کد خبر: ۱۰۳۱۷۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۶ 29 September 2015
تابناک بوشهر:
شورای فقاهتی منتفی است
محسن کوهکن -عضو هیئت‌رییسه جبهه پیروان خط امام و رهبری
اصول‌گرایان به روحانیت به‌طور عام و جامعتین به‌طور خاص نگاه ویژه‌ای دارند و حرکت به‌سمت همگرایی را با ارشاد روحانیت انجام می‌دهند. در گذشته هم به‌این صورت بوده است.
در‌واقع، همچنان جامعتین در پروژه وحدت اصول‌گرایی محوریت دارد. آنچه درمورد ضلع سوم پروژه وحدت مطح می‌شود در واقع این‌گونه نیست. آیت‌الله مصباح خودشان هم جزو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هستند و آنچه در رسانه‌ها منعکس می‌شود با واقعیت موجود متفاوت است.
اساس ضلع‌سازی کار ما سیاسیون است، نه کار روحانیت؛ بنابراین آنچه با عنوان ضلع سوم ائتلاف از آن یاد می‌شود صحت ندارد؛ اما مسئله دیگر، شورای فقاهت است که همان ماه‌های نخست به‌عنوان پیشنهاد مطرح شد، ولی پس از بحث و گفت‌وگو، تصمیماتی اتخاذ شد که جمع‌بندی‌اش این بود که شورای فقاهتی منتفی است.

 جامعتین و مصباح محور   رفع اختلاف
حمیدرضا ترقی - عضو حزب موتلفه اسلامی
بحث رهبری هیچ‌وقت در اصول‌گرایی نبوده است. جامعتین و آیت‌الله مصباح نقش محوری را درباره رفع اختلافات دارند. البته بحث ضلع سوم هم مطرح نیست. هیچ‌وقت کسی نگفته است که جامعتین به‌تنهایی محوریت دارند. همیشه بحث این بوده است که جامعتین، یعنی دبیر کل جامعه روحانیت مبارز و رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و آیت‌الله مصباح، محور رفع اختلافات اصول‌گرایان هستند، اما رهبری اصلی اصول‌گرایی در ارتباط با انتخابات به همان شورای هماهنگی اصول‌گرایان مربوط می‌شود. در بحث خارج از انتخابات هم همان جلسات همگرایی است که با محوریت آقای تقوی دنبال می‌شود و بیشتر بحث گفتمانی است. شورای هماهنگی از نیمه مهرماه تشکیل می‌شود. اعضای آن همان زمان اعلام می‌شود. نمی‌دانم بحث شورای فقاهتی از کجا مطرح می‌شود. بالاخره آن افراد هر سه فقیه هستند، اما قرار است فقط نقش رفع اختلاف دارد.

جبهه پایداری یک ضلع شورای فقاهتی
مجتبی شاکری- عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران
تجربه گذشته اصول‌گرایان در انتخابات قبلی حاکی از این است که جایگاه جامعتین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ بنابراین با نگاه به همان تجربه، شورای فقاهتی پیش‌بینی شده است که جامعیت روحانیت مبارز، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و آیت‌الله مصباح به‌عنوان سه ضلع این شورا حضور دارند. این شورا با شورای حکمیت متفاوت است؛ زیرا شورای حکمیت نقش زیرمجموعه شورای فقاهتی را دارد. در واقع، فهرست نهایی اصول‌گرایان باید به تأیید شورای فقاهتی برسد. از نظر اصول‌گرایان پیروزی فهرست اصول‌گرایی مهم است، اما اینکه یکی از سه ضلع شورای فقاهت در کنار جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم آیت‌الله مصباح است به‌معنای این ‌نیست که ایشان همسنگ جامعتین است، اما آیت‌الله مصباح نماینده جبهه پایداری است که وزن چشمگیری در جریان اصولگرایی دارد.


نظر جبهه پیروان بر محوریت جامعتین
مصطفی میریان-عضو جامعه اسلامی مهندسین
هرچند اصول‌گرایان همواره از محوریت جامعتین صحبت می‌کنند، به‌هر‌حال جریانی به‌نام پایداری هست که از مصباح یزدی دنباله‌روی می‌کند؛ اما جبهه پیروان خط امام و رهبری همواره نظرشان بر محوریت جامعتین است و ائتلاف را بر همین محور دنبال می‌کنند تا نظر جامعتین را دنبال کنند.
 با‌این‌حال باید در نظر گرفت این مسائل برای انتخابات بیشتر به فهرست‌های انتخاباتی شهرهای بزرگ معطوف است؛ زیرا در شهرهای کوچک بحث‌ها بیشتر فردی است و کمتر اتفاق می‌افتد از جریانی حمایت کنند؛ با‌این‌حال، باید در نظر گرفت اصول‌گرایان باید تلاش کنند برنامه خوبی برای انتخابات مجلس دهم داشته باشند؛ هر‌چند اختلافاتی وجود دارد، باید این مسائل را کنار بگذارند و هماهنگ باشند.
منبع: روزنامه بهار
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار