای اهدای خون به پایگاه‌ها مراجعه کنند.

زنان و مردان از ۱۸ سال تا سن ۶۰ سالگی و در صورت اهداکننده مستمر بودن تا سن ۶۵ سالگی می‌توانند خون اهدا کنند.

استان مرزی گلستان ۱۴ شهرستان دارد که فقط در سه شهر گرگان، گنبدکاووس و علی‌آبادکتول پایگاه ثابت خونگیری فعال است ضمن اینکه ۲۴ مرکز درمانی و بیمارستانی استان نیازهای خونی خود را از این مراکز تامین می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار