مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از ثبت ۶ اثر ناملموس استان مرکزی در فهرست میراث ملی کشور خبر داد.
کد خبر: ۱۰۹۳۶۹۱
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۳ 22 February 2023

 

به‌گزارش تابناک مرکزی، مصطفی مرزبان افزود: در جلسه شورای ثبت ملی و احیای میراث ناملموس وزارت میراث‌فرهنگی شش اثر پیشنهادی استان ۶ اثرشامل، مراسم خُن در تعزیه روستای اردمین ساوه، آئین دوز دوگمک (نمک سابی) در روستای یاسبلاغ شهرستان کمیجان، شیوه و مهارت ساخت ساز چوگور در استان مرکزی، گویش آشتیانی، شیوه تهیه شربت اوین آوا در شهرستان کمیجان و مراسم عروسی اوجاق در روستای استوه شهرستان خنداب از سوی استان مرکزی مطرح و پس از بررسی‌ پرونده هر ۶ اثر ارائه شده در فهرست آثار ناملموس ملی به تصویب رسید.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی اظهار کرد: ثبت ملی آثار ناملموس می‌تواند موجب آشنايی بيشتر، ماندگاری و معرفی هرچه بيشتر و بهتر فرهنگ هر منطقه شود. بنابر اين يكی از سياست‌های مهم ميراث‌فرهنگی ثبت آثار ناملموس در فهرست آثار ملی است.
او با اشاره به اینکه تاکنون ۵۳ اثر استان مرکزی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است افزود: نخستين گام برای حفاظت از ميراث ناملموس شامل شناسايی مستندسازی، پژوهش، نگهداری، ترويج، ارتقاء يا انتقال ميراث به ويژه از طريق آموزش رسمی و غيررسمی و همچنين احيای مجدد جنبه‌های مختلف آن است.
او با تاکید به گستردگی استان و تلاش برای شناسايی ميراث ناملموس مناطق مختلف، افزود: رسانه‌های ارتباط جمعی نقش مهمی در معرفی و احيای حوزه‌های ميراث ناملموس از طريق ارتقای آگاهی عمومی دارند تا اين آثار در ميان مردم عموميت يافته و همچنين باعث شناخت بيشتر و مؤثر آنها نسبت به موضوعات ميراث ناملموس شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار