پس از ساری این پایتختی به شمال غرب ایران‌ منتقل می‌شود تا اردبیل در سال ۲۰۲۳ پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو شود‌.
کد خبر: ۱۰۰۶۱۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴ 02 November 2021

به گزارش تابناک مازندران از ایران آنلاین، پس از ساری این پایتختی به شمال غرب ایران‌ منتقل می‌شود تا اردبیل در سال ۲۰۲۳ پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو شود‌.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور خواستار تخصیص ردیف بودجه خاص برای بهره‌برداری از این رویداد شد‌. لیلا اژدری مدیر بازاریابی وزارت میراث فرهنگی در گفت‌و‌گو با «ایران» یادآور می‌شود با توجه به خسارتی که کرونا به بخش خصوصی زد در این رویداد نمی‌توان از آنها انتظار حمایت مالی داشت‌.
پیش از این و قبل از شیوع کرونا دو شهر همدان و تبریز پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو شده بودند. بسیاری از کارشناسان اعتقاد داشتند این رویداد می‌تواند جهشی برای این دو شهر تاریخی باشد اما در نهایت این اتفاق تنها به نصب چند المان در سطح دو شهر و برگزاری یک مراسم محدود شد‌.
لیلا اژدری مدیر بازاریابی وزارت میراث فرهنگی کشور در گفت‌و‌گو با «ایران» از درخواست وزارت میراث فرهنگی برای تخصیص ردیف خاص در سال ۱۴۰۱ برای رویداد ساری خبر می‌دهد و می‌گوید: «به‌ دنبال آن هستیم که یک مصوبه از دولت بگیریم و از دستگاه‌های درگیر در استان بخواهیم که در تأمین هزینه‌های این رویداد همکاری کنند‌.»
اژدری علت ناکامی در بهره‌برداری از این رویداد بین‌المللی را نبود نگاه ملی به آن می‌داند و می‌گوید: «نتیجه بخش بودن این رویداد عزم ملی می‌‌‌خواهد و نباید به یک اداره کل در استان محدود شود‌. در سالی که تبریز پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو شد، انتظار می‌رفت بیشترین حضور را در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری برلین داشته باشد اما اصلاً شرکت نکرد. تنها دلیل آن هم نبود اعتبار کافی بود‌.»
او اعتقاد دارد بدون عزم ملی، این رویدادها به نتیجه مطلوب نمی‌رسد و یادآوری می‌کند به‌دلیل کرونا این بار نمی‌توان از بخش خصوصی برای اثربخشی بر این رویداد انتظار همکاری داشت‌. اژدری می‌گوید: «گردشگری پول می‌خواهد‌ تا برای رسانه‌های بین‌المللی تولید محتوا کرد‌. هزینه‌ها بالاست‌.»
وی می‌گوید: «ما در دبیرخانه سه اتفاق را برنامه‌ریزی می‌کنیم؛ پیش از رویداد، حین رویداد و پس از رویداد‌. بیشترین فعالیتی که باید در این دو شهر انجام بگیرد مربوط به زیرساخت‌ها است‌. این زیرساخت‌ها باید توسط استانداری، شهرداری، شورای شهر و با کمک اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صورت بگیرد‌.»
حسنی معاون گردشگری مازندران نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» روی ضرورت حضور ۲۲ دستگاه و نهادی که در سند راهبردی توسعه گردشگری‌ هستند در رویداد ساری ۲۰۲۲ تأکید می‌کند و می‌گوید: «به‌دلیل فرابخشی بودن گردشگری تنها وزارت میراث فرهنگی درگیر ماجرا نخواهد بود‌.
تمام دستگاه‌های مرتبط با زنجیره خدماتی باید نقش خود را در سطح ملی و استانی انجام بدهند‌.» او هم تأمین زیرساخت‌ها را یکی از مهم‌ترین گام‌های مقدماتی این رویداد می‌داند و می‌گوید: «برای نتیجه بخش بودن این رویداد باید راه و شهرسازی، منابع طبیعی، صدا و سیما، فرهنگ و ارشاد اسلامی و... فعالیت داشته باشند.»
حسنی حضور رسانه‌ها در بحث معرفی و شناسایی ظرفیت‌های گردشگری و اقتصادی و استفاده از فضای مجازی برای معرفی بیشتر جاذبه‌ها را از جمله برنامه‌های ضروری مقدماتی این رویداد می‌داند و می‌گوید: «وزارت امور خارجه از طریق رایزن‌های فرهنگی و با توجه به ذائقه کشورها باید قابلیت‌ها را به کشورهای عضو معرفی کند‌.»
او از آمادگی دبیرخانه رویداد ۲۰۲۲ ساری برای ارائه مشاوره به وزارت امور خارجه خبر می‌دهد‌.
سیف‌الله فرزانه (مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران) نیز در گفت‌و‌گو با ایلنا می‌گوید: «با انتخاب ساری به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو و تسری بخشیدن آن به تمامی مازندران، می‌توان از این فرصت برای رونق دوباره گردشگری پس از فروکش کردن شیوع کرونا بهره برد.»
فرزانه گام نخست برنامه‌ریزی‌ها را معرفی جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگ بومی ساری و استان و تمرکز بر ظرفیت‌های مردمی و فعالان بخش خصوصی می‌داند و می‌گوید: «در این شرایط کرونایی بهترین فرصت برای توجه به زیرساخت‌ها و رفع نواقص و کمبودهای میزبانی از گردشگران کشورهای عضو اکو فراهم است و از همه دستگاه‌ها خواسته‌ایم تا یک سال آینده توسعه زیرساخت‌ها را مورد توجه قرار دهند.»
ساری و اردبیل در نشست وزرای گردشگری کشورهای عضو اکو در تاجیکستان به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو انتخاب شدند‌.
سازمان همکاری‌های اقتصادی  در منطقه با نام مخفف اکو، یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای است. سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه در سال ۱۳۴۳ نخستین بار این اتحادیه را تأسیس کردند. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد در پسا کرونا گردشگری در سطح منطقه و کشور‌های همسایه شروع می‌شود‌. پایتختی ساری و اردبیل فرصتی برای ورود دوباره گردشگران کشورهای همسایه و منطقه به ایران است البته اگر این فرصت مثل همدان و تبریز از دست نرود‌.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار