هفدمین جشنواره بین‌المللی نهج‌البلاغه با موضوع مدیریت و حکومت علوی در مسجد جامع کبیر یزد به کار خود پایان داد.
کد خبر: ۱۰۵۴۵۰
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹ 04 October 2015

به گزارش تابناک یزد،هفدمین جشنواره بین‌المللی نهج‌البلاغه با موضوع مدیریت و حکومت علوی که روز پنجشنبه در مسجد جامع کبیر یزد آغاز شده بود، روز شنبه بعد از برگزاری مراسم دومین روز و با رونمایی از سوگندنامه مدیر علوی، به کار خود پایان داد.

آیت‌الله سیدجمال‌الدین دین‌پرور رییس بنیاد نهج البلاغه کشور در دومین روز همایش در یزد، با اشاراتی به منشور حکومتی حضرت امیر(ع)، اساس حکومت حق‌گرا، حق‌مدار و تعالی‌گرا را داشتن اعتقاد، تعهد و پاسخگو بودن در برابر خداوند و شرط تحقق آن را نیز مقاومت و پایداری ذکر کرد.

وی در این رابطه به انقلاب اسلامی ایران اشاره و اظهار کرد: امام خمینی (ع) به پشتوانه ملت و خون شهدای کشورمان، حکومت جور و ظلم را از ریشه برکند و پایه‌های حکومتی سالم را بنا کرد.
وی ادامه داد: امروز به رغم وجود برخی کاستی‌ها، در جایگاهی قرار داریم که تنها کشور دنیا محسوب می شویم که رهبرش فقیهی عالم و زاهدی خداترس است ولی در این حال نیز در برابر دنیا با قاطعیت و شجاعت به بیان حق می‌پردازد.
وی تاکید کرد: البته همه مسئولیت‌ها نیز برعهده مقام معظم رهبری نیست بلکه همگان در برابر این رسالت خطیر وظایفی دارند که باید به آن عمل کنند.

جان‌باختگان منا، قربانیان کوی دوست
 به گزارش خبرآنلاین،آیت‌الله محمدرضا ناصری نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه یزد هم در این همایش فتنه امروز علیه دنیای اسلام را نتیجه گرفتار شدن جوامع اسلامی در برخی قومیت‌ها و تعصب‌ها خواند.
وی با اشاره به جان‌باختگان فاجعه منا، اظهار کرد: همه در منا، قربانی می‌برند ولی اینها یک گام پیش‌تر رفتند و خود را قربانی کوی دوست کردند.
وی با آروزی علو درجات برای جان‌باختگان و صبر و توکل به خدا از سوی خانواده‌های بازماندگان این حادثه، از مسئولان کشورهای اسلامی خواست تا به راحتی از کنار خون هزاران انسان جان‌باخته در مناسک امسال نگذرند.
وی تاکید کرد: دنیای اسلام امروز باید به خود آید و مسلمانان و بزرگان جهان اسلام به فکر باشند که چگونه از این فتنه‌ها که عالم اسلام به دست شیطان‌صفتان ایجاد شده است، رهایی یابیم.

رونمایی از کتاب کنگره
جعفر امین‌مقدم، دبیر‌کل هفدهمین کنگره بین‌المللی نهج البلاغه نیز در آخرین روز از برگزاری همایش، از دریافت 80 مقاله توسط دبیرخانه، رونمایی کتاب اول کنگره شامل مقالات کنگره هفدهم و تشکیل کمیته‌های آموزش مدیران علوی و تحلیل عملکرد مدیران علوی در پایان کار کنگره خبر داد.
وی ادامه داد: ماحصل فعالیت‌های این دو کمیته در قالب کتاب دوم کنگره هفدهم و برای نشر در کشور تهیه خواهد شد.
در این کنگره به استاد محمود رهبران خوشنویس برجسته یزدی، به بیت مرحوم علی‌نقی فیض‌الاسلام و استاد سیدجلیل رسولی، تقدیر شده و نشان عالی علمی و هنری بنیاد نهج البلاغه اهداء شد.

در آخرین روز از برگزاری کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه به میزبانی مسجد جامع یزد، میشل کعدی از راهبان کشور لبنان به شعرخوانی در مورد ویژگی‌های حضرت علی(ع) پرداخت، در ادامه کتاب های یادنامه کنگره هفدهم و کتاب مقالات کنگره و مجموعه 15 جلدی کتاب‌شناسی نهج البلاغه اثر سلمان حبیبی به نمایش درآمد و از سوگندنامه مدیر علوی به ترتیب زیر رونمایی شد:

پروردگارا
از اینکه شکرانة نعمت هایت را با امکان خدمتگزاری به بندگانت نصیبم نموده ای پاس داشته، سوگند یاد می¬کنم که:
1. اطاعت از فرامین الهی را بر همة امور مقدم دانسته، تدبیر و رای خود را همسو با تدبیر و مدیریت پروردگار عالم قرار دهم و اهم دستورات و توقعاتم از نیروها رعایت تقوا باشد. (ن.53)
2. موقعیًت وجایگاهی که در آن قرار گرفته ام را آزمون و امانتی از سوی خداوند دانسته و آن را فرصتی جهت دستیابی به قدرت و کامیابی خود و اطرافیانم قلمداد نکنم. (ن.5)
3. به منزله یک کارگزار حکومت اسلامی، تلاش و همت خود را در جهت حل مشکلات و مسائل مردم به نحو احسن به کار خواهم بست؛ و به مصداق اين بيان که «رئيس القوم خادمهم» خدمت را چیزی جز ادای حق مردم نمی دانم. (خ.34)
3. تواضع و فروتني را سر لوحة کار خود قرار خواهم داد، تا بتوانم با مخاطبینم (چه همکاران و چه مراجعین)، به عدالت و نرم خویی رفتار نمایم. (ن.27) 4. تلاش خواهم نمود که به واسطة موهبت الهی سعة صدر، ظرفیت شنیدن سخن تلخ حق را پذیرا باشم؛ تا بتوانم از مشارکت بیشتر افراد در تصمیم سازی ها و ارائة راه کارهای بهتر و مفیدتر بهره مند شوم. (ن.53)
5. سلامت نفس و عقلانیت را در تصمیم¬های خود مبنا قرار داده، کبر و غرور را از خود دور ساخته، خود را همه کاره و مصون از اشتباه ندانم. (ن.53 ،ح.413)
6. به شکرانة شعور و فهمي که خالق هستی به من ارزاني داشته، مسئولیت اشتباهات خود رامی پذیرم و با روحيه ا‏ي محکم و استوار، و با تمام توان درصدد جبران آن خواهم کوشید. (خ.34) 7. با استعانت از ذات باریتعالی، مساعی خود را به کار خواهم برد که با بصیرت و معرفت به درکی صحیح از روابط علّت و معلولی مسائل و پدیده ها نائل گشته، راه حل های مناسب را با حفظ ارزشها، دریابم. (خ.10)
8. از هرگونه عیب جویی و برملا نمودن راز و عیب همکاران و مخاطبین پرهیز نموده، سخن چین را خائن دانسته، و با بخیل، ترسو و طمعکار مشورت نخواهم نمود. (ح.29 ،ن.53 ،ح.109 )
9. هنگام گزینش و انتخاب نیروها، واجدین شرایط را بدون لحاظ نمودن توصیه های اطرافیان و صرفاً طبق ضوابط و از نیروهای خوش سابقه، متخصص، حق¬گو وحق¬گرا، انتخاب نمایم. (ن.53)
10. همواره با دانشمندان، علماء و کارشناسان و صاحب نظران در ارتباط بوده، جهت ساماندهی امور از آراء و نظرهای آنان بهره مند شوم. (ن.53 ،ن.31)

امّا بعد،
بار خدایا به من:
عقلی کامل، تصمیمی نافذ، دلی پاک، دانشی بسیار،
خردی که بر خردها بچربد و ادبی که سرآمد ادب ها باشد، روزیم کن
و همة اینها را به سود من مقرر فرما و به زیانم مکن.
به مهرت ای مهربان ترین مهربانان.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار