بناهایی تاریخی که باید از پشت حصار نگاهشان کرد!

تابناک: بناهای تاریخی شاخص اصفهان در آستانه سال نو نمی توانند با ظاهری خوش رنگ و لعاب خود را به گردشگران نوروزی نشان دهند چراکه حصار کهنگی هنوز روی صورت تاریخ اصفهان آویزان است.
کد خبر: ۸۰۵۹
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۰ 25 February 2015
به گزارش تابناک از اصفهان، با نزدیک شدن به ایام نوروز، آمار ورود گرشگران داخلی به شهر اصفهان رو به فزونی می گذارد.

بیشترین تفریحات گردشگرانی که به اصفهان وارد میشوند، علاوه بر خردید، بازدید از بناهای تاریخی و مکان های گردشگری این استان و شهر است.

از همین رو و در راستای حفظ بناهای تاریخی برای نسل های آینده و امکان استفاده از آنها در جاذبه های گردشگری، اداره کل میراث فرهنگی استان اقدام به مرمت بناهای تاریخی اصفهان می نماید.

گرچه بودجه چند ده میلیاردی میراث فرهنگی اصفهان که باید صرف، میراث فرهنگی، صنایع دستی استان شود، کفاف مرمت تمام بناهای اصفهان را نمی دهد اما در این سالها از کمتر خلاقیتی برای رفع این چالش از سوی اداره میراث بهره گرفته شده است.




اداره میراث که سالهاست می داند بودجه های اندک تنها به مرمت برخی از بناهای تاریخی این استان می رسد و آن هم در اواسط مسیر مرمت ، از حرکت باز میماند تا شاید سال های آتی بودجه بیشتری از راه برسد و کار مرمت پایان یابد، باید با بهره گیری از توان بخش خصوصی در صورت لزوم و در چارچوب های قانونی از این ظرفیت بهره برده و اقدام به پایان دادن مرمت بناهای چندین ساله در حصار داربست مانده اصفهان کند.

البته وضعیت برخی از بناهای تاریخی اصفهان از مکان هایی که اسیر داربست ها هستند هم بدتر است و اصلا برنامه ای برای مرمت آنها به رغم ضرورت وجود ندارد.

حالا در آستانه ایام نوروز که آمار بازدید از بناهای تاریخی اصفهان به اوج خود می رسد، برخی از بناهای اصفهان در حصار داربست قرار دارد.





از جمله این بناها ایوان عمارت عالی قاپو، چهلستون و گنبد مسجد امام (ره) در میدان نقش جهان است البته طبقه دوم عمارت هشت بهشت اصفهان نیز بیش از 10 سال است به دلیل تعمیرات تعطیل شده است اما هنوز بعد از گذشت این مدت، انگار قرار نیست زخم های تن هشت بهشت خوب شود!.

البته نم زدگی دیوارهای میدان امام (ره) هم باید به این لیست اضافه کرد. دیوارهایی که چندین سال است با این مشکل دست و پنج نرم می کنند و اگر عدم رسیدگی به آنها بیش از این ادامه یابد احتمال ریزش آنها وجود دارد.




البته اللهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی استان، قول داده است که این مشکل طی روزهای آینده در اولویت بررسی قرار خواهد گرفت.

مشکلات میراثی اصفهان در بخش مرمت آنقدر غیرقابل انکار بود که رئیس جمهور نیز در سفر اخیر خود به اصفهان، اختصاص 40 میلیارد تومان به بخش میراث فرهنگی اصفهان طی سال های 94 و 95 را در دستور کار قرار داد.




اما با روند کند مرمت آثار تاریخی که با این بودجه های اندک غیرمنطقی هم به نظر نمیرسد، بعید است امسال گردشگران نوروزی اصفهان بتوانند عمارت های باشکوه و بناهای شاخص اصفهان را بدون مزاحمت تصویری داربست های آویزان به این بناها ببینند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار