به گزارش تابناک قم به نقل از مرکز خبر حوزه، حجتالاسلام والمسلمین احمد واعظی ظهر امروز در دومین همایش تجلیل از گروه های تبلیغی که در مرکز همایش های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد با قدردانی از فعالیت گروههای تبلیغی اظهار داشت: امیدواریم این حرکت روز به روز توفیقات بیشتری داشته باشد و عرصههای مختلف نیازمند تبلیغ دینی توسط گروه های تبلیغی پوشش داده شوند.
وی با بیان اینکه حوزههای علمیه در تاریخ تشیع به سه جهت اصلی درخشش داشتهاند ابراز داشت: در جهت نخست، پرورش عالمان ربانی شغل سلف صالح ما از گذشته بوده و حوزهها مهد اخلاق و تدیّن بودهاند.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی با بیان این که وجه دوم درخشش حوزه های علمیه در زمینه تبلیغ دینی است گفت: حوزههای علمیه همواره در تربیت واعظان و مبلغان موفق بوده و این افراد همواره در ارتباط حوزه با بدنه مردم نقش موثری ایفا کردهاند.
واعظی با اشاره به اینکه وجه سوم درخشش حوزه در زمینه خدمترسانی روحانیت و حوزههای علمیه به مردم بوده ابراز داشت: در گذشته این خدمترسانی در قالب مقابله با متعدیان منطقهای و حکام ظالم، ارائه خدمات دینی و اجتماعی است.
وی تصریح کرد: امروز با پیروزی انقلاب اسلامی شرایط محیطی تغییر یافته است و سه فعالیت اصلی روحانیت در شرایط جدیدی قرار گرفتهاند.
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در دوره انقلاب اسلامی، کمترین نگرانی نسبت به کارکرد پرورش عالمان ربانی وجود دارد اما دو وجه «تبلیغ دینی» و «خدمترسانی به مردم و کارکرد اجتماعی روحانیت» در شرایط جدیدی قرار گرفتهاند.
واعظی با بیان اینکه روحانیت در پیش از پیروزی انقلاب در بستر حاکمیت نبود و پیوند با قدرت سیاسی نداشت گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، میزان پذیرش اذهان مردم از روحانیت نسبت به گذشته متفاوت شده است.
وی با بیان اینکه روحانیت در گذشته در ساحت محکومیت و امروز در ساحت حاکمیت قرار گرفته است ابراز داشت: این مسئله درجه انتظار مردم از روحانیت را ارتقا میدهد و بر این اساس روحانیت شیعه در زمینه ارائه خدمات اجتماعی و تبلیغی در شرایط محیطی جدیدی قرار گرفته است.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: ایفای نقش روحانیت در شرایط جدید نیازمند هوشمندی محیطی، نیازسنجی، مخاطبشناسی، تحلیل عمیق، خلاقیت و ابتکارهای نوآورانه تبلیغی و اجتماعی است.
واعظی افزود: امروز اگر فقط به تبلیغ سنتی اکتفا کنیم و گونههای دیگر ارتباطات دینی، معنوی و اخلاقی با جامعه را کنار بگذاریم، نشان دادهایم که در درک شرایط اجتماعی معاصر دچار خطا و غفلت شدهایم.
وی با بیان اینکه تشکیل گروههایی تبلیغی یک ابتکار است ابراز داشت: ما نیازمند ابتکار در فضای مجازی و شیوههای نوین تبلیغی هستیم.
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: همچنین در مسئله وجه ارتباطی با مردم و ارائه خدمات اجتماعی باید دنبال جهتگیری های جدید باشیم.
واعظی در ادامه به بحث رعایت الزامات اخلاقی در حوزه تبلیغی اشاره داشت و گفت: هرگونه فعالیتی الزامات اخلاقی خاص خود را دارد و نسبت به این مسئله باید اهتمام جدی داشت.
وی بر لزوم تقویت مهارتهای ارتباطی تاکید کرد و ابراز داشت: امروز فرهنگ و ذائقه فرهنگی مردم تغییر کرده است؛ نوع رفتار حاکم، پسندها و ناپسندهای عرفی امروز با گذشته بسیار متفاوت است.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی قم افزود: امروز اصل دینداری و مذهب وجود دارد اما ذائقههای فرهنگی تغییر کرده و بر این اساس، یک مبلغ موفق باید مهارت ارتباط با مردم در شرایط جدید را داشته باشد.
واعظی همچنین بر لزوم زمانشناسی نیز تاکید کرد و گفت: باید رسالت تاریخی خود را در این عصر و زمان بشناسیم و می توان فعالیت گروههای تبلیغی را نشان دهنده زمانشناسی و احساس مسئولیت دانست.
وی در ادامه با بیان اینکه نیت خالص و توجه به ذات اقدس الهی خمیرمایه توفیق طلبه است ابراز داشت: مبلغان باید نگاه رحیمانه، اعتقاد قلبی و باور درونی به مردم داشته باشند و برای هدایت آنها دل بسوزانند.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی افزود: اگر دیدگاه ما این باشد که مردم تا زمانی که با ما هم عقیده هستند، آدمهای خوبی هستند؛ اما هنگامی که به جای اقبال، ادبار کردند پس مردم بدی شدهاند، نشان دهنده ضرورت تجدیدنظر در دیدگاههای ما است.
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه همواره باید نگاه شفقت آمیز به مردم داشته باشیم اظهار داشت: حضرت رسول(ص) برای امت خود دل میسوزاند و حالت شفقت داشت؛ در کار تبلیغی اگر عاشق مردم باشیم و طلبکار مردم نباشیم، موفق خواهیم بود.
واعظی همچنین بر لزوم احترام گذاشتن به مردم و احترام نخواستن از مردم تاکید کرد و ابراز داشت: برخی از روحانیونی که دارای منصبی در استانها هستند، بزرگی به مردم میفروشند که بسیار دور از آداب دینی و تاثیرگذاری اجتماعی است.
وی افزود: مردم همواره در برابر علم، فضیلت و تقوا خاضع هستند و تشییع پیکر علمای بزرگ نشان میدهد که مردم همواره پیرو روحانیت بودهاند و هستند.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی همچنین بر لزوم فقدان زبان تحکمی با مردم تاکید کرد و گفت: دین امر درونی است و در عرصه تبلیغ باید با درون افراد کار کرد؛ درون افراد باید پذیرای تبلیغ باشد و زبان تحکمی و رفتار عامرانه و برخوردهای خشن و طلبکارانه واکنش منفی دارد.
واعظی بر لزوم حق مداری و منصف بودن مبلغان تاکید کرد و گفت: همدلی، صبوری، منصفانه رفتار کردن و متعصبانه موضع نگرفتن در تسکین و جذب مردم برای پذیرا شدن از سخنان مبلغان بسیار مفید است.
وی همچنین بر لزوم توجه به مشارکت در ارائه خدمات به مردم اشاره داشت و گفت: روحانیت همواره در تاریخ مرجع رسیدگی به مشکلات مردم بوده است و امروز باید روحانیت را برای رفع مشکلات دیگران ساماندهی کنیم.
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: روحانیت در مناطقی که زنان سرپرست خانواده هستند با هماهنگی خیرین و مراکز تولیدی، در زمینه کاستن نیازهای شغلی و اقتصادی تلاش داشته باشند.
واعظی افزود: یکی از اشتباهات بزرگ در جامعه ما این است که گویا با توجه به تاسیس جمهوری اسلامی، همه انواع خدمترسانی را باید دولت انجام دهد در حالی که همه وظیفه خدمترسانی دارند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: هنگامی که مردم مشاهده کنند حتی یک روحانی برای کاستن آلام آنها تلاش میکند برای وی ارزش بسیاری قائل میشوند.