کد خبر: ۱۰۰۷۲۸۸
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۸ 06 November 2021

تابناک رضوی: اول از همه باید به این پرسش ها پاسخ داد: شهرداری مشهد تا چه اندازه در برابر تکانه ها تاب آور است؟ شهرداری مشهد در مسیر اقتصاد مقاومتی است یا مقاومت اقتصادی؟

تفاوت اقتصاد مقاومتی و مقاومت اقتصادی در این است که مقاومت اقتصادی به معنای تدافع در برابر تهدیدهای دشمن است، بگونه­ ای که تأثیر عمیقی بر زیرساخت­ های اقتصادی سیستم مورد نظر ندارد. اما در اقتصاد مقاومتی ضمن درک عمیق از در کمین بودن دشمن، اقدامات و برنامه­ ریزی تهاجمی و تخریبی نیز صورت می­ گیرد و فعالیت­ ها متوقف نشده و تهدیدها تبدیل به فرصت شده و نقشه­ های دشمن نیز خنثی می­گردد.

تکانه (شوک) عوامل تهدیدزای سیستم هستند که بنا به شرایط درونی سیستم (آسیب­ ها و یا نقاط قوت) می­ توانند اثرات مثبت و منفی داشته باشد. به عبارتی دیگر تکانه می­تواند مخرب یا مولد باشد. به­ عنوان مثال تکنولوژی تخریب خلاقانه است، یعنی در عین حال که بهره­ وری را بالا می­برد می­تواند برخی ساختارهای سنتی موجود را تخریب و نابود نماید. حال اگر سیستم شهرداری، آسیب­پذیری درونی خود را کاهش داده و خود را در مقابل تکانه­ ها تاب آور نماید، بدین معناست که سیستم توانایی مقاومت و ایستادگی در مواجهه با تکانه را دارد و امکان برگشت به حالت اولیه و حالت ارتجاعی خواهد داشت.

تکانه­ ها می­ توانند برون­زا (خارج از اختیار و کنترل سیستم) و یا درون­زا (تحت کنترل سیستم) باشند. بعبارتی دیگر در وقوع و حدوث تکانه­ های برون­زا سیستم تقریباً نقشی ندارد و عوامل برون­زا تحت کنترل سیستم نیستند، اما در وقوع و حدوث تکانه­ های درون­زا سیستم نقش دارد. برخی از تکانه­های برون­زا عبارت است از: تکانه طبیعی، تورم، نرخ ارز، تحریم­ های مالی و تجاری و ... برخی تکانه­ های درون­زا نیز عبارت است از: تغییر و تحولات مدیریتی، حاشیه­ نشینی و توسعه حریم شهر مشهد، افزایش نرخ دستمزد، افزایش نیروی انسانی جدید، تکانه نقدینگی، فساد و...

برون­زا و یا درون­زا بودن تکانه­ ها امری نسبی است. بعنوان مثال تکانه ارزی نسبت به سیستم شهرداری برون­زا، اما نسبت به سیستم بانک مرکزی درون­زا و قابل کنترل است.

اگر شهرداری مشهد بتواند سیاست­ ها، برنامه ها و فعالیت های فعالانه ای طراح ریزی نماید بگونه­ ای که یک اقتصاد و یا سیستم اقتصادی اولاً در ساخت درونی خودش از قوام و استحکام برخوردار باشد، ثانیاً در مواجهه با عوامل تهدیدزای خارجی بتواند قوام و پایداری خود را حفظ نماید، اقتصاد مقاومتی در سیستم محقق شده است. اما مقاومت اقتصادی صورتی منفعل داشته و صرفاً بمعنای تدافع در برابر تهدیدهای دشمن می باشد. اگر تکانه­ ها در چارچوب اقتصاد مقاومتی احصاء، سنجش تأثیر، پیش­بینی و آینده نگری نشود، ممکن است منجر به بحران اقتصادی و یا اجتماعی در شهر گردد.

مهندس سید جلیل بامشکی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار