الوداع ای یادگار مرحوم عابدزاده
اولین مهدیه کشور که مهديه قدیم مشهد و مکانی موقوفه است و توسط مرحوم عابدزاده بنا شده بود در حال تخریب است و از شب گذشته تا کنون سقف آن فرو ریخته است.
کد خبر: ۱۰۸۴۳۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۶ 09 October 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی، «مهديه؛ آرامگاه موسس و بنيانگذار انجمن پيروان قرآن، استاد محترم جناب حاج آقاي عابدزاده» است جایی که روزگاری منزل مسکونیش بوده و سپس مهدیه می‌شود و امروز در حالی که بسیاری از منتظران حضرت ولیعصر(عج) ندبه خوان مولایشان هستند در حال تخریب است.
یک منبع آگاه در مشهد به خبرنگار تابناک رضوی گفت : متاسفانه اطلاع رسانی روزنامه خراسان پیرامون غربت این بنای فرهنگی که میراثی معنوی و تاریخی در مشهد محسوب می شود باعث تسریع در تخریب شده و به جای توجه به دغدغه اهالی فرهنگ و تامل و بازنگری بیشتر از شب گذشته پنجشنبه تخریب بخشی از سقف به انجام رسیده و امروز نیز احتمالا کل بنا تخریب می‌شود.
وی افزود : این بنای قدیمی هویت ساز و میراثی فرهنگی بود که می توانست یادآور مرحوم عابدزاده و بنیان ارزشمند جریان گسترده مهدیه سازی در کشور باشد که ساخت بنای جدید با هر شکل و شمایلی آن روح و اصالت قدیم این میراث تاریخی را نخواهد داشت.

ساختمان مهديه که يک مکان موقوفه است، با موافقت وارثان مرحوم عابدزاده و نظارت اداره اوقاف در اختيار جامعة المصطفي العالميه قرار داده شد تا با هدف عمل به وصيت آن مرحوم، براي تربيت و آموزش طلاب استفاده شود.

اما حالا ساختماني که از آن به عنوان اولين مهديه ايران ياد مي‌شود روزهايي را پيش رو مي‌بيند که چندان خوشايند نيست و  تخريب بناي آن براي ساخت بنايي ديگر آغاز شده است.

زمزمه‌هايي که واکنش جمعي از دانشگاهيان، اهالي رسانه و دوستداران تاريخ و هويت مشهد را هم به همراه داشته است تا طی بیانیه ای اینگونه هشدار دهند : «بيم آن مي‌رود که اين محل نيز مانند بسياري از اماکن هويت بخش مشهد مقدس (همچون فاطميه و نقويه) قرباني بي‌برنامگي، بي‌توجهي و کج سليقگي مسئولان شود. لذا معتقديم که در اين زمينه ارزيابي صحيح و دقيقي صورت نگرفته و تخريب اين بنا ضربه‌اي جبران ناپذير بر هويت ديني اين شهر مقدس است. اميدواريم اين يادآوري زمينه‌اي را فراهم کند تا مهديه، مزار و منزل مسکوني مرحوم عابدزاده از بيم تخريب رهيده و نام نيک اين خير بزرگ همواره زيبنده اين شهر باقي بماند.»
گفتنی است یک مقام مسئول در این باره از تجدید بنای ساختمان مهدیه خبر داده و گفته بود که شهرداري و استانداري نيز در جريان تخريب مهديه و ساخت بناي جديد در اين مکان هستند، اما تا به امروز پيشنهادي براي حفظ بناي قديمي مهديه ارائه نشده است.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
جواد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
با سلام مشهد داراي موزه نيست وبسياري از اقدامات حفظ بنا توسط استان صورت پذيرفته است واز طرفي حفظ بنايي كه از مهندسي پيشرفته اي مانند مسجد گوهر شاد برخوردار نيست به چه علت بايد صورت پذيرد معمولا در حفظ بناهايي ضرورذي است كه معماري ايراني را به نمايش بگذارد وگرنه تمامي مساجد شهر لازم است حفظ شود كه كاري غير ممكن است وفقط نويسندگاني كه از جيبشان پولي هزينه نميكنند پيشنهاد مي دهند در حالي كه در بافت فرسوده شهري قديمي نياز به تاسيس بسياري از امكانات رفاهي ايت حال تاسيس چند مسجد وحسينيه جديد چه اشكالي دارد در حالي كه اموري مانند خط 2و3 مترو انجام نگرديده است وخط يك هم تكميل ان تا فرودگاه وگلبهار به عهده خواجه حافظ شيرازي است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار