رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد:
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد گفت: اراضی فاقد سند در شهر مشهد زیاد است و بخش زیادی از مناطق در سطح شهر مشهد فاقد سند هستند و براساس آمارها نباید هیچگونه پاسخگویی نسبت به آن‌ها صورت بگیرد اما براساس یکی از مصوبات شورای شهر همراه با شرایط خاصی، به برخی اراضی می‌توان پاسخگویی کرد، تفاهم‌نامه‌ای بین شهرداری و آستان‌قدس‌رضوی منعقد شده است که در صورت اجرایی شدن بیشتر اراضی سنددار خواهند شد.
کد خبر: ۱۰۳۴۵۱۳
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۲ 16 March 2022

به گزارش تابناک رضوی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، "حمید ضمیری" در نشست هم‌اندیشی نظارت بر ساخت‌وسازهای شهری کلان‌شهر مشهد ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد ساخت‌وساز غیرمجاز بنا به تجربه بنده، طرح تفصیلی است، محدوده‌های منفصل و حاشیه شهر فاقد طرح تفصیلی هستند و شرایط به گونه‌ای شده که سیستم قضایی پای کار آمده و ان شاءالله تا پایان سال ۱۴۰۱ تمام طرح‌های تفصیلی شهر مشهد به تصویب مرجع ذی‌ربط خواهد رسید و دیگر محله‌ای در شهر باقی نمی‌ماند که ضابطه پاسخگویی نداشته باشد.

وی افزود: نحوه تهیه طرح‌ها مهم است زیرا باید منطبق با نیاز واقعی مردم و هر منطقه باشد، متاسفانه عمده الگوها از کشورهای دیگر وارد شده که با شهرها سازگاری ندارد لذا کسانی که این طرح‌ها را تهیه می‌کنند باید این موضوع را مدنظر قرار دهند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: در حال حاضر تحولاتی در این حوزه رخ داده است و اخیرا طی بخشنامه‌ای که در شورای شهرسازی مصوب شده، نگاه ما از حالت تک‌بعدی به چند بعدی و تقاضا و مردم‌محور سوق پیدا کرده است.

ضمیری خاطرنشان کرد: اراضی فاقد سند در شهر مشهد زیاد است و بخش زیادی از مناطق در سطح شهر مشهد فاقد سند هستند و براساس آمارها نباید هیچ‌گونه پاسخگویی نسبت به آن‌ها صورت بگیرد اما براساس یکی از مصوبات شورای شهر همراه با شرایط خاصی، به برخی اراضی می‌توان پاسخگویی کرد، تفاهم‌نامه‌ای بین شهرداری و آستان‌قدس‌رضوی منعقد شده است که در صورت اجرایی شدن بیشتر اراضی سنددار خواهند شد.

وی ادامه داد: عدم انطباق شرایط ملک با طرح مصوب و مراحل پیچیده صدور پروانه از دیگرمشکلات موجود است که صدور پروانه در بستر الکترونیک و هوشمند سبب تسریع امور و حذف رفتارهای سلیقه‌ای می‌شود. تضاد منافع از دیگر عواملی است که ساخت‌وساز غیرمجاز را تشدید می‌کند. از طرفی منافع شهرداری با ساخت و ساز غیرمجاز است و از طرف دیگر وظیفه شهرداری جلوگیری از آن است که این تضاد منافع بر ساخت‌وساز غیرمجاز دامن می‌زند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد ضمن اشاره به اینکه حریم شهر مشهد از 30 هکتار به 86 هکتار رسیده اما امکانات ما تغییری نکرده است، گفت: ادارات حقوقی شهرداری بخشی از وظایف خود را به معنای واقعی پیگیری نمی‌کنند و خدا را شکر برخورد با مرتکبین فک پلمپ تشدید شده است.

ضمیری بیان کرد: برای جلوگیری از گسترش ساخت‌وساز غیرمجاز نیاز به قانون داریم که امیدوارم مجلس این خلا قانونی را برطرف کند، حمایت از پرسنل اهمیت دارد و به دلیل تنش زیاد در این شغل، شهرداری باید توجه ویژه‌ای به این قشر داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار