ایستگاه های شهیدبهشتی، شهید زین الدین، نوبنیاد و شهرک قائم از نیمه شمالی خط سه مترو تهران روز گذشته با حضور رئیس جمهور و شهردار تهران افتتاح شد و به این ترتیب با احتساب ایستگاه های قبلی افتتاح شده، شمالی ترین نقطه تهران به جنوبی ترین نقطه آن متصل شد.
کد خبر: ۹۹۷۵۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۱ 23 September 2015
درواقع همه ایستگاه های این خط هنوز آماده نیست و نیمه شمالی آن از ایستگاه شهیدبهشتی تا شهرک قائم(عج) به بهره برداری رسید و به این ترتیب این خط از آزادگان به قائم می رسد.افتتاح دیروز آن قدر مهم بود که نمایندگان مردم جلسه شورای شهر را به یک سالن در شهرک قائم منتقل کردند و بعد از بررسی دو دستور جلسه دسته جمعی برای افتتاح مترو رفتند.
سخنرانی هسته ای زیرزمین
میهمان ویژه مراسم افتتاح این خط حجت الاسلام والمسلمین روحانی بود که بلافاصله بعد از مراسم رژه بزرگ نیروهای مسلح به مناسبت هفته دفاع مقدس به مترو آمد. رئیس جمهور پس از بازدید از مترو و سفری کوتاه با آن سخنانی با محوریت حقوق هسته ای داشت و با تأکید بر اینکه در مذاکرات حقمان را گرفتیم و مذاکره کنندگان ما برای کلمه کلمه و حتی نقطه و ویرگول آن جنگیدند، اظهار کرد: مذاکرات اخیر حتما یکی از مذاکرات افتخارآمیز ایران است. وی با اشاره به توافق ژنو با تاکید بر اینکه توافق اخیر کار بزرگی بود که ملت ایران انجام دادند، اظهار کرد: در دنیا شوخی نیست که یک کشور در حال توسعه با شش قدرت پررنگ جهان بنشیند و حق خود را بگیرد.
وی با اشاره به لغو قطع نامه های گذشته سازمان ملل پس از توافق هسته ای اظهار کرد: امروز در دنیا یک کشور نیز پیدا نمی شود که بگوید در توافق اخیر بر سر ایران کلاه رفته است؛ حتی آنها که دشمنی بسیاری دارند مانند صهیونیست ها نیز نمی گویند که ایران همه چیز گرفته است. در دنیا کسی نیست که بگوید در مذاکرات اخیر ایران با قدرت ظاهر نشده است. رئیس جمهور کشورمان با اشاره به هفتادمین سالگرد تأسیس سازمان ملل خاطر نشان کرد: نخستین قطع نامه شورای امنیت ملی سازمان ملل درباره ایران و مربوط به جنگ جهانی دوم بود که در آن نسبتا از ایران حمایت کرده است. گرچه در این هفتاد سال قطع نامه های بد بسیاری درباره ایران از سوی شورای امنیت صادر شد اما یکی از آخرین قطع نامه های شورا، قطع نامه ٢٢٣١ است که قطع نامه نسبتا خوبی است.

دیگر نمی توان مشکلات حمل ونقل را روی زمین حل کرد
رئیس جمهور در ادامه از شهردار و اعضای شورای شهر تهران و مدیر و مهندسان و کارگران مترو تشکر کرد و گفت: طرح ایجاد مترو در زمان حضور بنده در مجلس دوم مطرح شد و پس از بررسی های فراوان به لطف خدا کار آغاز و پیگیری شد و امروز نیز شاهدیم که گام های خوبی در این زمینه برداشته شده است.
روحانی با بیان اینکه امروز احساس می کنیم که در کلان شهرها نمی توان مشکلات حمل ونقل را روی زمین حل کرد، گفت: بهترین، سریع ترین، با صرفه ترین و عادلانه ترین راه برای حمل ونقل شهری در کلان شهرها و شهرهای پرجمعیت مترو است؛ چرا که در قطارهای مترو همه اقشار کنار یکدیگر می نشینند و مسیر را با سرعت و باصرفه ترین هزینه و زمان طی می کنند.
وی همچنین بر لزوم ترویج کتابخوانی در قطارهای مترو تاکید کرد و گفت: آموزش سبک زندگی باید در اولویت باشد و در عین حال ایستگاه های مترو باید معرف معماری کشور باشند. مترو علاوه بر رفع مشکل حمل ونقل، صنعت، تکنولوژی و اشتغال را نیز به همراه دارد و همه ارگان ها باید برای توسعه مترو مشارکت کنند.
رئیس جمهور در بخشی از صحبت های خود با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم که همواره در فعالیت های خود رضایت مردم را جلب کنیم، خاطر نشان کرد: در غرب رضایت مردم برای قدرت یافتن برخی است. آنها می گویند مردم را راضی کنیم که در هنگام انتخابات به ما رای بدهند، اما در اسلام گرچه اشکال ندارد و حرام نیست اما ما رضایت مردم را آن هم نه به خاطر جلب آرای آنها، می خواهیم چرا که رضایت مردم موجب رضایت خداست و چنانچه آنها را خوشحال کنیم خالق آنها را خوشحال کرده ایم.
روحانی با اشاره به اینکه خدمات فنی و مهندسی مترو می تواند به کشورهای منطقه هم منتقل شود، افزود: ان شاءالله دولت هر کمکی در راستای مترو لازم باشد، انجام خواهد داد و بند «ق» راه خوبی در این زمینه برای دولت باز کرده است.
رئیس جمهور همچنین در بخشی از صحبت های خود با انتقاد از تراکم فروشی توسط شهرداری تهران اظهار کرد: چنانچه مقداری این مسأله مراعات شود، شهری تمیز و زیبا خواهیم داشت.

مشکلات دولت در تأمین اعتبارات حمل ونقل را درک می کنیم
محمدباقر قالیباف، شهردار تهران هم که در این دو سال چندین بار از تأخیر در پرداخت کمک های دولت به حمل ونقل عمومی گلایه کرده بود، جانب میهمان نوازی را گرفت و گفت: ساخت مترو با عدم تامین اعتبارات از سوی دولت، بسیار سخت است، اما شهرداری تهران مشکلات دولت را در زمینه تأمین اعتبارات حمل ونقل عمومی درک می کند.
قالیباف هم ازکارگران، مهندسان و طراحان مترو که در زیرزمین و هوای بسیار بد و شرایط سخت فعالیت کرده اند، تشکر کرد و گفت: پول، مترو و تونل نمی سازد، بلکه عشق و غیرت زمینه ساز ساخت مترو است.
قالیباف با بیان اینکه امروزه موضوع حمل ونقل در کلان شهرها یک حق اجتماعی است، گفت: مسئولان باید نسبت به اجابت این حق اجتماعی مردم تلاش کنند. در کشورهای خارجی مردم تنها ٣٠ درصد هزینه های حمل ونقل را پرداخت کرده و مابقی را دولت و شهرداری ها پرداخت می کنند؛ حمل ونقل عمومی تنها رفت وآمد نیست؛ بلکه موجب آسایش و حفظ محیط زیست بوده و علاوه بر ایجاد آسایش روانی در زمان بحران، بهترین مکان برای پناه گیری است.
شهردار تهران با بیان اینکه شهرداری تهران توسعه حمل ونقل عمومی را در اولویت خود قرار داده است، گفت: حداکثر ٦٢ درصد از بودجه توسعه ای مترو متمرکز بر توسعه حمل ونقل است و ما قول می دهیم اگر یک همراهی خوبی باشد، بتوانیم حمل ونقل عمومی را بیش از گذشته توسعه دهیم هرچند عدم همکاری با دولت نداشتیم و با یک گفت وگوی ساده مشکلات مرتفع شد.
قالیباف با بیان اینکه در بودجه سال ٩٣، ٢٧٠ میلیارد تومان برای شهرداری تهران اعتبار در نظر گرفته شد که تنها ١٠٩ میلیارد تومان آن پرداخت شد، گفت: این در حالی است که ساخت یک متر مترو ١٥٠میلیارد تومان هزینه دارد، اما مشکلات دولت را درک می کنیم و نمی خواهیم دولت را تحت فشار قرار دهیم هرچند که به ما گفته اند از دولت مطالبه کردن کنید اما مطالبه نیز منطق دارد و ما نیز مشکلات دولت را درک می کنیم.

قول قالیباف به روحانی
وی خطاب به رئیس جمهور با بیان اینکه مترو تهران را بدون کسر بودجه و کسب اعتبار از پروژه ای دیگر پیش بردیم، گفت: برای حل مشکلات توسعه حمل ونقل تهران رایزنی هایی را با وزرا انجام داده ایم و انصافا وزیر نفت نیز کمک های خوبی به ما کرده اند اما درحال حاضر این اتفاق نیازمند تصمیم گیری شخص شماست و قول می دهم اگر این اعتبارات تزریق شود، ظرفیت مترو را در شش ماهه اول سال ٩٦ به ١٠ میلیون نفر می رسانیم. 
درحالی که این ظرفیت درحال حاضر سه میلیون مسافر است. همان طور که دولت توانست در یک اقدام، تحریم های ظالمانه آمریکا را بشکند، امیدواریم مدیریت شهری در مراکز استان ها و کلان شهرها مورد توجه قرار گیرد. مرکز ارتباطات شهرداری تهران از روز دوشنبه در چندین تماس با خبرنگاران اقدام به هماهنگی برای حضور رسانه ای شهری در این مراسم داشت اما گویا این هماهنگی با تیم دولت صورت نگرفته بود و به همین دلیل بسیاری از خبرنگاران شهری امکان حضور در مراسم افتتاحیه را نداشتند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار