مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: امکانات رفاهی و بهداشتی بقعه متبرکه امامزاده محمود طیار علیه السلام در روستای درب کلات شهرستان دنا در طول ایام نوروز در قالب طرح نوروزی آرامش بهاری در خدمت زائران نوروزی می باشد.
کد خبر: ۱۰۳۶۱۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۳ 28 March 2022

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، حجت‌الاسلام عباس نصیرالاسلامی افزود : امکانات رفاهی و بهداشتی بقعه متبرکه امامزاده محمود طیار علیه السلام در روستای درب کلات شهرستان دنا در طول ایام نوروز در قالب طرح نوروزی آرامش بهاری در خدمت زائران نوروزی می باشد.

 نصیرالاسلامی گفت: بقعه متبرکه امام زاده نجم الدین علیه السلام معروف به امام زاده محمود طیار علیه السلام در غربی ترین نقطه ی استان در فاصله ی 91 کیلومتری از مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و در فاصله ی 81 کیلو متری از شهر سی سخت در غرب روستای درب کلات از توابع دهستان سادات محمودی شهرستان دنا واقع شده است.

حجت‌الاسلام نصیرالاسلامی اظهار داشت : این زمرد سبز در دامنه ی کوه شورم ، بسان جواهری درخشان در دل جنگل های بلوط از شمال به قبرستان قدیمی و جدید روستا و از جنوب به کوه میلک و منطقه شولیز از غرب به کوه شورم و چشمه ی بیخ بی (بیخ بید ) ، از شرق به روستای درب کلات، محدود می شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بنای فعلی امام زاده محمود طیار علیه السلام، مکعب مستطیل و با مصالح سیمان ، آهن، گچ و آجر و سنگ ساخته است . نمای جلو (شمالی) بقعه از آجر می باشد و دو مناره رفیع طلایی در این سمت ، جلوه‌ی خاصی به بقعه متبرکه این امام‌زاده واجب التعظیم بخشیده است. مناره ها در قسمت پایینی با کاشی نما کاری شده و از بام ساختمان به شکل فلز زرین به این مکان معنوی ، زینت داده است.

 نصیرالاسلامی افزود : گنبدی بزرگ بر بالای ضریح و برفراز ساختمان ، ساخته و نصب شده است. سطح بیرونی گنبد با ایزوگام پوشیده شده و نقره ای رنگ است. در سطح داخلی گنبد تعداد دوازده نیمدری (پنجره کوچک) دور تا دور گنبد ، نور را به ضریح می تاباند . تعداد پنج عرقچین بر فراز این بنا ، در اطراف گنبد ، طراحی و ساخت شده است.

حجت‌الاسلام نصیرالاسلامی گفت: درب ورودی امام‌زاده محمود طیار علیه السلام شهرستان دنا نصب شده است و سقف به شکل طاق با هنرمندی معماران ایجاد شده است. این قسمت ، زیر ساخت آن آماده است ولی نماکاری آن هنوز انجام نشده است.


وی ادامه داد : این بنا به عرض 30/15 متر و به طول نوزده متر طراحی و ساخته شده است. تعداد دوازده ستون چهار گوش ، در صحن ایجاد شده و هر یک با کاشی های مزین به اسماء و صفات جلاله الله ، نماکاری شده است.

نصیرالاسلامی گفت: در سمت شرقی ساختمان بقعه ، دو پنجره ، در سمت جنوب تعداد سه پنجره و در سمت غرب تعداد دو پنجره دیگر ، فضای داخلی صحن را با فضای بیرونی بنا ، مرتبط می نماید .

حجت‌الاسلام عباس نصیرالاسلامی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در اطراف و اکناف امام‌زاده محمود طیار علیه السلام ، ساختمان‌ها رفاهی – بهداشتی در حال ساخت و آماده شدن هست. در قسمت جنوبی بقعه متبرکه ، زائرسرایی طراحی و پاگذاری شده است. این زائرسرا از مصاح سیمان ، آجر، گچ و سنگ و بلوک ساخت شده است. دارای دو طبقه می باشد و تعداد شش اتاق ( زائرسرا ) در طبقه ی اول و تعداد شش اتاق در طبقه دوم بقعه ساخته شده است.

ایوان کم عرض که قریب بیست متر طول دارد در جلو اتاق‌های طبقه اول ، سایه بانی برای اتاق‌ها بوجود آورده است. تعداد هشت ستون چهار گوش در در جلوی ایوان. نمای زیبایی به زائرسرا بخشیده است.

اتاق ها همه شبیه هم طراحی شده اند . هر اتاق دو پنجره در جلو و پشت (قسمت شمال و جنوب زائرسرا ) و یک درب دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار