ايجاد گروه‌ ‌پژوهشی نانو مواد سراميكی در جهاددانشگاهي يزد

کد خبر: ۱۳۵۴۱۸
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۵ 26 November 2015
معاون پژوهشي سازمان جهاددانشگاهي استان يزد با اشاره به فناوري نانو به عنوان فناوري آينده‌ي جهان، توضيحاتي در رابطه با توانمندي‌هاي پژ‍وهشي اين نهاد انقلابي در استان در اين زمينه ارائه كرد.

 "سيد حسين ميرحسيني" در برنامه‌ي امروز  هفته فناوري نانو در استان يزد كه به ميزباني دانشگاه علم و هنر برگزار شد، نانو را فناوری آينده‌ي جهان خواند و تصريح كرد: در نیم قرن اخیر تقریباً هر 10 سال یک فناوری جدید و تحول‌ساز در جهان ظهور کرده و در این میان ايران همیشه در آرزوی این بوده که به موقع در چنین فناوری‌هایی وارد ‌شود تا امکان رقابت داشته باشد.

وي ادامه داد: در همين راستا نيز، زمانی ‌که بحث فناوری نانو در دنیا مطرح شد، در حالی‌ که حتی تعریف مشخصی از این علم در کشور نداشتيم، عزم خود را جزم کردیم و خوشبختانه در حال حاضر با گذشت چند سال از آن زمان، آن ‌قدر در این علم پیشرفت داشته‌ایم که نه تنها نسبت به کشورهای پیشرو عقب نیستیم بلکه حتی از سند چشم‌انداز توسعه نانو فناوری ایران هم پیشی گرفته‌ایم.

اين مسئول با تعريفي از علم نانوفناوری، هدف اصلی اکثر تحقیقات نانوفناوری را شکل‌دهی ترکیبات جدید یا ایجاد تغییراتی در مواد موجود ذكر كرد و گفت: در حال ‌حاضر فناوري نانو در همه حوزه‌های علمی از جمله مواد، الکترونیک، ژنتیک، زیست‌شناسی، کشاورزی و حتی در مطالعات انرژی به صورت گسترده‌ای به ‌کار برده می‌شود.

وي اظهار كرد: از دیدگاهی دیگر نانو فناوری علم پیوند‌دهنده دنیای امروز با آینده خوانده می‌شود چرا که در حال حاضر این حوزه محور ابداعات و اختراعات علمی روز دنیا قرار گرفته است و به عبارتي همان نقشی که 150 سال پیش، برق و الکتریسیته ایجاد کرده بود را ایفا می‌کند و روزی نیست که خبری از کشفیات و اختراعات جدید دانشمندان با استفاده از نانوفناوری نشنویم.

ميرحسيني خاطرنشان كرد: همین اهمیت باعث شده تا حضور در بازار پرسود نانوفناوری همانند همه بازارهای دیگر بسیار سخت باشد، بنابراین با روابط عادی و تعارف امکان کسب قدرت در آن محال است، ضمن آن‌ که امروزه کشورهای صنعتی در زمینه فناوری نانو به شدت عرصه را بر دیگر کشورها خصوصاً کشورهایی خارج از دایره ایدئولوژیک خود تنگ می‌کنند و فناوری نانو را همانند فناوری‌های هسته‌ای و بیوتکنولوژی که از علوم حیاتی آینده بشری محسوب می‌شود، در انحصار خود نگه داشته‌اند و این سفره را صرفاً برای خود باز نگه می‌دارند و حتي با پیش‌بینی و نیازسنجی آینده، فرصت‌ها را میان خود تقسیم می‌کنند.

وي عنوان كرد: خوشبختانه ایران به موقع با فناوری نانو همراه شد و امروز فناوری دیگری را سراغ نداریم که با منشاء بومی به این درجه از پیشرفت رسیده باشد ولي متاسفانه همگام با این پیشرفت‌ها در کسب ثروت از فناوری نانو وضع خوبی ندارد.

وي تاكيد كرد: با توجه به این كه تولید ثروت و افزایش سطح کیفی زندگی مردم هدف اصلی فناوري‌ است، امیدواريم كشورمان بتواند در زمینه ایجاد ارزش افزوده نيز در آینده خود را به پاي کشورهاي ديگر برساند.

ميرحسيني در اين مورد با تاكيد بر اين كه توسعه فناوری نانو نیازمند زیرساخت‌هایی است که بدون آنها توسعه پایدار و متوازن این فناوری امکان‌پذیر نیست، اذعان كرد: امروز کشور ما دچار یک پارادوکس شده است چرا که از یک طرف پتانسیل دانشمندان ایرانی در زمینه نانو بسیار بالا است و از طرف دیگر سرمایه‌گذاری‌های نانو در کشورمان سیر صعودی قابل توجهی نداشته است، بنابراین، مسوولان باید ضمن ایجاد تعادل در سرمایه‌گذاری از این مزیت نسبی علمی حداکثر استفاده را ببرند.

 معاون پژوهشي سازمان جهاددانشگاهي استان يزد در ادامه ضمن معرفی جهاددانشگاهي و توان‌مندی‌های پژوهشی اين سازمان، برخی از اهداف افق 1404حوزه پژوهش و فناوری جهاددانشگاهي را تبديل شدن به يكي از سه سازمان پژوهشي برتر در كشور در زمينه توليد فناوري‌هاي نوين و پيشگام شدن در تحقيق و توسعه و توليد فناوري‌هاي نوين ذكر كرد.

وي در ادامه ضمن معرفي بخش‌هاي مختلف جهاددانشگاهي استان يزد به وي‍ژه حوزه پژوهشي اين نهاد انقلابي، يكي از اين بخش‌ها را پژوهشكده مواد نوين ذكر كرد.

ميرحسيني در پايان نيز در خصوص فعالیت گروه‌های پژوهشی جهاددانشگاهي استان در زمينه مواد نوين نيز تصريح كرد: در راستای توسعه علوم نوين در صنعت سراميك، در  كنار گروه پژوهشی سراميك صنعتی اين سازمان،  طبق اولويت الف نقشه جامع  علمی كشور، گروه ‌پژوهشی نانو مواد سراميكی و گروه پژوهشی مواد پيشرفته با زمينه بيو مواد سراميكی ايجاد و ذيل ساختار  پژوهشكده مواد نوين سازمان جهاددانشگاهي استان فعاليت می‌‌كند.

گفتني است؛ در برنامه امروز هفته استاني فناوري ناو كه به ميزباني دانشگاه علم و هنر برگزار شد، دانشجويان حاضر ضمن بازديد از نمايشگاه فناوري نانو، با كاربردهاي اين فناوري به ويژه در انرژي‌هاي نو و نيز فعاليت‌هاي ستاد ويژه توسعه فناوري نانو در كشور آشنا شدند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار