اگر دولت در ایلام به دنبال تغییر وضع موجود به معنای واقعی کلمه است باید بداند که انتخاب مدیران توانمند و کارا بخش مهم تامین کننده این هدف دولت است ،اما مسیری که اکنون شاهد پی گرفتن آن از سوی کانون تصمیم گیری هستیم ،تسهیل کننده اهداف انتخاباتی نمایندگان و تغییر وضع مدیریتی به نفع آنان است و لاغیر !
کد خبر: ۱۰۲۶۳۰۰
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵ 02 February 2022

تابناک ایلام علی اصغر اسدی::بارها در مطالب مرتبط با تغییرات مدیریتی به این نکته مهم تاکید داشته ایم که متعاقب تغییرات در هرم سیاسی و اجرایی ،همسو نمودن لایه های میانی و پایینی مدیریت با مانیفست و برنامه های هرم امری بدیهی و البته لازم است.

در هر نظام سیاسی این اصل پذیرفته شده ایست که برای پیشبرد برنامه ها و اهداف قدرت مستقر و همچنین ایجاد رغبت در افراد برای حضور در فرآیندهای رقابت سیاسی از مدیران همسو و توانمند در بدنه مدیریت استفاده شود.

تا جایی هم که به یاد داریم این موضوع در تغییرات سیاسی و اجرایی در ساختار مدیریت کشور امری رایج بوده و در این دولت نیز اجرایی شدن آن ضرورتی اجتناب ناپذیر است و موضوع بدیعی نیست.

پس از تغییرات اعمال شده در ساختار سیاسی که استانداری و فرمانداری ها بعنوان ویترین دولت مستقر آن را تجربه نمود،اینک تغییرات به دستگاههای اجرایی نیز سرایت کرده است .

به دنبال این روند چند روز پیش شاهد بودیم مدیریت آموزش و پرورش استان که در دست یک فرزند شهید بود سهم یک نماینده شد و امروز نیز خبر می رسد که مدیریت جهاد کشاورزی از دست یک خانواده شهید دیگر خارج و در اختیار نزدیکان نماینده دیگر قرار می گیرد .

آنگونه که پیداست شعار رییس دولت مبنی بر عدم استفاده از بانیان موجود به گونه ای دیگر تفسیر و تعبیر می شود،چرا که نوک پیکان تغییرات به سوی فرزندان و برادران شهدا نشانه گرفته شده به گونه ای که این پندار در اذهان شکل گیرد که گویی این عزیزان بانی وضع موجود شده اند !!اما مدیران دستگاههای شکل دهنده وضع موجود براحتی ابقا می شوند!

اما از همین آغاز کار باید گفت ،آنچه را که شاهد و ناظر هستیم ،کارکردیست هدفمند نه در راستای عینیت بخشیدن به شعارها و‌برنامه های دولت مستقر بلکه برنامه ایست هوشمندانه بر بستر سهم خواهی های منبعث از دخالت بی حد و حصر دستگاه تقنینی درسیستم اجرایی با خروجی اقناع فعالین ستادهای انتخاباتی نمایندگان که اصل گردش نخبگانی در راستای عملی شدن شعارهای دولت را به گوشه رینگ کشانیده است.

همه می دانیم که امروز مردم از نظر معیشتی ،اقتصاد و اشتغال در تنگنا قرار گرفته است،رکود همه جانبه مسیر توسعه را مسدود و بیکاری و فقر مردم را در گرداب ناامیدی گرفتار کرده است .

مردم در انتخابات ریاست جمهوری به شعارها و‌گفتمانی رای داده اند که بهبود وضعیت جاری یکی از شعارهای اساسی آن بوده است ،از سویی نیز مسببین وضع جاری به یک‌ گفتمان غالب در سپهر سیاسی کشور مبدل شده است.

اما بر خلاف این ادعا و شعار باید گفت تغییرات مدیریتی در مسیری کاملا متباین و مغایر با شعارهای دولت در حال پیگیری است ،چرا که تصمیمات اتخاذ شده جوابگوی هدف خروج کشور از این وضعیت نیست و این نگران کننده است!

بررسی انتصابات و ابقاهای صورت گرفته نشان می دهد که یا تصمیم گیران از تشخیص نقاط و‌عوامل شکل گیری وضعیت جاری عاجزند یا اینکه عامدانه در مسیر استمرار وضع موجود گام بر میدارند.

شوربختانه نگاه مسموم رخنه کرده در بستر تصمیم سازی ها مانع از این شده است که نقاط و کانون شکل گیری وضع موجود در کشور شناسایی و برای آن چاره اندیشی کنند ،برخی نمایندگان با در حصر قرار دادن قدرت اجرایی ،به جای نظارت و قانون گذاری منطقی و علمی و کمک به دولت برای رفع نابسامانی ها ،با دخالت های خود و تحمیل اطرافیانشان به دستگاه اجرایی ، مانع از ریل گذاری برای بهبود وضع موجود شده اند ،ریلی که جز با بکارگیری نیروهای توانمند و با تجربه امکان حرکت دادن قطار توسعه بر روی آن میسور نخواهد شد .

بارها گفته ایم و بازهم می گوییم ،استان کوچک و پرظرفیت اما محروم ایلام اسیر نگاه‌های مخرب قبیله سالارانه شده و نباید مجالی برای طرح‌موضوعات انشقاق کننده و وحدت شکن پیدا شود ،بنابراین استفاده از نیروهای توانمند و شایسته در راس مصادر مدیریتی صرف‌نظر از اینکه به کدام تیر و طایفه منتسب باشند یک اصل مهم برای خروج استان از محرومیت است .

اما در عین حال تمرکز بر این نگاه نباید به حاشیه امنی برای ایل سالاران مبدل شود تا از این حاشیه امن برای تاختن اسب مراد خود برای اهداف انتخاباتی ،بهره برداری سیاسی و باندی بهره گیری کنند.

امروز مدیر گزینه باید بر اساس اصل شایسته سالاری صورت پذیرد ،مدیرانی کارآمد ،باتجربه و توانمند عنان مدیریت استان را به دست گیرند که در کنار مولفه های پیش گفته شده، مرام ،مسلک و برنامه های دولت را قبول داشته باشند و در مانیفست دولت جدید بگنجند اما و اما مراقبت شود که توزان منطقه ای بعنوان محور وحدت اقوام و طوایف استان نیز بعنوان یک اصل رعایت شود.

اگر دولت در ایلام به دنبال تغییر وضع موجود به معنای واقعی کلمه است باید بداند که انتخاب مدیران توانمند و کارا بخش مهم تامین کننده این هدف دولت است ،اما مسیری که اکنون شاهد پی گرفتن آن از سوی کانون تصمیم گیری هستیم ،تسهیل کننده اهداف انتخاباتی نمایندگان و تغییر وضع مدیریتی به نفع آنان است و لاغیر !/ م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار