جامعه کارگری اصفهان از ضعف بازرسی‌ها رنج می‌برد

کد خبر: ۲۸۷۸۶
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۳ 28 April 2015
به گزارش تابناک اصفهان، از روز پنجم تا یازدهم اردیبهشت ماه امسال به نام روز کار و کارگر نامگذاری شده است.

کارگران از اقشاری در جامعه هستند که هرگونه پیشرفت در حوزه کاری آنها در حوزه های مختلف اقتصادی و اجتماعی می تواند در پویایی اقتصاد در کشور نقش اساسی ایفا کند.

جامعه کارگران همواره از جمله اقشاری بودند که به نسبت سختی کاری که در واحدهای مختلف تولید دارند، از حقوق و مزایای کافی برخوردار نبوده اند و همین امر سبب شده تا تصویری نادرست از جامعه کارگری در ذهن مردم نقش بندد.

تصور بیشتر مردم از این قشر زحمتکش ، جامعه ای ضعیف و ناتوان است که متاسفانه این تصور اشتباه از کارگری که نقشی مهم در تسهیل مسیر پیشرفت اقتصادی و تولید کشور دارد، یکی از ظلم های بزرگ به این جامعه اقتصادی توانای کشور است.

استان اصفهان با دارا بودن 8 هزار واحد تولیدی و کارگاهی و فعالیت یک میلیون نفر کارگر در واحدهای صنعتی خود، یکی از بالاترین جامعه کارگری را در کشور دارد که البته با وجود وسعت این جامعه در استان، مشکلاتی هنوز گریبانگیر این قشر توانای زحمتکش است.

یکی از دغدغه های برخی کارگران نوع قراردادهایی است که در محیط های کاری بین کارگر و کارفرما منعقد می شود.

زمانی قراردادهای سفید امضا، به معضلی در بین کارگران تبدیل شده بود و امنیت شغلی را به طور صددرصد از آنها ربوده بود.

از سوی دیگر روند غیرقانونی این قراردادها نتوانسته بود دردی از دردهای کارگرانی که با این نوع قراردادها سرکار می روند دوا کند و مسئولان نیز تنها به توصیه های خود به کارگران برای زیربار نرفتن اکتفا کرده بودند.

ضعف بازرسی ها در این عرصه نقش کلیدی در رواج قراردادهای سفید امضا و حتی دیگر معضلات موجود در محیط های کارگاهی داشته است به گونه ای که به اعتراف مدیرکل اداره کار استان اصفهان هر واحد تولیدی در استان اصفهان به دلیل کمبود نیرو برای نظارت و بازرسی هر شش سال یکبار مورد بازرسی قرار می گیرد!

موضوعی که به طور مستقیم باعث شده و می شود که کارفرمایان خود را ملزم به اجرای قانون ندانسته و روابطی خلاف قانون در این محیط ها بین کارگر و کارفرما به لحاظ قراردادی و کاری به وجود آید.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار