معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه:
معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه گفت: کنترل و پیشگیری از سرطان یک ضرورت بهداشتی به شمار می رود، امسال هشتم لغایت پانزدهم بهمن ماه به عنوان هفته پویش ملی مبارزه با سرطان و با شعار" فاصله ها را کم کنیم" در نظر گرفته شده است.
کد خبر: ۱۰۲۵۲۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۷ 29 January 2022

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه ایراهیم شکیبا به مناسبت آغاز هفته ملی پویش مبارزه با سرطان، اطهار کرد: با توجه به اهمیت بیماری سرطان سازمان جهانی بهداشت روز چهارم فوریه هرسال را به عنوان روز جهانی سرطان نامگذاری کرده است.

وی افزود: در ایران نیز هشتم لغایت پانزدهم بهمن ماه به عنوان هفته پویش ملی مبارزه با سرطان و با شعار" فاصله ها را کم کنیم" در نظر گرفته شده است.

شکیبا با تاکید بر اینکه سرطان یکی از مهمترین مشکلات سلامتی در تمام جوامع می باشد، عنوان کرد: این بیماری به عنوان دومین عامل مرگ و میر، یکی از مهم ترین بیماریهای غیر واگیر و اولویت های نظام سلامت کشور می باشد' سرطان در ایران سالیانه جان بیش از سی هزار نفر را می گیرد و در همین زمان بیش از صد هزار نفر مورد جدید ابتلا در کل کشور مشاهده می شود.

معاون بهداست دانشگاه علوم پزشکی گفت: کنترل قابل توجه بیماریهای واگیر در چند دهه گذشته به دلیل ارتقاء بهداشت عمومی، واکسیناسیون، تولید آنتی بیوتیک ها و داروهای موثر، منجر به افزایش امید به زندگی و افزایش درصد سالمندی شده است، از طرف دیگر صنعتی شدن جوامع و تغییر سبک زندگی و گرایش به زندگی ماشینی باعث افزایش عوامل خطر ابتلا بهبیماریهای غیر واگیر از جمله سرطان ها گردیده است.

شکیبا با اشاره به اینکه از مهمترین این عوامل خطر می توانیم به کم تحرکی، مصرف دخانیات، تغذیه نامناسب و آلودگی های زیست محیطی است، تصریح کرد: نکته قابل توجه این است که انتظار می رود به دلیل سالمند شدن جوامع و سبک زندگی نامناسب، موارد بروز سرطان در جهان در دهه آینده به دو برابر میزان فعلی افزایش یابد.

وی افزود: متاسفانه بیش از ۷۰ درصد این افزایش بروز در کشورهایی در حال توسعه رخ خواهد داد. بنابراین برنامه ریزی برای کنترل و پیشگیری از سرطان یک ضرورت بهداشتی به شمار می رود، نکته امیدوار کننده در پیشگیری از سرطان ها این است که بیش از یک سوم سرطان ها قابل پیشگیری و یک سوم دیگر نیز به شرط تشخیص زود هنگام درمان پذیر هستند.

شکیبا در خصوص تشریح برنامه های این هفته اظهار کرد: در این هفته علاوه بر اجرای برنامه های آموزشی، جلب مشارکت ذینفعان و تهیه محتواهای آموزشی و تبلیغاتی با هدف حساس سازی و آگاهی بخشی به عموم مردم در زمینه ی پیشگیری و درمان سرطان در دستور کار است، این هفته فرصتی است مناسب تا در راستای کنترل و پیشگیری و از بیماری سرطان اقدامات لازم را اجرا نماییم، امید است با تلاش و حمایت تمامی سیاستگذاران داخلی و خارجی حوزه سلامت گامی مثبت و ارزنده در جهت برگزاری شایسته هفته پویش ملی مبارزه با سرطان برداریم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار