وبینار «آشنایی با پدافند غیرعامل در کتابخانه های عمومی» با حضور مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خراسان رضوی و مدیرکل دفتر مرکزی حراست نهاد کتابخانه های عمومی کشور در استودیو کتاب اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۰۷۱۲۴
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹ 06 November 2021

به گزارش تابناک رضوی، وبینار «آشنایی با پدافند غیرعامل در کتابخانه های عمومی» با حضور جواد نجفی، مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خراسان رضوی؛ سیدمحمدرضا هاشمی نیا، مدیرکل دفتر مرکزی حراست نهاد کتابخانه های عمومی کشور؛ حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی و حمید قاسمی، معاون مجموعه پدافند غیرعامل ورئیس تهدیدات خاص و سایبری استانداری خراسان رضوی در استودیو کتاب اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی برگزار شد.

در ابتدا حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با اشاره به برگزاری این وبینار گفت: امیدوارم برگزاری وبینار «آشنایی با پدافندغیرعامل در کتابخانه های عمومی» باعث افزایش دانش ما در حوزه پدافند غیرعامل شود.
وی در رابطه با تعریف پدافند غیرعامل افزود: پدافند غیرعامل به معنای کاهش آسیب پذیری نیروهای انسانی، تجهیزات و اسناد یک سازمان و کشور را در مقابله با عملیات خصمانه و مخرب دشمن در مواقع بحران است. ممانعت از دستیابی دشمن به اطلاعات در حوزه تهاجمات فرهنگی و جنگ نرم یک از اقدمات پدافند غیرعامل محسوب می شود.
مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با اشاره به بحث جنگ نرم دشمن با هدف گیری نسل جوان جامعه، افزایش دانایی و آگاهی کتابداران را به عنوان افسران جبهه دانایی با موضوع پدافند غیرعامل را مهم خواند.

جواد نجفی، مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خراسان رضوی با تبریک هفته پدافند با استانداران، بخشداران، مدیران و تمامی کسانی که به نحوی وظیفه حفظ ارزشهای انقلاب اسلامی را برعهده دارند، گفت: حفظ ارزشهای انقلاب اسلامی باعث رشد و تعالی جامعه موثر است و در این میان کتابداران وظیفه مهم پدافندی فرهنگ سازی و رشد و تعالی فرهنگ در سطح جامعه را ایفا می کنند.
وی افزود: در واقع کتابداران در حوزه پدافند غیرعامل وظیفه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی را برعهده دارند.

در ادامه سیدمحمدرضا هاشمی نیا، مدیرکل دفتر مرکزی حراست نهاد کتابخانه های عمومی کشور با بیان اینکه پدافند غیرعامل از قدمتی معادل تاریخ زندگی انسان برخوردار است، گفت: انسانهای اولیه برای حفظ خود از خطرات احتمالی به مأمنهای طبیعی مانند غارها و ... پناه می بردند که این خود یک نوع ساده از پدافند غیرعامل است اما به تدریج و با پیشرفت جوامع بشری اقدامات گسترده تری در راستای حفظ کیان و نظام جامعه انجام شد.
وی با اشاره به جنگهای اتفاق افتاده در 2 دهه اخیر پیرامون کشور ایران، افزود: امروز دشمنان با وجود ناکامی های بدست آورده دست از کینه ورزی برنداشته و همچنان به انجام فعالیتهای مخربانه در راستای نابودی هویت انقلاب اسلامی ایران ادامه می دهد، در میان وظیفه ما در این دوران پر چالش مصون سازی کشور از این خطرات از طریق کاهش آسیب پذیری زیرساختهای حساس و مهم است.
سیدمحمدرضا هاشمی نیا پدافند غیرعامل را صلح آمیزترین و اثربخش ترین روش دفاعی خواند و گفت: پدافند غیرعامل دارای اصولی از جمله مکان یابی و انتخاب عرصه های ایمن از جغرافیای کشور است به عبارتی دیگر پدافند غیرعامل یعنی بدون استفاده از سلاح میزان آسیب پذیری نیروی انسانی، تاسیسات و تجهیزات را کاهش دهیم و به توزیرع قدرت غیرعاملی در جامعه پرداخته شود.
وی با اشاره به سیاستهای نهاد کتابخانه های عمومی کشور در حوزه پدافند غیرعامل در 13 بند، افزود: نقش کتابخانه های عمومی به عنوان فرهنگسراهای اجتماعی در جامعه شامل 2 نقش می شود، نقش اول را به عنوان مخاطب، گنجینه دانش کشور و محل رفت و آمد عموم مردم و فرهیختگان را ایفا می کند و در نقش دوم به عنوان دانشگاه های غیررسمی مردم است که هدفشان آموزش و ترویج موضوعات مرتبط با پدافند غیرعامل در جامعه هدف خود فعالیت می کند.
سیدمحمدرضا هاشمی نیا در خصوص اجرای دو نقش کتابخانه ها در حوزه پدافند غیرعامل، گفت: در قسمت اول کتابخانه های عمومی باید مفاد پدافند غیرعامل را شامل رعایت اصول ساختمانی در احداث کتابخانه ها، پیش بینی نقاط امن در کتابخانه ها در هنگام بروز حوادث طبیعی و غیرطبیعی، آگاه سازی کارکنان از شرایط بیمه نامه ها ساختمان کتابخانه ها، اجرای تمهیدات لازم برای نگهداری از نسخ کمیاب خطی، سنگی و ... ، حفاظت دیجیتالی از این منابع و مهمترین آنها آشنایی کتابداران با چگونگی مقابله با حوادث در پیش رو و اتفاق افتاده و امنیت فضای سایبری است.
وی تصریح کرد: اما در نقش دوم کتابخانه های عمومی باید به عنوان بازوی پدافندغیرعامل در نقش آموزش مردم اقدامات لازم را انجام دهند، بطور مثال می توان به آموزش و اطلاع رسانی همگانی در رابطه با انواع بیماریهای جسمی و روحی و راه های پیشگیری و درمان آنها و حفظ امنیت اجتماعی در کتابخانه ها با نصب دوربینهای مدار بسته ، نصب سیستم های هشداردهنده، آموزش کتابداران در رابطه با تخلیه اطلاعات تلفنی و ... اشاره کرد.

در پایان حمید قاسمی، معاون مجموعه پدافند غیرعامل ورئیس تهدیدات خاص و سایبری استانداری خراسان رضوی گفت: بحث پدافند غیرعامل در کتابخانه های عمومی شامل 2 قسمت می شود که می توان را راستای آن اقدامات لازم را انجام داد، قسمت و شرط اولیه شامل حفاظت، امنیت و ایمنی کالبد کتابخانه های و فضای احداث آنها و همچنین اسناد و مدارک موجود در کتابخانه هاست و اما بخش دوم و اصی آن مباحث آینده نگری و برنامه ریزی دراز مدت است که با توجه به بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) سازمان پدافند غیرعامل در آن حوزه تشکیل شد و ساز کارها را از دستگاه های اجرایی مطالبه می کند.
وی افزود: پدافند غیرعامل در کتابخانه های عمومی بصورت مردم محور و اجتماع محور است تا بتوانیم با استفاده از ظرفیت آنها سطح فرهنگ عمومی که عقل بالفعل جامعه است و اخلاق فردی که عقل بالفعل فردی است را ارتقاء دهیم. این امر باعث افزایش آگاهی جامعه نسبت به محیط و مباحث پیرامون کشور می شود که نتیجه آن اجرای اهداف سازمان پدافند غیرعامل است.

گفتنی است، در ادامه این وبینار جلسه پرسش و پاسخ با کتابداران و با حضور حمید قاسمی، معاون مجموعه پدافند غیرعامل ورئیس تهدیدات خاص و سایبری استانداری خراسان رضوی در خصوص نقش کتابخانه ها در پدافند غیرعامل برگزار شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار