مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تاکید کرد:
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: در کنار تدوین خاطرات شهدای مدافع حرم باید کار پژوهشی از جنایت های داعش در مناطق اشغالی انجام شود.
کد خبر: ۱۰۷۴۸۴۲
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶ 01 November 2022

به گزارش تابناک رضوی، محمد حسین زاده در مراسم رونمایی از کتاب فراری ها که با حضور نویسنده و جمعی از خانواده های شهدای مدافع حرم در حسینیه هنر برگزار شد؛ بیان کرد: اسم کتاب بسیار زیباست «فراری‌ها» از دنیا و تعلقات دنیایی فراری هستند‌ که این فرار از ذلت و حقارت است. اگر عده ای در صدر اسلام ابتدا به پیامبر (ص) ملحق و در رکاب وی شهید شدند و نمونه بارز السابقون السابقون بودند، عده ای از دهه هفتادی ها و دهه هشتادی های ما نیز به عنوان شهدای مدافع حرم، السابقون السابقون هستند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه این شهدا با شهدای دفاع مقدس تفاوتی دارند گفت:حضرت امام(ره) بارها درباره پشتیبانی مردم از جبهه ها و حضور جوان‌ها صحبت کرده بودند، اما برای دفاع از حرم، بنا بر اقتضائاتی، این فراخوان عمومی انجام نشد. این‌ها السابقون بودند.کسانی که خود به جنگ رفتند.

وی افزود: این شهدا به دنبال فرصت طلایی برای رفتن به سوریه بودند و تا لحظه آخر که به سمت سوریه حرکت می کردند از اینکه برگردانده شوند دلهره و اضطراب داشتند و حتی برای اینکه بتوانند برای جنگ به سوریه بروند، تقلب می کردند؛ در دفاع مقدس نیز رزمندگان و شهدایی بودند که برای رفتن به جبهه شناسنامه های خود را دستکاری می کردند؛ این ها برای رسیدن به خدا، دفاع از دین خدا و برای دفاع از حرم تقلب می کردند و عده ای هم امروز برای رسیدن به پول و رانت بیشتر تقلب می کنند!
حسین زاده با بیان اینکه یکی از بهترین کتابها که به همه انسان ها نسبت به شهدای حرم پاسخ می دهد، کتاب " فراری ها" است؛ گفت: اینها با سختی های فراوان خود را به جبهه رساندند، برادران رزمنده فاطمیون یک مدل و سختی برای دفاع از حرم داشتند و ایرانی ها با جنس دیگر به این سختی دچار بودند، شهید زوار برای اینکه بتواند به جبهه برود باید خود را افغانستانی معرفی می کرد و برای این منظور علاوه بر دستکاری شناسنامه، تمام اطلاعات مربوط به افغانستانی ها را فرا می گیرد تا به عنوان مدافع حرم پذیرفته می شود اما در انتها متوجه می شوند ولی تلاش او برای رفتن به سوریه نتیجه می دهد و در این مسیر به شهادت می رسد.تلاش و عطش برای رسیدن به خط مقدم و دفاع از دین خدا را در درون این شهدا می توان دید.

وی افزود: این پیشتازی در عزت، دفاع از دین خدا، رسیدن به جبهه حق، ایستادن در مقابل جبهه کفر و تکفیر و جبهه ای که پشتیبان آن اسرائیلی ها و امریکایی ها است، قابل تقدیر است.
این مقام مسئول با مقایسه زمان شهدای مدافع حرم و دفاع مقدس، بیان کرد: اول انقلاب که دفاع مقدس شکل گرفت کشور تحت تاثیر فشار بین الملل ، چند دستگی ها و نزاع ها در نقاط مختلف کشور و گروهک های تروریستی بود و البته یک رسانه بیگانه آن هم بی بی سی بیشتر نبود ، اما شهدای مدافع حرم به عنوان نزدیک ترین شهدا به نسل امروز جامعه ما، در فضایی زندگی می کردند که اینترنت، شبکه های اجتماعی، رسانه های متعدد بیگانه و ماهواره بود و در چنین فضایی این اعتقادهای راسخ شکل گرفته است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: دشمن با بوق های رسانه ای خود یک فرد آسیب دیده اجتماعی را بزرگ می کند و می خواهد او را به یک جامعه بسط دهد در صورتی که جامعه جایی است که انسان های بزرگ پرورش پیدا کرده اند، انسان هایی که بدون فرمان جهاد به جبهه حق علیه باطل رفتند که اگر فرمان جهاد صادر می شد چند هزار نفر به جبهه می رفتند و این واقعیت جامعه ایرانی است.
وی افزود: این دفاع در عین صلابت لطافت هم داشت، با نگاهی به زندگی این شهدا، نحوه برخورد آنها با پدر و مادر خود، با فرزندان و همسران خود و حتی رزمنده ها با هم، میفهمیم همه یک الگو است و نشان دهنده جامعه ایرانی اسلامی است.
حسین زاده با بیان اینکه از دهه 90 پروژه چند تکه شدن و از بین رفتن سوریه به دلیل محور جبهه مقاومت کلید زده شد؛ گفت: اگر شهدای مدافع حرم نبودند ما در کرمانشاه و همدان باید با داعش می جنگیدیم و این رذالتی که بعضی از عناصر رسانه ای دشمن هم در داخل و هم در خارج ایران بعد از حمله داعش به حرم شاهچراغ مطرح کردند که «مگر نمی گفتید داعش را از بین بردید» با افتخار می گوییم اگر شهدای مدافع حرم نبودند جغرافیای کشور ما زیر خلافت داعش بود و اینکه داعش کور عملیات می کند، زمینی در دست او نیست ولی آن تفکر زنده است و هنر حاج قاسم و شهدای مدافع حرم این بود که زمین و حکومت را از داعش گرفتند و از بین بردند و فرانسوی ها، آلمانی ها و انگلیسی ها و کل اروپا مدیون شهدای مدافع حرم هستند.
تاریخ شفاهی جنایت های داعش مهم است
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه به حقیقت جایزه صلح جهان باید به شهدای مدافع حرم داده شود؛ افزود: ما در کنار تدوین خاطرات شهدای مدافع حرم باید کار پژوهشی از جنایت های داعش در مناطق اشغالی توسط داعش انجام دهیم ، تاریخ شفاهی جنایت داعش مهم است، الان کتاب در باب رشادت های مدافعان حرم وجود دارد ولی رذالت ها، جنایت ها و اتفاقات فجیعی که داعش وتکفیری ها رقم زدند کم گفته شده است، برخی ها قلب آنها آن قدر پاک نیست که بتواند نور شهدا را درک کند لذا باید سیاهی شیطان را به آنها نشان دهیم شاید از سیاهی به نور برسیم.
وی با اشاره به کتاب آخرین دختر نوشته یک دختر ایزدی؛ گفت: در این کتاب از تصرف شهر این دختر و کشته شدن برادر و پدر او در مقابل چشمان خواهران و به اسارت بردن آنها و تجاوز و .. توسط داعش نوشته شده است.
حسین زاده گفت: اگر امروز شهدای مدافع حرم نبودند تصور آن سخت بود که در منطقه و جهان چه اتفاقی می افتاد!

حاج قاسم گفت: «جمهوری اسلامی حرم است و اگر این حرم ماند دیگر حرم ها می ماند» و شهدای این روزها شهدای حرم هستند و بعضی از این شهدا نوع شهادتشان به مانند مدافعان حرمی است که در جنگ با داعشی ها به شهادت رسیدند.
وی بیان کرد: آنچه دشمنان فکر می کنند، به برکت خون شهدا کابوس شب های آنان خواهد بود .
در ادامه این مراسم محمدمهدی احمدیان نویسنده این کتاب در خصوص شکل گیری ایده کتاب و چگونگی نگارش آن توضیحاتی را ارائه کرد .
گفتنی است کتاب «فراری‌ها» نوشته محمدمهدی احمدیان و گردآوری‌ شده به‌ کوشش معصومه بائی و بتول پادام و امید اسحاقی و ویراسته سجاد محمدی و هاجر صفائیه است و انتشارات راهیار آن را به‌ تازگی منتشر کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار