نخستین همایش بین المللی صدمات دندانی با حضور متخصصان داخلی و خارجی انجمن اندودنتیست ها متخصصان درمان ریشه دندان ایران در مشهد برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۸۱۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰ 08 October 2015
رییس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی در مراسم افتتاحیه این همایش در محل هتل ثامن مشهد هدف از برگزاري اين همايش را ارایه جديدترين تحقيقات و دستاوردهای علمی در قالب سخنراني‌ها، به جامعه دندانپزشکی کشور عنوان کرد و گفت: امیدواریم این همایش موجب بهبود شيوه‌های درمان بيماران مبتلا به صدمات دندانی شود.

دکتر سیدعلی اکبر شمسیان در نخستین همایش بین المللی صدمات دندانی و دومین سمپوزیوم انجمن اندودانتیست های ایران اظهار کرد: معطوف کردن توجه مديران اجرايي و ساير دست‌اندرکاران دانشگاهی به لزوم توجه بیشتر به این حوزه، افزایش اطلاعات عمومی جامعه، بالا بردن فرهنگ پيشگيري از صدمات دنداني وآشنايي با اقدامات اوليه در صورت بروزاين حوادث از دیگر رویکردهای این کنگره است.

شمسیان با اشاره به اینکه سازمان جهاددانشگاهی خراسان‌رضوی با پی بردن به این خلا و تشخیص اهمیت این موضوع در سال ۱۳۸۷ اقدام به راه‌اندازی بخش ترومای دندانی در مرکز خدمات تخصصی دندانپزشکی خود کرده است ادامه داد: این اقدام حاصل همکاری میان‌رشته‌ای متخصصین مختلف این مرکز در رشته‌های مختلف و اراده اجرایی جهاددانشگاهی بود.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی تصریح کرد: در طول این سال‌ها در حدودیک هزار پرونده برای بیماران مراجعه کننده به این بخش از استان خراسان‌رضوی و حتی استان‌های مجاور، تشکیل شد و با مستندسازی استاندارد، طرح درمانی مناسب برای درمان این بیماران ریخته شد.

شمسیان عنوان کرد: دراین مرکز ضمن انتشار دستاوردهای این تحقیقات در نشریات معتبر و ارائه آن در کنگره‌های بین‌المللی دنتال‌تروماتولوژی، تلاش شد این بانک اطلاعاتی با مراکز مشابه در خارج کشور به اشتراک گذاشته شود که این تعامل بین‌المللی سرمنشا برگزاری این رویداد علمی گردید.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان‌رضوی گفت: امیدوارم این همایش بتواند رویدادی تاثیرگذار درزمینه صدمات درمانی باشد و بحث و تبادل نظر پژوهشگران شرکت‌کننده در سه روز این همایش و نیز کارگاه‌های جانبی همایش، به ارتقای دانش و مهارت آنان منجر شود که راه را برای گفت‌وگو میان پژوهشگران ایرانی و همکارانشان در دیگر نقاط دنیا هموارتر کند.

ایران توانایی تولید علم در دنیا را دارد

رییس انجمن اندودانتیست های ایران نیز در همایش بین المللی صدمات دندانی اظهار کرد: خوشبختانه گستردگی انجمن ما به جایی رسیده است که یکی از شاخه‌های استانی آن می‌تواند به تنهایی یک سمپوزیوم را برگزار کند.

دکتر محمدحسین نکوفربیان کرد: باید در نظر داشت که فعالیت‌های انجمن به صورت دستوری نیست و زمانی انجمن اندودانتیست‌های ایران می‌تواند به بالندگی برسد که تک‌تک افراد و اعضای آن، آن را از خود بدانند.

نکوفر ابراز امیدواری کرد این انجمن بتواند با انجام وظایف خود موفقیت‌های زیادی در حوزه علم دندانپزشکی به دست آورد.

رئیس انجمن اندودانتیست‌های ایران با اشاره به توسعه ارتباطات مجازی آن را فرصتی برای فعالیت‌های این انجمن توصیف کرد و گفت: ما وارد فصل جدیدی از ارتباطات شدیم و در حال حاضر تعداد زیادی از انجمن در فضای مجازی عضویت دارند. این فضا به ما امکان تبادل نظر و بحث و گفت‌وگو داده است.

وی اضافه کرد: رویکرد ما این است که تمام اعضای انجمن در این شبکه‌ها عضویت داشته باشند و مسائل علمی و صنفی را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

نکوفر در ادامه سخنان خود با بیان این که ما از ابتدای فعالیت این انجمن گسترش روابط بین‌المللی را در دستور کار قرار داده‌ایم، گفت: ماحصل این روابط برگزاری این کنگره است. همچنین سیاست ما به کارگیری نیروهای جوان و باانرژی بوده تا بتوانیم در برگزاری چنین برنامه‌هایی موفق عمل کنیم.

رئیس انجمن اندودانتیست‌های ایران خاطرنشان کرد: مهمترین مساله‌ای که در این روابط ما را به هم پیوند می‌دهد این است که می‌توانیم در فضاهای مختلف مجازی و حقیقی یکدیگر را به چالش بکشیم.

وی بیان کرد: امروز ما افتخار می‌کنیم که توانایی تولید علم در سطح دنیا را داریم.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد استقلال در انجمن‌های علمی تصریح کرد: اعطای استقلال و انجمن‌ها یکی از رویکردهای اصلی ما بوده و امیدواریم سایر شاخص‌های استانی نیز این مساله را با الگوبرداری از انجمن اندودانتیست‌های استان خراسان رضوی سرمشق خود قرار دهند چرا که این استقلال می‌تواند به تقویت انجمن منجر شود.

فصلی نو در آسیب های دندانپزشکی

رییس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این مراسم گفت: دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بنا دارد فضایی برای رسیدگی به این آسیب‌دیدگان فراهم کند.

دکتر حسن حسین پور اظهار کرد: مقرر شده تا این مرکز در جنب دانشکده دندانپزشکی دانشگاه فردوسی راه‌اندازی شود.

وی ادامه داد: با راه‌اندازی این مرکز بار علمی و درمانی زیادی برای دانشکده علوم پزشکی مشهد ایجاد خواهد شد.

رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این که حلقه مفقوده فعالیت‌های دندانپزشکی بحث تروماست، خاطرنشان کرد: در مشهد تنها دو مرکز تخصصی دانشکده دندان‌پزشکی و کلینیک جهاددانشگاهی خراسان رضوی به این مساله رسیدگی می‌کنند و اکثر بیماران در کلاف سردرگمی به سربرده و عمدتا درمان‌های علمی خوبی دریافت نمی‌کنند.

حسین‌پور تاکید کرد: علاوه بر این درمان‌های بعدی این بیماران نیز به خوبی مدیریت نمی‌شود که ممکن است عوارضی پایدار در این بیماران ایجاد کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به راه‌اندازی بخش تروما در دانشکده دندانپزشکی اشاره و عنوان کرد: دانشکده برای توسعه رسیدگی به آسیب‌های دندانی فضایی جداگانه به عنوان بخش تروما راه‌اندازی کرده است.

وی بیان کرد: پیشتر از این نیز بیماران تروما به دانشکده مراجعه می‌کردند اما مدیریت خوبی برای رسیدگی به این بیماران وجود نداشت. با راه‌اندازی این مرکز مدیریت واحدی برای این منظور ایجاد خواهد شد.

وی اضافه کرد: علاوه بر این ما بخش اطلاع‌رسانی نیز در دانشکده ایجاد کرده‌ایم که در قالب کلاس‌های حضوری و همچنین ارایه پوستر برای بیماران فعالیت خواهد کرد.

وی برگزاری این همایش را بسیار مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: در حال حاضر رسیدگی به بیماران آسیب‌دیدگان دندانی در این دو مرکز محدود می‌شود و مشخص نیست که این بیماران در ساعات غیرفعال باید به کجا مراجعه کنند.

نخستین همایش بین المللی صدمات دندانی و دومین سمپوزیوم انجمن اندودانتیست های ایران به همت سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، انجمن اندودانتیست های ایران شعبه خراسان رضوی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد که با حضور ۷۵۰ محقق داخلی و خارجی از جمله پروفسور آلکس مول، رییس انجمن دنتال ترومالوژی جهان تا ۱۷ مهر ماه در محل هتل ثامن مشهد ادامه دارد.

منبع: مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار