رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: باید یک گروه حقیقت‌یاب از طرف جهان اسلام برای پیگیری فاجعه منا تشکیل شود، یا دست‌کم گروهی به نمایندگی از سازمان همکاری‌های اسلامی این ماموریت را انجام دهد.
کد خبر: ۱۰۲۹۱۴
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱ 29 September 2015
تابناک بوشهر: آیت‌الله یزدی در درس خارج فقه، با اشاره به فاجعه خونبار منا گفت: به تعبیر یکی از آقایان باید گفت که بنی‌امیه زمان عیدی برای ما نگذاشته‌اند. حادثه دلخراش و غم‌انگیز منا حادثه کوچکی نیست، واقعا هر مسلمانی و هر انسانی بشنود، نمی‌تواند بی‌تفاوت از کنار آن بگذرد. آیت‌الله یزدی در ادامه با بیان اینکه ممکن است این اتفاق تنها ناشی از بی‌کفایتی نباشد خاطرنشان کرد: اینکه فکر کنیم اینگونه حوادث ناشی از ضعف مدیریت است، بعید نیست، اما بعید هم نیست ناشی از توطئه باشد. چرا باید در چنین روزی و در یک فاصله به این کوتاهی، مسیر را ببندند؟

آفتاب یزد در ادامه نوشت: آن هم با توجه به جمعیتی که هر ساله به همین شکل در منا حضور می‌یابند. طبیعی است که این کار عوارضی دارد و صرف بی‌کفایتی و بی‌تدبیری نمی‌تواند دلیل کافی باشد. چنانکه بعضی از رسانه‌های وابسته مثل «بی‌‌بی‌‌سی» و بعضی از رادیوهای دیگر وابسته به غرب، توجیهات بیهوده و سبکی ارائه می‌کنند. آیت‌الله یزدی با اشاره به شرایط استطاعت حجاج و امکان تاثیر کاهش امنیت بر عدم استطاعت ادامه داد: اگر امنیت حجاج به خطر بیفتد، اثر سوء بر استطاعت می‌گذارد. یکی از شرایط استطاعت برای حج، امنیت است.

 اگر هر سال برای حاجی‌ها اینچنین اتفاقاتی پیش بیاید، یک سال آتش‌سوزی باشد و یک سال پلی فرو بریزد و یک سال جرثقیل بیفتد و امنیت حجاج تامین نشود، در استطاعت حجاج تاثیر می‌گذارد. شرایط استطاعت، صرفا استطاعت مالی نیست. امنیت هم یکی از شرایط استطاعت است و با نبود امنیت می‌توان در وجوب حج تشکیک کرد. مگر اینکه به طور رسمی امنیت حجاج را به عهده بگیرند و مسئولیت بپذیرند. تنها مذاکره معمولی و ساده کافی نیست، مسئله ایران و نیجریه و سومالی مطرح نیست، بلکه این مسئله، مشکل جهان اسلام است. حج متعلق به همه مسلمانان است و این خسارت برای همه مسلمانان خواهد بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار