تلاش برای ایجاد تحولی بزرگ در زندگی ناشنوایان

کد خبر: ۱۳۴۱۶۱
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۱ 24 November 2015
شنیدن صدای دیگران و به دنبال آن تکلم، موهبتی است که ناشنوایان از آن بی‌بهره هستند اما جوان ناشنوای یزدی با 2 اختراع خود در تلاش است که توانایی‌های ناشنوایان را ارتقا دهد.  ناشنوایان قدرت زیادی در لبخوانی افراد دارند، بدون این‌که حتی اندکی صدا بشنوند؛ آنها با بهره‌گیری از قدرت لبخوانی قادر هستند تمام جملات افراد را تشخیص دهند.
«مجید فرهنگ‌فر» ناشنوای یزدی فارغ‌التحصیل مهندسی نرم‌افزار است، وی تاکنون 2 اختراع را به نام خود به ثبت رسانده که یکی از آنها نرم‌افزار تبدیل صدا به متن و برعکس در گوشی‌های تلفن همراه و دومی نرم‌افزار آموزش مصور زبان است. متاسفانه ضعف در حمایت از این مخترع، مانع از بهره‌برداری از طرح‌هایشان برای توانمندسازی جامعه ناشنوایان شده است.روزنامه همشهری با این مخترع ناشنوای یزدی به گفت‌وگو پرداخته که در ادامه می‌خوانید.
  • چطور با وجود مشکل ناشنوایی، دو اختراع به نام خود ثبت کرده‌اید؟
من، در کودکی به بیماری اوریون مبتلا شدم و این بیماری باعث شد به‌طور کامل شنوایی خود را دست بدهم. در حال حاضر قادر به شنیدن هیچ صدایی نیستم، اما خداوند به من توانایی و قدرت لبخوانی را داده است. با این قدرت خدادادی، صحبت افراد را تشخیص می‌دهم اما لبخوانی همیشه و برای همه ناشنوایان میسر نیست. ناشنوایان قادر به تشخیص هیچ صدایی حتی صدای مادری که عزیزترین فرد زندگی آنهاست، نیستند و همین محدودیت باعث شد که من به عنوان یک ناشنوا، تلاش خود را به کار گیرم تا شاید اندکی از مشکلات ناشنوایان کم شود. من از دوران کودکی به حرفه پزشکی علاقه‌مند بودم اما به دلیل بروز مشکلات با راهنمایی مربی و والدینم، تحصیل در رشته کامپیوتر را انتخاب کردم. تا سال اول دبیرستان در کنار افراد سالم تحصیل ‌کردم و درک کردم تفهیم جملات توسط یک ناشنوا خیلی سخت است و اکنون که دانشجوی کارشناسی ارشد رشته انفورماتیک پزشکی دانشگاه صنعتی امیر کبیر هستم، به ذهنم رسید نرم افزاری را برای ناشنوایان اختراع کنم تا بتواند متن را به صدا تبدیل کند و به این صورت، باری از سختی‌هایی را که جامعه ناشنوایان متحمل آن است بردارم.
  • درباره این دو اختراع توضیح دهید.
با توجه به درک احساس ناشنوایان، تلاش کردم که مشکلات ارتباطی جامعه آنها را در اجتماع برطرف کنم. از این رو سامانه ای طراحی کردم که فرد ناشنوا بتواند با نصب آن روی گوشی تلفن همراه صحبت‌های افراد سالم را به صورت نوشتاری دریافت کند. این نرم افزار در سال 84 اختراع شد تا بسیاری از مشکلات ناشنوایان مرتفع شود اما متاسفانه به دلیل حمایت نشدن ا زسوی مسئولان هنوز تجاری‌سازی نشده و به تولید انبوه نرسیده است. با استفاده از این نرم‌افزار اگر ناشنوایی قدرت تکلم داشته باشد می‌تواند به راحتی صحبت کند، در غیر این صورت می‌تواند با تایپ جملات آن را برای طرف مقابلش به صورت صوتی ارسال کند.
  • درباره اختراع دوم خود نیز توضیح دهید.
اختراع دوم من، آموزش زبان انگلیسی به صورت مصور با زبان اشاره برای علاقه‌مندان به یادگیری زبان دوم است. با اختراع این نرم‌افزار، افراد سالم می‌توانند با افراد ناشنوا ارتباط برقرار کنند. به نظر من مشکل ارتباطی افراد سالم، استادان دانشگاه و... با جامعه ناشنوایان باید مرتفع می‌شد؛ از این رو سعی کردم دستگاهی کاربردی اختراع کنم. با استفاده از این نرم‌افزار با تایپ جملات و متن‌ها، جملات نوشته شده به صورت تصویر آدمک به حالت اشاره فارسی به ناشنوایان و افرادی که علاقه‌مند هستند، ارائه می‌شود. این سامانه ‌برای ناشنوایان حکم یک دایره‌المعارف لغت را دارد و به آنها برای تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی، کمک می‌کند.
  • برای دسترسی ناشنوایان به این نرم افزارها چه کرده‌اید؟
سامانه و نرم افزار دوم که برای آموزش زبان است اکنون در کانون‌های زبان در اختیار جامعه ناشنوایان قرار دارد؛ اما متاسفانه مسئولان استان برای تولید انبوه این نرم‌افزارها حمایت‌های لازم را انجام ندادند که نتیجه آن این است که اختراع من بعد از گذشت یک دهه هنوز به تولید انبوه نرسیده است و امیدی به انبوه‌سازی آن نیز ندارم. مسئولان هزینه بالای بهره‌گیری از این اختراع را دلیل ممکن نبودن تولید انبوه نرم‌افزار بیان می‌کنند. امیدوارم این تلاش‌ها بی‌نتیجه نماند و ناشنوایان یزدی با استفاده از نتایج این تحقیقات، راحت‌تر زندگی کنند. امیدوارم پارک علم و فناوری استان از اختراعات این نخبه جوان حمایت کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار