آیت الله گرامی مطرح کرد؛

انتقاد از تخریب ساختمان‌های قدیمی در قم

استاد حوزه علمیه قم با انتقاد از تخریب ساختمان‌های قدیمی در قم گفت: آثار تاریخی باید مقاوم سازی و حفظ شوند.
کد خبر: ۳۵۳۱۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۱ 02 January 2017
به گزارش تابناک قم، آیت الله محمد علی گرامی در دیدار اعضای کنگره معماری و شهرسازی اسلامی اظهار داشت: همه می‌دانیم که معماری و سبک شهرسازی با فرهنگ و فلسفه ارتباط دارد و مدیران با توجه به دیدی که داشتند طبق آن شهرها را می‌ساختند.

وی افزود: شاید به همین علت است که در اروپا ساختمان‌های چند صد ساله خود را با مقاوم‌سازی حفظ می‌کنند اما در ‌قم به راحتی ساختمان‌های باسابقه ۱۵۰ سال را تخریب می‌کنند.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: درست است که در زمینه معماری و شهرسازی اسلامی نوشته‌ای نداریم اما از ساختمان‌ها و بناها می‌توانیم متوجه نوع معماری در اسلام شویم.

وی با بیان اینکه ما هنوز نمی‌دانیم چرا نام چهارمردان را به این خیابان که از قدیمی‌ترین خیابان‌های قم است نهاده‌اند، ادامه داد: ‌ می‌توان حسن روابط و دیدگاه و فلسفه الهی و غیرالهی خیابان‌ها را به مردم گفت تا همگان فلسفه وجودی آن‌ها را بدانند.

آیت الله گرامی با بیان اینکه تاریخ هر ملتی در رابطه با فرهنگ و شهرسازی و معماری است، گفت: برای اینکه ما بدانیم با فلان کشور آیا باید ارتباط داشته باشیم یا نه، می‌توانیم با مراجعه به تاریخ خود و روابطی که در گذشته با آن داشته‌ایم مطالعه‌ای کنیم و پاسخ خود را بگیریم.

وی افزود: ‌ ترقی و پیشرفت هر ملتی به تاریخ آن ملت ربط دارد اما متأسفانه این موضوع قدری در زندگی ما گمشده است.

تاریخ هر شهری برای آیندگان تعهد می‌آورد

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: ‌ نوع ساختمان‌ها و معماری شهرها با فلسفه ارتباط دارند و تاریخ هر شهری حسن تکامل ملت‌ها را می‌سازد و تمامی این مقدمات است که برای آینده تعهد می‌آورد که چگونه در آینده گام بدارند و ترقی کنند.

وی اظهار کرد: گفته می‌شود ۴۰۰ امامزاده در قم وجود دارد اما ما آنها را نمی‌شناسیم در حالی که هر امامزاده گویای مسائلی در گذشته است اما حیف است که ما از این تاریخ بی‌بهره باشیم.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار