مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه گفت: کتابخانه مرکزی کرمانشاه و ۶ باب کتابخانه عمومی آسیب دیده از زلزله آبان سال ۹۶ این استان برای تکمیل و بهره برداری نیازمند تامین اعتبار است.
کد خبر: ۱۰۵۱۵۰۶
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴ 19 June 2022

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا، «معصومه حسنی خونسار» روز یکشنبه در دومین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان سرپل ذهاب افزود: امید است در سفر قریب الوقوع رییس جمهور و هیات دولت به استان کرمانشاه، اعتبار لازم برای تکمیل کتابخانه‌های عمومی نیمه تمام در حال احداث این استان تخصیص یابد تا این مطالبه‌ی بحق مردم با بهره برداری از این کتابخانه‌ها محقق شود.

وی اظهار داشت: عملیات اجرایی کتابخانه‌ی مرکزی کرمانشاه در سال ۱۳۸۶ آغاز شد که تا سال ۱۳۹۱ حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای آن هزینه شده، ولی به دلیل نبود اعتبارات لازم، پروژه به مدت ۶ سال متوقف شد و سال ۱۳۹۶ با تزریق اعتبار پروژه را از ۳۰ درصد به ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسید.

حسنی‌خونسار با اشاره به اینکه این پروژه در ابتدا هفت طبقه با زیربنای ۱۵ هزار متر مربع بود و به دلیل کمبود اعتبار به پنج طبقه و با زیربنای ۱۱ هزار متر مربع کاهش یافت، افزود: هم اکنون به دلیل نبود اعتبار عملیات اجرایی آن متوقف شده و تکمیل این پروژه خواسته جوانان و مردم استان است و متاسفانه سالن‌های مطالعه ما امروز جوابگوی جوانان نیست.

مدیرکل کتابخان‌های عمومی استان کرمانشاه گفت: به دنبال وقوع زلزله آبان سال ۹۶، ۶ باب کتابخانه عمومی استان آسیب دید که ۲ باب از این کتابخانه‌ها در شهرستان سرپل ذهاب واقع است و بر اثر تخریب ساختمان ها، کتابخانه‌ها را به محل دیگری انتقال دادیم تا فعالیت کتابخانه ادامه یابد و کار خدمت رسانی فرهنگی و امانت کتاب تعطیل نشود.

حسنی خونسار ادامه داد: هم اکنون ۲ باب کتابخانه‌ی عمومی رسالت و علامه امینی آسیب دیده از زلزله‌ی سرپل ذهاب ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و برای تکمیل نیازمند تامین اعتبار هستند.

وی اضافه کرد: ۲ باب کتابخانه‌های عمومی فعال شهرستان سرپل ذهاب ۴۳۰ مترمربع زیربنا دارند که با ۲۵ هزار جلد منابع، یک هزار و ۸۰۰ نفر عضو فعال این کتابخانه‌ها هستند.

او گفت: امروز کتابخانه‌های عمومی از حالت سنتی خارج شده و به پایگاه‌های فرهنگی، اجتماعی تبدیل شده اند از این رو در همین راستا برنامه‌های فرهنگی ترویجی زیادی برای جذب مخاطبان به کتابخوانی در کتابخانه‌ها به همت کتابداران برگزار می‌شود.

مسوولان باید در حوزه‌ی مطالعه فعال‌تر عمل کنند

فرماندار و رییس انجمن کتابخانه‌های عمومی سرپل ذهاب نیز در این جلسه با اشاره به بیانات رهبرمعظم انقلاب در رابطه با اهمیت موضوع مطالعه گفت:مسوولان ما باید در حوزه‌ی مطالعه فعال‌تر عمل کنند از این رو برای اعتلای این موضوع تعلل نکنیم تا دغدغه‌ی توسعه‌ی فرهنگ مطالعه در جامعه برطرف شود.

«صدراله بابلی» افزود: امروز جامعه‌ای موفق است که در همه‌ی ابعاد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و علمی ترقی داشته باشد و به رقابت بپردازد.

وی اظهار داشت: فضای مجازی هیچگاه جای کتاب را نمی‌گیرد و کتاب ماندگار است، هر شخص چه حقوقی و چه حقیقی باید در جایگاه خود در ترویج و توسعه‌ی مطالعه و کتابخوانی تلاش کند تا جامعه‌ای پویا و با فرهنگ غنی داشته باشیم.

رییس انجمن کتابخانه‌های عمومی سرپل ذهاب نیز گفت: اگر موضوع گسترش کتاب و کتابخوانی را به صورت جدی در دستور کار قرار ندهیم در واقع آسیب‌های اجتماعی را گسترش داده ایم از این رو باید شعار «کتاب در همه جا، برای همه اقشار و در هر زمان باید محقق شود» را در جامعه عملیاتی کنیم.

معصومه اکبری افزود: شهرستان سرپل‌ذهاب قبل از زلزله سال ۹۶ دارای سه باب کتابخانه عمومی فعال شامل که ۲ باب کتابخانه در سطح شهر و یک کتابخانه در روستای ترکویس بخش قلعه شاهین بود.

وی عنوان کرد: در جریان زلزله آبان سال ۹۶ کتابخانه عمومی انقلاب ایمن مانده، اما هر ۲کتابخانه شهری به شدت آسیب دیدند که کتابخانه عمومی رسالت با زیربنای یک هزار متر مربع، ۲ هزار و ۵۰۰ عضو فعال، بیش از ۲۵هزار جلد کتاب دارد.

او گفت: ساختمان کتابخانه عمومی رسالت قدمتی ۴۰ ساله داشت که در زلزله آبان سال ۹۶ تخریب شد و کتابخانه علامه امینی نیز با زیر بنای ۶۶۰ متر مربع با وجود تازه ساز بودن (۱۳۸۹) دیوار‌های آن صدمات جدی را متحمل شد که نیاز به مقاوم سازی دارد.

او ادامه داد: کتابخانه عمومی روستایی انقلاب با زیر بنای ۲۷۰ متر مربع یک هفته پس از وقوع زلزله فعالیت خود را از سر گرفته و با مشکلی مواجه نشده است.

به گزارش ایرنا، زمین لرزه ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان سال ۹۶ در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله و ۳۲ کیلومتری شهر سرپل ذهاب رخ داد که ۶۲۰ کشته و ۱۲ هزار و ۳۸۶ مصدوم داشت و این زلزله به ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۹۳۲ روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بیش از ۱۰۸ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزیی دید.

سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه بیش از ۹۰ هزار نفر جمعیت دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار