آبهایی که از دسترس ما خارج می شوند

کد خبر: ۹۹۲۱
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۱ 03 March 2015

به گزارش تابناک ارومیه به نقل ازمهر،کیومرث دانشجو ، با اشاره به اینکه سالانه ۲ میلیارد متر مکعب حق آبه استان از آبهای مرزی از کشور خارج می شود، اظهار داشت: این در حالی است که متاسفانه وضعیت منابع آبی استان چه در بخش آبهای سطحی و چه در بخش آبهای زیرزمینی به مرز هشدار نزدیک شده اند.

دانشجو با اشاره به اینکه بر اثر خشکسالیها ۲۰ تا ۴۰ سانتی متر افت سطح آبهای زیر زمینی طی ۱۸ سال گذشته رخ داده است، اظهار داشت: این مشکل در گذشته کمتر نمود داشت ولی طی سالهای اخیر با کاهش میزان بارشها و افزایش میزان بهره برداری از منابع آبی بیشتر نمود پیدا کرده است.

وی با اشاره به تغییرات شرایط اقلیمی منطقه در اثر خشکسالی های پی در پی و کاهش منابع تغذیه سفره های زیر زمینی، عنوان کرد: کاهش منابع آب زیر زمینی منجر به افزایش خطر وقوع زلزله، شور شدن آبهاوهمچنین رانش زمین می شود.

مشکل کم آبی معضلی نیست که به راحتی از آن گذشت چرا که در دهه های اخیر این بحران تاثیرات خود را بر کشور از جمله مشکل کم آبی در شهرها، خشک شدن تالابهای ارزشمند از جمله دریاچه ارومیه و... گذاشته با مهار آبهای مرزی شاید نتوان بخش اعظمی از این مشکلات را حل کرد اما می توان با مدیریت آبهای مرزی جلوی تشدید این بحران را اندکی کاست

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار