مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم خبر داد

استفاده از روش علمی برای جابجایی درختان در قم

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم از استفاده از روش علمی Root Box برای جابجایی و انتقال درختان در پروژه‌های شهری خبر داد.
کد خبر: ۳۰۶۹۴۴
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۶ 04 October 2016
به گزارش تابناک قم به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، پیام جوادیان با اشاره به جابجایی و انتقال درختان بزرگ با روش پیشرفته و جدید Root Box اظهار کرد: این روش در مجموعه پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان چهار سال گذشته با تیم دانشگاه صنعتی اصفهان در قالب روش‌های علمی ابداع شده است.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه جابجایی درختان حدود 10 سال گذشته خریداری شده است ولی متاسفانه کارایی لازم را نداشته و به ریشه درختان آسیب وارد می‌کرد و 70 تا 80 درصد در این روش پرت وجود داشت.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با اشاره به روش Root Box گفت: این روش بدون آنکه درخت از ریشه جدا شود و به ریشه آسیب وارد شود اجرایی می‌شود؛ در این روش از باکس‌های بزرگ فلزی استفاده می‌شود و در چهار طرف درخت با بیل مکانیکی تعبیه و قفل می‌شود و سپس به آسانی درخت را با جرثقیل بلندکرده و از زمین جدا می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: هزار و 900 درخت در سال 90ـ89 با استفاده از این روش در یک پروژه عمرانی بزرگ اصفهان جا به جا شده که بالای 85 درصد درختان زنده ماندند و رشد خوبی داشتند.

جوادیان یادآور شد:‌ در چهار ماه گذشته درختان نارون و کهنسال ایستگاه مترو شهید مطهری را جا به جا کردیم، اکنون همه سالم هستند، البته تیمارهای مختلف برای ترمیم ریشه‌ها نیاز است.

وی با اشاره به جا به جایی درختان در پروژه پل روگذر میثم گفت: در این پروژه پنج درخت کهنسال و بزرگ و پنج درخت کوچک وجود داشت که درختان بزرگ با روش Root Box جابجا شد.

مدیر‌عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم تصریح کرد: هیچ مجوزی در سطح شهر برای پروژه‌ها، حتی پروژه‌های مردمی صادر نمی‌شود مگر اینکه از روش روت باکس استفاده کنند.

وی با اشاره به مقرون به صرفه بودن این روش گفت:‌ هر درخت در هر سال علاوه بر هزینه نگهداری و سم‌پاشی به 2 هزار و 500 لیتر آب نیاز دارد، بنابراین یک درخت 10 ساله حدود 25 هزار لیتر آب مصرف می‌کند، جدای از ارزش اکولوژیکی، زیبایی و زیست محیطی این روش و حفاظت از درختان بسیار ارزشمند است.

جوادیان یادآور شد:‌ چهار تا پنج میلیون تومان ارزش یک درخت 10 ساله کاج است بنابراین تا جایی که می‌توانیم باید تلاش کنیم درختان شهر را در مسیر پروژه‌ها قرار ندهیم.

وی عنوان کرد: قم پس از اصفهان دومین شهری است که موفق شده درختان را با استفاده از Root Box جابجا کند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار