پیش بینی کاهش سفر ایرانیان به مشهد در ایام نوروز
طبق پیش بینی های انجام شده در نوروز 94 نسبت به سال گذشته تعداد متقاضیان سفر به مشهد کاهش خواهد یافت و رتبه مشهد در بین دیگر مقاصد گردشگری در ایام نوروز باز هم نزول پیدا می کند.
کد خبر: ۱۰۲۴۹
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۱ 04 March 2015

به گزارش تابناک،طی سال های گذشته به دلیل وضعیت اقتصادی مردم،میزان سفرهای نورزی کاهش یافت که این کاهش در اولین مرحله خود را در حضور زائران خصوصا در ایان سال جدید در مشهد نشان داد.

اگرچه در سال های دهه 80 معمولا ظرفیت هتل ها و واحدهای اقامتی  مشهد یک ماه پیش از آغاز تعطیلات نوروزی تا پایان تعطیلات به صورت کامل رزو می شد،اما در نورز 93 طبق اعلام رئیس اتحادیه هتل داران 20 درصد ظرفیت هتل های مشهد خالی مانده بود.

جدای از مشکلات اقتصادی،ترافیک زیاد در اطراف حرم مطهر،سرگردانی زائران و نبود امکانات رفاهی مناسب باعث شد تا مدت ماندگاری زائران در مشهد از 5 روز به کمتر از 3 روز کاهش یابد.

این کاهش زمان ماندگاری به احتمال فراوان در نوروز 94 تکرار خواهد شد و بعد نیست آمار زائران نورزی مشهد در مقایسه با سایر نقاط کشور از جمله شهرهای شمالی،جنوبی و تاریخی در رتبه پایین تر از 5 قرار گیرد.

ظرفیت خالی هتل ها

در هیمن رابطه رئیس اتحادیه هتل‌داران خراسان رضوی در گفتگو با روزنامه مردم مشهد، با اشاره به اینکه در نوروز سال گذشته فقط ٨٠‌درصد ظرفیت هتل‌های مشهد پر شده بود گفت: امسال نیز پیش‌بینی می‌کنیم در ایام نوروز ظرفیت خالی برای پذیرایی از زائران در هتل‌ها وجود داشته باشد.

محمد قانعی افزود: «در‌حال‌حاضر دویست هتل یک تا پنج ستاره در مشهد مشغول ارائه خدمات به زائران هستند.» همچنین تصریح کرد: ظرفیت این هتل‌ها در مجموع ٧٥‌هزار نفر اقامت است که با توجه به درجه کیفی ارائه خدمات، نرخ‌های متفاوتی نیز دارند.

وی با تاکید بر اینکه در نورز امسال هیچ افزایش قیمتی در هتل‌های مشهد نخواهیم داشت، گفت: بر‌اساس نرخ‌نامه ابلاغی به هتل‌ها، کمترین قیمت اقامت اتاق دو تخته در هتل یک ستاره همراه با صبحانه ٦٠‌هزار تومان و بیشترین قیمت مربوط به اتاق دو تخته در هتل ٥‌ستاره همراه با صبحانه به قیمت ٤٠٠‌هزار تومان است.رئیس اتحادیه هتل‌داران خراسان رضوی با اشاره به فعالیت واحدهای غیرمجاز اقامتی در مشهد گفت: متاسفانه افراد سودجو با استفاده از آگاهی‌نداشتن و ارائه نرخ‌های غیر‌واقعی از زائران سوءاستفاده کرده و آنان را در منازل مسکونی فاقد نظارت و امکانات اسکان می‌دهند.

قانعی با اشاره به اتفاقات رخ داده برای زائران ساکن در اماکن اقامتی غیرمجاز طی سال‌های گذشته اظهار کرد: متاسفانه تاکنون چندین مورد مرگ‌و‌میر به دلایل مختلف در واحدهای غیر‌مجاز اتفاق افتاده که دلیل آن نبودن امکان نظارت بر این واحدها بوده است.

وی در ادامه با اشاره به نظارت‌های مستمر بر روند ارائه خدمات واحدهای دارای مجوز اسکان توسط کارشناسان اتحادیه هتل‌داران گفت: معمولا هتل‌ها در اسفند هر سال اقدام به بازنگری در امکانات خود کرده و کاستی‌ها احتمالی را برطرف می‌کنند که این اقدامات همراه با نظارت کارشناسان انجام می‌پذیرد.

رئیس اتحادیه هتل‌داران خراسان رضوی با اشاره به رسیدگی فوری به شکایت زائران اظهار کرد: اگر زائری نسبت به نرخ و ارائه خدمات ارائه شده در هتل‌های مشهد شکایتی داشته باشد و موضوع را تلفنی با ما در میان بگذارد در فاصله زمانی کمتر از یک‌ربع، بازرسان در محل حاضر شده و به شکایت وی رسیدگی می‌کنند.قانعی تاکید کرد: تاکنون تذکرهای جدی به برخی واحدهای اقامتی داده شده و حتی در چند مورد واحد اقامتی به‌دلیل تخلف پلمب شده است.

آمار مسافران اعلام نمی شود

طبق اعلام استانداری خراسان رضوی به دلیل فراهم نبودن زیرساخت های سرشماری زائران در مشهد،تعداد زائران نورزی 93 اعلام نشد و مسئولان تنها به ارائه آمار مسافران ورودی از مسیر فرودگاه،راه آهن و پایانه مسافربری پرداختند که به احتمال زیاد این روند در سال آینده نیز ادامه خواهد یافت.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار