یک متخصص قلب و عروق گفت : در مجموع بیماری‌های قلبی و عروقی اولین عامل مرگ و میر در دنیا و ایران است و فشار خون بالا یکی از عوامل اصلی بیماری‌های قلبی و عروقی است.
کد خبر: ۱۰۸۲۲۱۱
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹ 15 December 2022

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان لطف اله فیضی برناجی متخصص قلب و عروق گفت : فشار خون بالا می‌تواند باعث نارسایی قلبی، ریتم‌های نامنظم قلبی، نارسایی کلیوی، بیمار‌های عروق قلبی (کرونر)، سکته‌های قلبی، بیماری‌های عروق مغزی و از جمله سکته مغزی شود و حتی بر روی اختلالات شناختی و بروز آلزایمر هم موثر است.

وی به بیان عوامل مختلفی که می‌توانند باعث بروز فشارخون بالا شوند پرداخت و گفت: از جمله این عوامل می‌توان به افزایش سن، سابقه خانوادگی، نژاد، وضعیت اقتصادی و اجتماعی پایین، وزن بالا، کم تحرکی، مصرف تنباکو، استرس‌های روحی، آپنه خواب و رژیم غذایی اشاره کرد.

وی با تاکید بر اینکه رژیم غذایی و سبک زندگی پایه‌های اصلی جلوگیری از فشارخون بالا می‌باشند گفت: رژیم غذایی مناسب و کاهش وزن می‌تواند باعث کاهش فشار خون شود که باید حتی در صورت درمان دارویی نیز موارد مذکور رعایت شود و در این رابطه می‌توان به مصرف کم نمک و استفاده بیشتر از سبزیجات و میوه‌ها و مصرف منطقی از غذا‌های حاوی کربوهیدرات مانند نان، برنج و سیب زمینی اشاره کرد.

وی افزود: این نکته مهم است که بدانیم میزان کاهش فشارخون مهمتر از نوع داروی تجویز شده است و در مورد فشارخون بیش از ۸۰/۱۳۰ تغییر سبک زندگی از اهمیت بیشتری نسبت به سایر عوامل کنترل کننده فشارخون برخوردار است.

این متخصص قلب و عروق گفت: فشارخون بالا باعث بروز شکایاتی در بیماران مانند سردرد به ویژه در اوایل صبح، تپش قلب و سرگیجه شود و گاهی اوقات فشارخون بالا کاملا بدون علامت است و به همین دلیل پیشگیری و پیگیری مکرر برای تشخیص و کنترل فشارخون بالا ضروری است.  

وی اضافه کرد: از مهمترین روش‌های کنترل فشارخون می‌توان به استفاده از فشارسنج‌های دیجیتال بازویی اشاره کرد که در منابع علمی معتبر پزشکی استفاده از این فشارسنج‌ها مورد تائید قرار گرفته است.

فیضی برناجی در رابطه با اهمیت فشار خون بالا گفت: با توجه به شیوع بالا و عوارض جدی و حیاتی فشارخون بالا توصیه می‌گردد در رابطه با لزوم درمان دقیق و مناسب فشارخون بالا با مراجعه منظم به مراکز درمانی و کلینیک‌های قلب و عروق و استفاده از دستگاه‌های فشارسنج در منزل نسبت به این امر مهم و حیاتی اهتمام بیش از پیش داشته باشند .

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار