محسن رضازاده

روسها و خوش خیالی کیهان

خالق ایدئولوژی احیای امپراتوری اوراسیایی روسیه و مدعی راه چهارم در مقابل فاشیسم و لیبرالیسم و ناسیونالیسم است . تجلیل از نامبرده در دفتر کیهان می تواند حاوی پیام بسیار مهمی باشد.
کد خبر: ۱۸۲۱۴۲
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵ 16 February 2016
خالق ایدئولوژی احیای امپراطوری اوراسیایی روسیه و مدعی راه چهارم در مقابل فاشیسم و لیبرالیسم و ناسیونالیسم است . تجلیل از نامبرده در دفتر کیهان می تواند حاوی پیام بسیار مهمی باشد.
اینکه روسیه در میدان بازی ما قرار دارد یا نه سئوال بسیار مهم و ریشه ای ای است که بارها و بارها بدان به صورت تلویحی پرداخته شده است. در تحلیل مکتبی از روابط بین الملل ، برحسب مبنایی که می توانیم برای تحلیل خود انتخاب نائیم پاسخ های متنوعی برای این سئوال مهم داشته باشیم. اما در یک تحلیل عام می توانیم به این اشاره کنیم که در روابط بین الملل همه کشور ها بدنبال منافع کوتاه و بلند مدت خود هستند و روسها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. از سوی دیگر به دلیل عدم قرابت فرهنگی ، و مذهبی ایران به روسها ، تنها عامل وحدت این دو کشور می تواند منافع کوتاه مدت هردو در تقابل با هژمونی امریکا باشد.
اما سئوال مهم تری که باید بدان بیشتر دقت کنیم  ، این است که سطح روابط این دوکشور چگونه باید تعریف و طراحی گردد.
آیا اینکه یکی از مورد اطمینان ترین روزنامه های رسمی کشور میزبان یک ایئولوگ روس و مورد حمایت دولت روسیه است نمی تواند این پیام را به دنیا مخابره کند که ایران با احیای امرپراتوری روسیه موافق است؟
اینکه ما در مناطق ژئوپلوتیک خاورمیانه  و سایر نقاط جهان بر اساس منافع خود از ظرفیت روسها استفاده کنیم طبیعی است و محل اعراب ندارد همچنانکه روسها  به اقتضای شرایط خود از ما سوئ استفاده هایی نموده اند اما به نظر می رسد تجلیل از چنین ایدئولوگ آنهم با آن عقبه فکری خود ، خط تهدید جدیدی علیه منافع ملی ما باشد.
چرا که می تواند این پیام را مخابره کند که ایران علاوه بر تراز منافع ملی خود، زمینه ساز بستر همکاری فرهنگی با روسها شده است که احتمالا مشمول تذکرات حضرت آقا در باب نفوذ است.
محسن رضازاده
کارشناس سیاسی
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
نباید به روس ها اعتماد کرد. نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی باید جاویدان بماند.
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار