یک متخصص قلب و عروق با بیان اینکه بیماری‌های قلبی و عروقی اولین عامل مرگ و میر در دنیا و ایران است، گفت: فشار خون بالا یکی از عوامل اصلی بیماری‌های قلبی و عروقی است.
کد خبر: ۱۰۸۲۶۱۵
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶ 18 December 2022

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا دکتر «لطف‌الله فیضی‌برناجی»افزود: فشار خون بالا می تواند باعث نارسایی قلبی، ریتم‌های نامنظم قلبی، نارسایی کلیوی، بیمارهای عروق قلبی (کرونر)، سکته های قلبی، بیماری‌های عروق مغزی و از جمله سکته مغزی شود و حتی بر روی اختلالات شناختی و بروز آلزایمر هم موثر است.

وی به بیان عوامل مختلفی که می‌توانند باعث بروز فشار خون بالا شوند، پرداخت و گفت: از جمله این عوامل می توان به افزایش سن، سابقه خانوادگی، نژاد، وضعیت اقتصادی و اجتماعی پایین، وزن بالا، کم تحرکی، مصرف تنباکو، استرس‌های روحی، آپنه خواب و رژیم غذایی اشاره کرد.

این متخصص قلب و عروق با تاکید بر اینکه رژیم غذایی و سبک زندگی پایه های اصلی جلوگیری از فشارخون بالا است، گفت: رژیم غذایی مناسب و کاهش وزن می تواند باعث کاهش فشار خون شود که باید حتی در صورت درمان دارویی نیز موارد مذکور رعایت شود و در این رابطه می توان به مصرف کم نمک و استفاده بیشتر از سبزیجات و میوه ها و مصرف منطقی از غذاهای حاوی کربوهیدرات مانند نان، برنج و سیب زمینی اشاره کرد.

وی در ادامه افزود: این نکته مهم است که بدانیم میزان کاهش فشار خون مهمتر از نوع داروی تجویز شده است و در مورد فشارخون بیش از ۸۰/۱۳۰ تغییر سبک زندگی از اهمیت بیشتری نسبت به سایر عوامل کنترل کننده فشارخون برخوردار است.

این متخصص قلب و عروق در ادامه گفت: فشار خون بالا باعث بروز شکایاتی در بیماران مانند سردرد به ویژه در اوایل صبح، تپش قلب و سرگیجه شود و گاهی اوقات فشار خون بالا کاملا بدون علامت است و به همین دلیل پیشگیری و پیگیری مکرر برای تشخیص و کنترل فشارخون بالا ضروری است.

وی اضافه کرد: از مهمترین روش های کنترل فشار خون می توان به استفاده از فشارسنج های دیجیتال بازویی اشاره کرد که در منابع علمی معتبر پزشکی استفاده از این فشارسنج ها مورد تائید قرار گرفته است.

دکتر فیضی‌برناجی در رابطه با اهمیت فشار خون بالا گفت: با توجه به شیوع بالا و عوارض جدی و حیاتی فشارخون بالا توصیه می شود در رابطه با لزوم درمان دقیق و مناسب فشارخون بالا با مراجعه منظم به مراکز درمانی و کلینیک‌های قلب و عروق و نیز استفاده از دستگاه‌های فشارسنج در منزل نسبت به این امر مهم و حیاتی اهتمام بیش از پیش داشته باشند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار