ضریب پیچیدگی پالایشگاه نفت بندرعباس به 5/12 میرسد

تابناک هرمزگان- پالایشگاه نفت بندرعباس با اجرای طرح ارتقای کیفیت محصولات سنگین با دانش فنی کاملا ایرانی به یکی از پیشرفته ترین پالایشگاه های کشور و منطقه تبدیل می شود.
کد خبر: ۱۱۷۵۱۸۲
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۹ 10 July 2024

ضریب پیچیدگی پالایشگاه نفت بندرعباس به 5/12 میرسد

به گزارش خبرنگار تابناک هرمزگان// طرح ملی ارتقای کیفیت محصولات سنگین پالایشگاه بندرعباس از جمله طرح های با اولویت بالا و استراتژیک است که با هدف کاهش نفت کوره و تولید فرآورده های با ارزش افزوده بیشتر در این پالایشگاه در حال اجرا است.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس گفت: طرح ارتقای کیفیت محصولات سنگین با محوریت تولید کک اسنفجی با دانش فنی ایرانی و تکیه بر توان متخصصان داخلی موجب تبدیل این شرکت پالایشی به یکی از پیچیده ترین و پیشرفته ترین پالایشگاه های کشور و منطقه می شود.

دکتر احمد هاشمی افزود: با اجرای این طرح که با اعتبار 2/2 میلیارد یورو در حال اجرا است، ضریب پیچیدگی پالایشگاه نفت بندرعباس به عنوان یک شاخص در توان تبدیل خوراک سنگین نفتی به محصولات سبکتر، با کیفیت تر و با ارزش تر به عدد 12/5 ارتقاء می یابد که موجب افزایش حاشیه سود، تولید محصلات راهبردی و کاهش آلودگی های زیست محیطی می شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ضریب پیچیدگی پالایشگاه نفت بندرعباس 5/69 است تصریح کرد: پالایشگاه نفت بندرعباس تنها پالایشگاه کشور است که توان پالایش نفت خام سنگین و فوق سنگین ایران را دارد که این توان نیز نیاز به فناوری های ویژه و پیچیده ای دارد که با همت متخصصان این شرکت، پالایش روزانه 350 هزار بشکه نفت خام و تولید محصولات استراتژیک در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس با بیان اینکه طرح ملی ارتقای کیفیت محصولات سنگین به عنوان یک طرح عظیم اقتصادی، زیرساختی، روزآمد و مبتنی بر آینده نگری، با توجه و نگاه ویژه در حال پیگیری و اجرا است گفت: به موجب این طرح نفت کوره تولیدی پالایشگاه به کمتر از 10 درصد می رسد و محصولاتی استراتژیک از جمله کک اسفنجی مورد نیاز صنعت آلومینیوم و روغن های پایه گروه 2 و 3 نیز که در حال حاضر از خارج کشور وارد می شود، بصورت انحصاری و برای نخستین بار در کشور با تکیه بر دانش فنی کاملاً ایرانی در پالایشگاه نفت بندرعباس تولید می شود.

دکتر هاشمی افزود: یکی از دستاوردهای این طرح توسعه و تنوع محصولات با ارزش افزوده بیشتر در راستای تکمیل زنجیره ارزش است که در این مسیر پالایشگاه بندرعباس با دستیابی به توانایی تولید پروپیلن و نفتا تبدیل به پتروپالایشگاه می شود.

وی بیان داشت: افزايش روزانه ظرفيت کمی توليد بنزين به میزان500 هزار لیتر و گازوئیل به میزان 2/7 میلیون لیتر بر اساس استاندارد یورو 5 ، کاهش ریسک مربوط به تولید و فروش فرآورده های سنگین، افزایش بهره وری عوامل تولید،  بهينه­سازي مصرف انرژي و بهبود عملكرد اقتصادي،كاهش آلاينده هاي زيست محيطي و حركت به سمت خودكفايي در توليد فرآورده هاي نفتي مورد نياز كشور و قطع وابستگی از دیگر دستاوردهای اجرای طرح ملی ارتقای کیفیت محصولات سنگین پالایشگاه نفت بندرعباس است.

 
 
 
 
 
 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار