نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی؛

یزد از کم جرم‌ترین استان های کشور است

یک عضو مجمع نمایندگان استان یزد، این استان را از کم جرم‌ترین استان‌های کشور خواند.
کد خبر: ۴۹۹۸۵
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵ 20 June 2015
به گزارش تابناک یزد در واکنش به اظهارات مطرح شده مبنی بر این که استان یزد در زمره سه استان جرم‌خیز کشور محسوب می‌شود گفت: بر مبنای آمار و شواهد امر و به گواه عموم مردم در سطح کشور، مردم استان یزد در خوش‌نامی و تعهد و درستکاری، پیشینه دیرینه دارند و تاکید می‌کنم یزد جزو کم‌جرم‌ترین استان‌های کشور است و تغییر در نحوه ثبت شکایات که مبنای اظهارنظر قرار گرفته است صحیح نیست و بهتر بود توضیحی در این زمینه ارائه می‌شد.

تابش افزود: دلیل اعلام یزد به‌عنوان یکی از سه استان جرم‌خیز کشور توسط برخی از مقامات قضایی، صرفا آمار شکایات ثبت شده در دادسراهای استان است که نمی‌تواند ملاک صحیحی برای طرح این ادعا باشد و باعث نگرانی عمومی و جریحه‌دار شدن احساسات مردم دارلعباده و دارالعلم یزد شده است.

نماینده مردم اردکان در توضیح چگونگی ثبت آمار شکایت سال 1393 در استان یزد، گفت: از سال‌های گذشته همانند تعدادی از استان‌های کشور، شکایات وارده به دادسراها معمولا ثبت نمی‌شد و پس از زدن مهر ارجاع، به کلانتری‌ها ارائه می‌شد تا تحقیقات مقدماتی صورت گیرد، سپس گزارش کلانتری‌ها به بازپرس و دادیار تقدیم می‌شد و در نهایت پس از رفع نقص احتمالی پرونده، آنگاه ثبت شکایت صورت می‌گرفت.

وی تصریح کرد: در بازرسی چندسال قبل از دادسرای مرکز استان، این موضوع متذکر می‌شود که باید کلیه شکایات وارده به محض وصول، ثبت شود و شکایات چند سال قبل نیز که ثبت نشده بود نیز به ثبت برسد.

تابش ادامه داد: این دستورالعمل ملاک عمل قرار می‌گیرد و ثبت کلیه شکایات سال 93 به همراه شکایات سال‌های قبل از آن، دفعتا حجم شکایات وارده را سه برابر می‌کند که اگر آمار حدود 7 هزار پرونده که مجموع آماری سال 93 و سه سال قبل از آن را شامل می‌شود، به نسبت 4 سال ثبت شکایات تقسیم شود، به عددی کم‌تر از 2 هزار پرونده می‌رسیم که این رقم یزد را در زمره کم جرم‌ترین استان‌های کشور قرار می‌دهد.

این نماینده مجلس هم‌چنین با تاکید بر این که باید در اعلام این مطلب به نوع جرایم نیز توجه داشت گفت: در استان یزد جرائمی از قبیل قتل و سرقت و تجاوز به عنف و . . . در مقایسه با سایر استان‌ها بسیار پایین‌تر است و تقریبا در کم‌تر استانی شکایات مفقودی همچون گم شدن موبایل و دسته چک ثبت می‌شود در حالیکه در استان یزد ماهیانه حدود 300 مفقودی، ثبت شکایت می‌شود.

او گفت: هم‌چنین نوع جرائم و تعداد مراجعه به محاکم قضایی نشات گرفته از احترام یزدی‌ها به قانون و قانون‌گرایی است و روحیه مسالمت‌جویی آن‌ها که باعث می‌شود که به جای مشاجره و دعوا، کار را به قانون و محاکم قضایی ارجاع دهند.

نماینده مردم اردکان در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: البته این نکته را باید اذعان داشت که با توجه به پیشینه فرهنگی و مذهبی ممتاز یزدی‌ها که آن‌ها را در صداقت و امانت‌داری شهره کرده است، همین حجم از جرائم زیبنده و قابل قبول نیست و امیدوارم با وجود حضور اتباع بیگانه و مهاجران در استان یزد، با برنامه‌ریزی و جدیت لازم توسط دست‌اندرکاران امر، نسبت به کاهش زمینه‌های جرم اقدام مناسب صورت گیرد و مردم و مسوولان نیز بیش از پیش به آموزه‌های دینی و فرهنگ غنی استان توجه کنند تا هم‌چنان نام یزد و یزدی‌ها، اعتماد آفرین و آرامش‌بخش بر تارک تاریخ این مرز و بوم بدرخشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار