مدیر جهاد کشاورزی شیروان گفت: کاهش بارندگی و به دنبال آن خشکسالی های پی در پی، ۳۲.۶ درصد تولیدات زراعی سال ۱۴۰۰-۹۹ را کاهش داد که این وضعیت کشاورزان را در معرض تنگنای مالی قرار داده است.
کد خبر: ۱۰۲۰۲۷۴
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۲ 04 January 2022

 

به گزارش تابناک خراسان شمالی، حسن ایزانلو اظهار داشت: در سال ۹۹-۹۸، ۱۹۸ هزار و ۹۳۲ تن انواع محصولات زراعی از جمله گندم، جو، ذرت، کلزا، گوجه فرنگی، چغندر و خیار در این شهرستان تولید شد که این میزان امسال به ۱۳۴ هزار و ۷۰ تن رسید.

 

سال زراعی ۹۹- ۱۴۰۰، ۳۱ هزار و ۵۰۰ هکتار غلات پاییزه در اراضی کشاورزی شهرستان کشت شد که سال ماقبل آن این رقم ۳۱ هزار و ۸۰۰ هکتار بود.

 

از این میزان کشت، ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار محصول آبی و ۲۱ هزار هکتار دیم بود که به دلیل کاهش بارندگی، خشکسالی و گرانی نهاده ها در مقایسه با سال گذشته ۳۰۰ هکتار کاهش داشته است.

 

وی در خصوص کاهش آب سد بارزو این شهرستان و نگرانی ها کشاورزان خاطرنشان کرد: سطح اراضی کشاورزی تحت پوشش این سد، ۵ هزار و ۳۱۷ هکتار است که شامل مناطق منصوران، زیارت، قلندرآباد و خانلق است که بیشتر شامل باغ انگور و زراعت عمده گندم و جو است که نیاز آبی آن پایین است و کشاورزان جهت جبران کمبود آب باید آبیاری نوین را اجرا کنند.

 

ایزانلو اضافه کرد: استفاده از ارقام مناسب، الگوی کشت و کشت گونه گیاهی کم آب طلب جهت بهره وری بالای آب از دیگر راهکارها برای مقابله با کاهش عملکرد محصول است، همچنین طی سال های اخیر کشت دانه روغنی کاملینا را شروع کردیم که نیاز آبی کم دارد و با یک نوبت آبدهی عملکرد خوبی خواهد داشت.

 

مدیر جهاد کشاورزی شیروان گفت: در اراضی منصوران از توابع بخش مرکزی این شهرستان کشت محصول ذرت و کلزا کم است و مجهز به آبیاری نوین است ولی سایر مناطق که کشاورزان در کشت خود آبیاری نوین را اجرا نکردند با کاهش عملکرد محصول مواجه بودند.

 

ایزانلو افزود: خشکسالی ها و کاهش بارندگی ها موجب شده کشاورزی آبی در خطر باشد و کشاورزان بابت این موضوع نگران هستند،کشاورزی در بحث دیم تعطیل است و کشت آبی هم بیش از ۹۰ درصد وابسته به چاه ها است.

 

حجم آب سد بارزو این شهرستان امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۵ درصد کاهش داشته است.

 

طی سه ماه زراعی امسال فقط ۹.۸ درصد بارش ها محقق شده است و شیروان جزو پنج ایستگاه بدتر استان از نظر بارش است که تبعات خشکسالی سال گذشته یک تنش در منطقه است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار