وی افزود: در سیستم آموزشی ما از دوره ابتدایی تا دانشگاه یک نارسایی وجود دارد و بطور سنتی ذهن متعلم از اطلاعات انباشته میشود، در حالی که در سیستم آموزشی نوین باید قوه قضاوت منطقی پرورش یابد، در روش سنتی سواد فرد تا جایی است که مطالب را حفظ کند اما در روش جدید سعی می شود به متعلم روش استدلال آموزش داده شود.
رییس دانشگاه تبریز در ادامه با اعلام اینکه ایران در تولید علم، رتبه 16 ولی در فن آوری و تبدیل آن به محصول فناورانه در رتبه 70 جهان قرار دارد؛ وجود این فاصله بدلیل تکمیل نشدن چرخه دانش در کشور است، گفت: دانشگاه ها تا مرحله تولید مقاله پیش می آیند امّا آنجا که باید این مقاله و علم را به محصول و صنعت تبدیل کنند، دچار مشکل می شوند البته قبلا ساز و ورود به صنعت در دانشگاه وجود نداشت اما در ساختار جدید، این بستر مهیا شده است. امروزه دانشگاه های نسل سوم و به عبارت دیگر کارآفرین مطرح هستند که می توانند خودشان برخی کارها را انجام دهند و شرکت دانش بنیان تاسیس نموده و فناوری را به فروش برسانند.
دکتر پورمحمدی با اشاره به برنامه راهبردی دانشگاه تبریز گفت: ما در ابتدای مسئولیت یک برنامه چهارساله و یک برنامه 10 ساله منطبق با افق 1404 در نظر گرفتیم.
وی اضافه کرد: در برنامه کوتاه مدت و 4 ساله سعی شده در سال اول مدیریتها تثبیت شوند، در سال دوم شاخص ها ارتقاء یافته و با ایجاد تنوع آموزشی در سال سوم و راهبرد ممتاز شدن در سال چهارم به هدف بین المللی شدن نزدیک شویم که در همین راستا حدود 30 دانشجو خارجی جذب این دانشگاه شده است. همچنین در این مدت تیمی متخصص، برنامه راهبردی دانشگاه را تدوین نمود که در این برنامه، برای افق 1404، 21 راهبرد کلان، 60 راهبرد و 180 برنامه اجرایی برای پاسخگویی به نیاز جامعه و ماموریت دانشگاه تدوین شده که به زودی مشروح آن اطلاع رسانی خواهد شد.